چالش های صادرات صنعتی در ایران

درست است که آمار صادرات کشورمان رقمی در حدود ۴۱ درصد رشد را در مقایسه با دهه گذشته نشان می دهد اما اگر به بررسی و رصد کردن اقلام و کالاهای صادراتی بپردازیم، مشاهده می کنیم که قسمت عمده ای از این صادرات مربوط به صادرات نفت و محصولات شیمیایی است

ناصر شایان یکی از اعضای تشکل های اتاق ایران، در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص صادرات صنعتی ایران به کشورهای خارجی تصریح کرد: با توجه به این که  ایران سرزمین پهناور و وسیعی است که از نعمت های خدادادی زیادی بهره برده و در شرایط فعلی در کنار این موهبت ها نیروی کار جوان و تحصیل کرده ای دارد نتوانسته آن طور که باید و شاید در خصوص تولید و صادرات کالاها به خصوص کالاهای صنعتی رشد داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به تحریم های 8 ساله غرب علیه کشور گفت: درست است که طی این سال ها ارتباط ما با ابر قدرت های صنعتی قطع بوده است اما اگر بخواهیم منصفانه و عادلانه نگاه کنیم می بینیم تولید کنندگان ما نتوانستند از شرایط و ظرفیت های موجود نیز نهایت استفاده را برده و در مسیر پیشرفت گام بردارند و چرخه تولیدی را به حرکت بیاندازند.

به گفته شایان: درست است که آمار صادرات کشورمان رقمی در حدود 41 درصد رشد را در مقایسه با دهه گذشته نشان می دهد اما اگر به بررسی و رصد کردن اقلام و کالاهای صادراتی بپردازیم، مشاهده می کنیم که قسمت عمده ای از این صادرات مربوط به صادرات نفت و محصولات شیمیایی است.

وی در ادامه تصریح کرد: پس از تحریم های غرب علیه ایران برای بازپس گیری سهم خود در بازارهای طلای سیاه تلاش های چشمگری کردیم تا توانستیم با هر زوری بخش قابل توجهی را از بازارهای بین المللی گرفته و صادرات نفت خام را از سر بگیریم. موازی با این داستان، پتروشیمی ها شروع به صادرات مواد اولیه پتروشیمی کردند و بخش زیادی از صادرات کشور را از آن خود کردند. به عقیده من این دو بخش بازیگران اصلی رشد عدد شاخص صادرات هستند.

شایان با اشاره به شرکت های مهندسی و خدماتی و نحوه عملکرد آنها گفت: مساله ای که در این میان باید به آن اشاره کرد این است که با وجود این شرایط و ضعف ها شرکت های مهندسی و خدماتی ایرانی توانستند موفق تر از بقیه عمل کرده و با خارجی ها ارتباط بگیرند.

وی در ادامه افزود: شاهد این مدعا نقش پررنگ همکاری و مشارکت شرکت های فنی و مهندسی ایرانی در پروژه های عظیمی است که به ثمر و نتیجه رسیده اند و به واسطه همین موفقیت و ارتباط می توان راه را برای صادرات کالاهای تولیدی و صنعتی  با برند ایرانی به این کشورها بازکنیم.

شایان در ادامه تصریح کرد: برای این کار باید بتوانیم با استفاده از تمام ظرفیت خود، کالاهای تولیدی ایرانی را به پای محصولات و کالاهای خارجی برسانیم. این کار مستلزم به روز رسانی ماشین آلات، دانش فنی و مهندسی، استفاده از مدیریت به روز دنیا و ... است که به عقیده من با جذب سرمایه های خارجی، حضور در نمایشگاههای بین المللی، مهندسی معکوس، عضویت در سازمان های جهانی و بین المللی و برگزاری و شرکت در کنفرانس هاس جهانی محقق خواهد شد.

به گفته این عضو اتاق شرکت در کنفرانس های بین المللی و جهانی با ارائه مقالات، طرح ها و پروژه های خوب باعث می شود دید تارو تاریکی که طی چند سال نسبت به کشور ما به وجود آمده رفته رفته کم رنگ شود آن ها اطمینان خاطری پیدا کنند . عقل سلیم می گوید سرمایه باید به جای امن و مطمئن رود تا هم بتوان بازگشت سرمایه داشت و هم سود قابل توجهی عاید سرمایه گذار شود. وی افزود: طی این سال ها کشورهای خارجی ایران را فضایی نا امن برای سرمایه گذاری شناخته اند و این امر باعث شده که پس از یک سال از گذست تحریم های غرب علیه کشور هنوز این اطمینان را نداشته باشند که سرمایه های خود را به کشور رهسپار کنند.

به عقیده این عضو اتاق تیم دیپلماسی آقای ظریف کار خود را کرده است و نمیتوان انتظار داشت تمام روابط اقتصادی کشور هم به دست این تیم حل شود و حالا وقت آن رسیده که تیم اقتصادی وارد میدان شده و تا حدی این روابط را تسهیل بخشند و از این طریق به صادرات و ارز آوری در این بخش کمک شایانی را کرده باشند.

وی در ادامه گفت: در کنار همه این مسائل باید مشکلاتی که در زمینه های بیمه ای، بانکی ، گشایش های اعتباری و ... وجود دارد حل شود تا در صورت جذب سرمایه های خارجی ها مشکلات این چنینی سد راه نشوند. به عقیده شایان اقدامات این چنینی باعث می شود پای سرمایه های خارجی به کشورمان باز شود و در پی این داستان دانش فنی، مدیریتی، تخصص و ... وارد کشور خواهد شد.

وی در ادامه به مشکلاتی که در زمینه LC وجود دارد اشاره کرد و گفت: به دلیل ابهامات و مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد در برخی مواقع برای تولید کالاهایی که مواد اولیه آنها وارداتی است باید از چند مسیر اقدام به ورود آنها کنیم و همین امر باعث می شود تولید کننده داخلی از تولید کننده خارجی عقب بماند و علت هم آن است که تولید کننده با واردات از این طریق باید هزینه بیشتری را بپردازد و برای آن که دخل و خرجش با هم هم خوانی داشته باشد باید این تفاوت قیمتی را روی کالاهای تولیدی خود بکشد و همین مساله باعث می شود که قیمت تمام شده محصول نهایی ما بالاتر از کالاهای مشابه خارجی باشد و به این ترتیب سهم زیادی از بازارهای صادراتی خود را از دست بدهیم و در کنار آن حتی بعضا می بینیم که بازارهای داخلی هم کشش خرید کالاهای تولیدی داخلی را ندارند و کالاهای وارداتی و قاچاق را به محصولات داخلی ترجیح می دهند.

به گفته ناصر شایان اثر دیگر این امر این است که وقتی تولید کننده با رقم بیشتری مواد اولیه خود را می خرد برای حفظ تعادل و نقدینگی بنگاهش باید از بخش های دیگر کم بگذارد و نتیجه این امر تولید کالاهای بی کیفیت می شود که باعث شده نقش این بنگاهها روز به روز کم رنگ تر شده و حتی کار به جایی بکشد که شاهد تعطیلی یا نیمه تعطیلی بنگاههای اقصادی شویم و بیش از این در رکود فرو رویم.

این عضو اتاق بازرگانی در آخر افزود: اگر در کنار مسائلی که در بالا به آن اشاره کردم در برخی قوانین کشور (همچون قانون کار، بیمه و ...) تجدید نظر شود و برای برخی بخش ها قوانین ویژه ای تصویب گردد که می توانیم با سرعت بیشتری پله های ترقی را پیموده و به موفقیت دست یابیم.

 

کد خبر 13034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =