اولویت های اقتصادی دولت در سال آخر

میثم پیله فروش معتقد است دولت در حوزه برجام موفقیت های زیادی کسب کرده و باید این نتایج را به حوزه اقتصاد منتقل کند

کمتر از یک سال از عمر دولت باقی مانده است. امضای برجام زمینه برنامه ریزیهای متعددی برای سروسامان دادن به اقتصاد کشور را در یک سال گذشته فراهم آورد که ثمرات آن به گفته کارشناسان در محدوده زمانی دو سال قابل دستیابی نیست. عوارض ده سال تحریم های غرب علیه اقتصاد کشور به حدی زیرساخت ها و شاکله اقتصادی را در بر گرفته که در مدت دو سال نمی توان آثار آن را از اقتصاد کشور پاک کرد. این در حالی است که دولت عزم جدی دارد در مدت باقیمانده نسبت به حل چالش های اقتصادی کشور اقدام کند اما تهدیدهایی در حوزه اقتصادی در این مدت باقیمانده به پایان عمر دولت مانند حاکم شدن فضای انتظاری بر سرمایه گذاری و بازگشت تورم و نیز در سکوت فرو رفتن بورس دولت را تحت فشار خواهند گذاشت.

دکتر میثم پیله فروش، پژوهشگر اقتصادی در این باره به اگزیم نیوز گفت: مهمترین موضوعی که دولت را تهدید می کند ادامه رکود فراگیر در اقتصاد کشور است. به گفته وی هرچند در این مدت دولت توانسته تورم را مهار کند و رشد اقتصادی را تجربه کند، اما مردم باید نشانه های رشد اقتصادی را در زندگی خود ببینند. به گفته وی به نظر می رسد دلیل افزایش رشد اقتصادی بالا رفتن تولید نفت و گاز است که این رشد اشتغالزا نبوده و مردم در زندگی روزمره خود تغییری حس نمی کنند.

وی افزود: این آمار می تواند سیاستمدار را گمراه کند و انگیزه وی را برای افزایش اشتغال و رشد تولید از وی بگیرد. وی افزود: دولت در مدت زمان باقیمانده باید تلاش کند در راستای هدایت منابع به سمت بخش تولید تمام امکانات خود را به کار بگیرد تا مردم رشد اقتصادی را لمس کنند.

وی گفت: سیاستگذار اگر به دنبال سیاست هایی باشد که هدفش اشتغالزایی پایدار و واقعی و نه صرفا اعلام آمار رشد غیر موثر باشد، می تواند در این مدت باقیمانده از عمر دولت، اقتصاد را از وضعیت معطل برهاند. به نظر من مهمترین کاری که دولت در این مدت می تواند انجام دهد این است که تلاش کند به فعالان اقتصادی این اطمینان را بدهد که از آنها حمایت همه جانبه انجام می دهد. سرمایه گذاری پایدار و مولد، افزایش کیفیت کالای تولیدی در حد رقابت پذیری در بازارهای جهانی، مبارزه با قاچاق و ایجاد شفافیت در بازارهای پولی و مالی وعده هایی است که به گفته پیله فروش باید به فعالان اقتصادی داده شود و در مسیر تحقق آنها گام های اساسی برداشته شود.

این استاد دانشگاه افزود: دولت باید بصورت عملی نشان دهد که از بخش خصوصی و فعالان و سرمایه گذاران حمایت می کند. وی گفت: در سکوت فرو رفتن بورس یک اتفاق قابل پیش بینی است. در همه جای دنیا بورس و بازار تحت تاثیر انتخابات و شرایط سیاسی قرار می گیرد. تصمیم گیریهای منطقی و مبتنی بر اصول می تواند نوسانات بازار را قبل از انتخابات تعدیل کرده و از انفعال وضعیت اقتصادی بکاهد و این هنر دولتمردان است که این اجماع را در میان فعالان بازار کسب و کار فراهم کند.

وی تصمیم گیری قطعی در خصوص ثبات نرخ ارز و حامل های انرژی را از مهمترین اقدامات دولت قبل از انتخابات عنوان کرد و گفت: این کار می تواند دست بخش خصوصی را در برنامه ریزی باز بگذارد. همین کاری که بانک مرکزی انجام می دهد و نرخ ارز را با یک شیب ملایم به نرخ واقعی نزدیک می کند اهمیت زیادی دارد و اقدامی تحسین برانگیز است. به گفته وی همچنین این اطمینان باید به بازار داده شود که دردولت چه بر سر کار باشد چه نباشد مسیر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی برای تأمین ارزان قیمت سرمایه مورد نیاز واحدهای تولیدی ادامه دار است.

 این پژوهشگر اقتصادی در ادامه با اشاره به این که هر تصمیمی که در این روزها گرفته می شود  اگراز الزام قانونی مناسب برخوردار باشد گفت: در این صورت مردم این اطمینان را به تداوم و خلل ناپذیری رشد اقتصاد در آینده پیدا می کنند و در نتیجه وضعیت اقتصاد در روزهای منتهی به پایان کار دولت کمتر در سکوت و بی تحرکی فرو خواهد رفت و دولت کمتر تحت فشار خواهد بود.

به گفته وی دولت در یک سال گذشته  توانست در حوزه تحریم ها اقدامات مهمی را صورت بدهد اما هنوز آثار و نتایج این موفقیت ها در عرصه اقتصاد بروز نکرده است و این در حالی است که با ظهور و بروز نتایج این موفقیت ها در حوزه سیاسی می توان به موفقیت های اقتصادی مهمتری امیدوار بود. به گفته وی رفع تحریم های بانکی، بیمه ای، حمل و نقل، رفع تحریم تأمین مواد اولیه تولید، تجارت و ... همگی در حوزه اقتصاد به رونق منتهی می شود اما مشکل آن است که زمان کافی برای انتقال آثار برجام در اختیار دولت نیست با این حال اگر در مدت باقیمانده نیز دولت بتواند زمینه های ظهور نتایج برجام را در فضای اقتصادی فراهم کند می توان به موفقیت دولت امیدوار بود.

 

 

کد خبر 13064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =