هشدار OECD در مورد کاهش سرعت تجارت جهانی

سازمان همکاری‌ اقتصادی و توسعه (OECD) اعلام کرد گردش تجاری در سطح جهانی دچار رکود شده و باید به دو برابر سطوح فعلی افزایش یابد

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از شبکه CNBC، سازمان همکاری‌ اقتصادی و توسعه (OECD) اعلام کرد گردش تجاری در سطح جهانی دچار رکود شده و باید به دو برابر سطوح فعلی افزایش یابد. آنجل گوریا، دبیر کل OECD، در مصاحبه با شبکه CNBC گفت: «رشد تجارت جهانی کمتر از 3 درصد است و باید به 6 تا 7 درصد برسد. به نظر می‌رسد ما به عقب پیش می‌رویم.» گوریا در حاشیه نشست گروه 20 در هانگژو اضافه کرد که عدم پیشرفت در مذاکرات در مورد «مشارکت سرمایه‌گذاری و تجارت ترانس آتلانتیک» (TTIP) نیز به این امر کمک کرده است.

قرار است TTIP یکی از بزرگ‌ترین معاهدات تجاری در کنار «مشارکت ترانس پاسیفیک» (TPP) باشد، اما تعدادی از سیاستمداران، از جمله وزیر بازرگانی فرانسه و برخی مقامات آمریکا با آن مخالفند. این در حالی است که گوریا معتقد است «قوانین TTIP بسیار منطقی هستند و به همین دلیل است که رسیدن به توافق بر سر آن دشوار، مهم و زمان‌بر است. ما معتقدیم این یک طرح پیشنهادی برد-برد است که باید پیگیری شود.»

همچنین کریستین لاگارد، رییس صندوق بین‌المللی پول در جلسه‌ای غیررسمی پیش از آغاز نشست، خواستار همکاری مقامات کشورها برای بالا بردن گردش تجارت جهانی شد و نسبت به چشم‌انداز رشد سال 2017 هشدار داد. لاگارد گفت: «حجم تجارت جهانی بسیار پایین است و مدت‌ها است که چنین روندی وجود داشته است. اگر تجارت جهانی و سرمایه‌گذاری‌های بین مرزی وجود نداشته باشد، اگر خدمات، سرمایه، نیروی انسانی و کالا از مرزها عبور نکند، اشتغال در هر کشوری که قرار است فعالیت داشته باشید، کمتر خواهد شد.»  

در ترجمه اگزیم نیوز از این گزارش آمده است: همچنین رهبران کشورهای بریکس، شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، در حاشیه نشست گروه 20 در مورد سیستم حمایت از تولیدات داخلی اظهار نگرانی کردند. از سوی دیگر، راهکارهایی در مورد مازاد ظرفیت تولید صنعتی مساله‌ای کلیدی در نشست گروه 20 با تمرکز بر چین بود. تقویت ذخایر کالاهای پایه به ویژه فولاد در این کشور، قیمت‌های جهانی را پایین اورده و باعث تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها شده است.

گوریا هشدار داد کاهش میزان تولید فعلا تنها راه حل مساله مازاد ظرفیت تولید است. راهکار چین تاکنون تغییر ساختار بدهی‌ها بوده، اما گوریا معتقد است این روش فقط تحت شرایط خاص امکان‌پذیر  است.

کد خبر 13038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =