بازگشت واحدهای تملیکی به مدار تولید

نزدیک به هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی کشور در تملک یا در مرحله تملک بانک ها است، درحالیکه بسیاری از این واحدها شاید قریب به اتفاق آنها واحدهای غیرفعالی هستند که ارزشی برای بانک و اقتصاد کشور ایجاد نمی کنند

روز گذشته مشاور معاون وزیر صنعت اعلام کرد نزدیک به هزار و 700 واحد صنعتی کشور در تملک یا در مرحله تملک بانک ها است، درحالیکه بسیاری از این واحدها شاید قریب به اتفاق آنها واحدهای غیرفعالی هستند که ارزشی برای بانک و اقتصاد کشور ایجاد نمی کنند.

به تحلیل اگزیم نیوز یکی از بخش های تنگنای اعتباری بانک ها که منابع غیرپولی بانک ها همچون همین واحدهای صنعتی است که قدرت سیستم بانکی را در تأمین نقدینگی کاهش داده است. این در حالی است که در طرف مقابل این واحدهای صنعتی می توانستند با احیای مجدد وارد مدار تولید شوند و به این ترتیب اثرات مثبتی را بر تولید و اشتغال بر جای بگذارند. با این حال تعطیلی و تملک این واحدها بدون حمایت بانک ها ریسک های اقتصادی و بانکی را افزایش داده و کمکی هم به تسویه بدهی صاحبان این واحدها نکرده چراکه عملا به دلایلی همچون رکود در مسکن و زمین حتی زمین این واحدهای صنعتی نیز به فروش نمی رود.

در چنین شرایطی دولت تدبیر که به دنبال احیای واحدهای اقتصادی تعطیل یا نیمه تعطیل و بازگرداندن آنها به عرصه تولید است یکی از موضوعاتی را که به نظر می رسد در دستور کار خود قرار داده احیای واحدهای تحت تملک بانک توسط خود بانک ها و یا بازگرداندن آنها به صاحبان اصلی آنها است که راه حل سریع و منطقی است.

مشاور معاون وزیر و عضو موظف هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در این رابطه می گوید: بر اساس توافق هاي انجام شده با مديران عامل بانكها در سطح كشور مقرر شد امسال بانكها از تملك واحدهاي توليدي و صنعتي دچار بدهي خودداري كنند .به گفته وی تاكنون از 182پرونده بررسي شده ،170واحد صنعتي مجددا به چرخه توليد باز گشته اند. پیرموذن گفت: با توجه به اينكه تحقق اقتصاد مقاومتي در كانون اصلي توجهات و تصميم گيري ها قرارگرفته ،بدون ترديد حداقل 70 درصد واحدهاي توليدي و صنعتي تملك شده توسط نظام بانكي به چرخه توليد باز مي گردند.
وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها نباید هیچ طرح تولیدی  را تملک و یا مصادره کنند، افزود: براساس دستور ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی واحدهای تولیدی که بانک‌ها تملک کردند باید توسط خود آنها احیا شوند.

کد خبر 13033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =