تمایل تجار پاکستان به افزایش سطح مبادلات

جامعه بازرگانان و تجار پاکستان که علاقه فراوانی به گسترش همکاری تجاری و اقتصادی با ایران در زمینه های گوناگون دارند، خواستار اقدام جدی دولت کشورشان برای فراهم کردن زمینه های گسترش این همکاری های دوجانبه هستند

جامعه بازرگانان و تجار پاکستان که علاقه فراوانی به گسترش همکاری تجاری و اقتصادی با ایران در زمینه های گوناگون دارند، خواستار اقدام جدی دولت کشورشان برای فراهم کردن زمینه های گسترش این همکاری های دوجانبه هستند.

در همین راستا، تجار و بازرگانان ایالت پنجاب به عنوان مهم ترین ایالت پاکستان و قطب صنعتی این کشور از دولت ایالتی پنجاب و نیز دولت مرکزی پاکستان خواسته اند تا زمینه های گسترش همکاری های تجاری با ایران با هدف صادارت محصولات پاکستانی به ایران و واردات محصولات مورد نیاز پاکستان از ایران را فراهم کنند.
'فرید مغیس شیخ' رئیس اتاق بازرگانی و صنایع شهر مولتان از جمله شهرهای بزرگ ایالت پنجاب پاکستان در جلسه ای با اعضای این اتاق و برخی مسئولان دولت ایالت پنجاب گفت که زمینه های خوبی برای صادرات منسوجات، چرم، برنج، وسایل پزشکی و جراحی، جواهرات و ... از پاکستان به ایران وجود دارد که می تواند به افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور کمک کند.
وی با بیان اینکه ایران نیز محصولات زیادی دارد که می تواند بخشی قابل توجهی از واردات پاکستان را تامین کند، گفت: سطح کنونی مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور به هیچ وجه متناسب با ظرفیت ها و نیازهای متقابل نیست و تلاش برای افزایش این مناسبات، بسیار ضروری است.
این فعال تجاری پاکستان رقم کنونی مربوط به حجم مبادلات تجاری دو کشور را حدود 830 میلیون دلار اعلام کرد و گفت که به راحتی می توان این رقم تا چند برابر در مدت نه چندان طولانی افزایش داد.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع شهر مولتان پاکستان گفت که با اعزام هیات های ویژه تجاری به ایران، می توان شناخت خوبی از نیازهای بازار ایران و نیز ظرفیت های موجود در این کشور برای تقویت همکاری های تجاری بدست آورد.
وی همچنین با اشاره به موضوع خط لوله گاز ایران-پاکستان به عنوان مهم ترین طرح همکاری میان دو کشور، تاکید کرد: این طرح باید هرچه سریع تر اجرایی شود و موانع موجود بر سر راه آن از میان برداشته شود. اکنون تحریم ها لغو شده و ایران با امضای برجام، به موفقیت های بزرگی دست یافته است.
علاوه بر جامعه تجار و بازرگانان پاکستان، رسانه های مختلف این کشور نیز با انتشار اخبار، مقالات و سرمقاله های مختلف، بارها دولت این کشور را به برداشتن گام های بلند برای استفاده از فرصت ایجاد شده در فضای پسابرجام و تقویت همکاری های تجاری و اقتصای به ویژه در حوزه انرژی با ایران توصیه کرده اند.
کارشناسان، تحلیل گران و شخصیت های مختلف پاکستان از جمله وزیران دولت های پیشین این کشور نیز تاکید دارند که ایران به دلیل برخورداری از منابع عظیم انرژی، بهترین گزینه برای رفع بحران کمبود انرژی در پاکستان است ضمن این که ایران و پاکستان به عنوان دو اقتصاد مکمل، می توانند بسیاری از نیازهای یکدیگر را در حوزه های صنایع مختلف، تامین کنند.
روز گذشته نیز سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی پاکستان با حضور در مجلس ملی این کشور اعلام کرد که حجم مبادلات تجاری میان پاکستان و ایران در سال های پیش رو به پنج میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
سرتاج عزیز همچنین اعلام کرد که سیستم بانکی میان ایران و پاکستان عملیاتی شده و هچنین کار بر روی خط لوله گاز ایران-پاکستان آغاز شده است.
وی گفت که محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در دیدارهایی که بایکدیگر داشتند، بر ضرورت ارتقای حجم مبادلات تجاری میان دو کشور تاکید و توافق کردند.
روز چهارشنبه هفته گذشته تفاهم نامه میان بانک های مرکزی ایران و پاکستان در جلسه کابینه دولت اسلام آباد به تصویب رسید و با این اقدام، گام بلندی در مسیر توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور برداشته شد.

کد خبر 13041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =