راه خروج از رکود رقابتی کردن تولید است نه تزریق نقدینگی

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی گفت: در شرایط فعلی تنها راه برای خروج از رکود فعلی رقابتی کردن تولید است و تزریق منابع در شرایط فعلی مشکلی را حل نمی کند

مهدی پورقاضی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: در شرایط فعلی فروش بعضی بنگاهها 5 تا 50درصد کاهش یافته است در حالی که میزان مصرف در بین مردم ثابت است این موضوع نشان می‌دهد کمبود تقاضا وجود ندارد بلکه تمایل به خرید از تولید کننده داخلی کاهش یافته است.

وی افزود، به نظر می‌رسد تنها راه خروج از این وضعیت رقابتی کردن تولید در جهت افزایش کیفیت و کاهش قیمتهاست.

پورقاضی ادامه داد، مشکل اصلی صنعت در شرایط فعلی نه نقدینگی است و نه تقاضا است، بلکه مشکل اصلی غیر رقابتی بودن از نظر کیفیت و قیمت است و اگر قرار است کاری برای صنعت انجام شود تمرکز باید در این حوزه صورت گیرد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تصریح کرد، باید علت واقعی مشکل صنایع را پیدا کرد و برای آن راه حل ارائه کرد. امروز اکثر مدیران صنعتی تاکید دارند مشکلشان سرمایه در گردش است، در حالی که این طور نیست.

وی ادامه داد، تزریق سرمایه مشکلی را برای تولید کننده حل نمی‌کند و فقط بدهیهای آنها را افزایش و زمان تسویه را به تعویق می‌اندازد. وقتی واحد تولیدی نتواند  محصول خود را به قیمت معقول بفروشد، دوباره با کسری مواجه می‌شود چرا که هزینه‌هایی چون پرداخت حقوق و مواد اولیه همچنان برای این گونه واحدها وجود دارد.

پورقاضی گفت: میزان مصرف مردم در حوزه‌های مختلف کاهش چشمگیری نداشته است اما از سوی دیگر می‌بینیم که فروش برخی واحدها حتی به نصف نیز کاهش یافته است و این موضوع نشان می‌دهد که تنها برای محصول داخلی میزان مصرف کاهش یافته است.

وی در پایان با اشاره به طرح دولت برای پرداخت وام به واحدهای صنعتی گفت: بر اساس نگاه واقعی بر آنچه در صنایع تولیدی ما می‌گذرد به نظر می‌رسد که تزریق منابع در شرایط فعلی مشکلی را حل نمی‌کند و توجه باید به سمت رقابتی کردن تولید در داخل جلب شود.

کد خبر 13040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =