درخواست فعالان اقتصادی پاکستان برای صادرات نارنگی به ایران

فعالان اقتصادی پاکستان در دیدار با «مهدی هنردوست» سفیر ایران در اسلام‌آباد، خواستار صادرات نارنگی پاکستانی به ایران شدند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، فعالان اقتصادی پاکستان در دیدار با «مهدی هنردوست» سفیر ایران در این کشور خواستار صادرات رسمی نارنگی به ایران شدند.

سفیر ایران نیز خواستار تسهیل مبادلات بانکی میان 2 کشور شد و قول داد موضوع واردات نارنگی از پاکستان را پیگیری کند.

هنردوست در دیدار ریاض ختک، معاون اتحادیه اتاق بازرگانی و صنایع پاکستان گفت: با توجه به اینکه موانع تجاری برداشته شده می‌توانیم به همراه یکدیگر یک بلوک قوی اقتصادی در منطقه ایجاد کنیم.

وی از توافقات ترجیحی برای افزایش حجم تجارت و امضا قراردادهای مشترک تجاری بر اساس اولویت‌های تعیین شده در سال 2016 خبر داد.

معاون اتحادیه اتاق بازرگانی و صنایع پاکستان خواستار اعزام هیئتی از ایران به ایالت خیبرپختونخواه برای بررسی پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در این ایالت شد.

به گفته وی، این ایالت دارای منابع طبیعی و پتانسیل غنی در هیدروکربن، معادن و مواد معدنی و همچنین انواع میوه است اما ما نیازمند آن دسته از همکاری‌های مشترک هستیم که این منابع را به سرمایه تبدیل کند.

احمد جواد، رئیس کمیته دائمی منطقه‌ای اتحادیه اتاق بازرگانی و صنایع پاکستان گفت: ما به دنبال این هستیم که وزارت کشاورزی ایران اجازه دهد  نارنگی پاکستانی «کینو» به صورت رسمی به ایران صادر شود.

وی همچنین به پتانسیل دو کشور در زمینه گوشت حلال که با تقاضای بالایی در ایران روبروست، اشاره کرد.

مهدی هنردوست در این دیدارها تأکید کرد که فرصت خوبی پیش آمده تا پاکستان با تکمیل خط لوله صلح نیازهای انرژی خود را تأمین کند.

هنردوست افزود: پاکستان باید مبادلات بانکی را سریعا تسهیل کند چراکه روابط تجاری در این صورت بهبود می‌یابد.

وی از عدم افزایش همکاری میان دو کشور در 3 دهه گذشته علی‌رغم اینکه دیگر کشورها روابط تجاری شان با ایران را افزایش داده‌اند، انتقاد کرد.

«کینو» یا نارنگی یکی از محصولات صادراتی مهم پاکستان است که بیش از 150 شرکت تولیدات متنوع این محصول از جمله آب نارنگی و مربا را به کشورهای مختلف جهان صادر می‌کنند.

شهر لاهور مرکز ایالت «پنجاب» مرکز صادرات کینو است.

کینو میوه‌ای مانند نارنگی اما بزرگ‌تر و پر‌آب تر از آن و بسیار شیرین است.

نارنگی پاکستانی یک محصول انحصاری است که به روسیه، امارات متحده عربی، افغانستان، ایران، مالزی، اندونزی و سایر کشورهای دنیا صادر می‌شود و طرفداران زیادی در این کشور‌ها دارد.

نارنگی پاکستانی در انگلیس طرفداران زیادی پیدا کرده است و از بین میوه‌ها، نارنگی و انبه پاکستان جایگاه ویژه‌ای در بازارهای میوه جهان دارند.

بیش از 150 شرکت پاکستانی در صادرات نارنگی فعالیت دارند که محصولات مختلفی از جمله آب نارنگی و مربای نارنگی را به کشورهای مختلف صادر می‌کنند.

«وحید احمد» مسئول صادرات میوه و مرکبات پاکستان می‌گوید: صادرات نارنگی پاکستانی به دوبی و سریلانکا آغاز شده و در مرحله اول 30 کانتینر به وزن 780 تن به این کشور ها صادر شده است.

«خرم دستگیرخان» وزیر بازرگانی پاکستان در اجلاس سازمان فائو ضمن ملاقات با وزیر بازرگانی ایران خواستار برداشته شدن محدودیت واردات نارنگی توسط این کشور شد.

کد خبر 13029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =