دستگاه‌های تخصصی، آمار مرکز آمار را قبول ندارند

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان این که دستگاه های تخصصی، آمار مرکز آمار را قبول ندارند گفت: بسیاری از آمارهای دولت قبل نقد می شد آیا اکنون اتفاقی در مرکز آمار افتاده است که آمارهای دولت یازدهم درست است و نقد نمی شود؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کاظم جلالی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: بر اساس بررسی داده ها به وسیله مرکز پژوهش های مجلس نرخ رشد اقتصادی سال 94 منفی 0،4 درصد بوده است.
وی افزود: مرکز پژوهش ها رشد اقتصادی سال 91 را منفی 3،5 درصد اعلام کرد اما دولت یازدهم رشد اقتصادی در این سال را منفی 6،8 درصد، مرکز آمار منفی 5،4 درصد و بانک مرکزی منفی 5،8 درصد اعلام کرده است.
جلالی گفت: مرکز پژوهش ها مسئول ارائه آمار نیست اما این مرکز با نقد داده ها آمارها را بررسی می کند.
وی افزود: گاهی آمارها نادرست و گاهی در آنها دستکاری و اعمال نفوذ می شود.
جلالی گفت: دستگاه های تخصصی آمار مرکز آمار را قبول ندارند و مرکز آمار نیز آمار دستگاه های تخصصی را نمی پذیرد که این وضع باید اصلاح شود.
وی با بیان اینکه پیوست های آمار مرکز آمار مشخص نیست افزود: در اعلام برخی آمارها نگاه سیاسی وجود دارد و اعلام برخی آمارها نیز میان مرکز آمار و بانک مرکزی تقسیم شده است.
جلالی گفت: بسیاری از آمارهای دولت قبل نقد می شد آیا اکنون اتفاقی در مرکز آمار افتاده است که آمارهای دولت یازدهم درست است و نقد نمی شود؟!‌
وی افزود: نباید دولت به دولت آمار را سنجید و گفت مرکز آمار در دولتی اشتباه کرده است و در دولتی نیز به طور مطلق اشتباهی وجود ندارد.
جلالی گفت: به عنوان نمونه وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم گزارش های رویایی از برخی آمارها اعلام کرده بود که مرکز پژوهش های مجلس با دعوت از آقای حجتی و تشریح این آمار برای وی مشخص کرد که اشتباه های فاحشی در آمارهای این وزارتخانه وجود دارد.
وی افزود: مرکز آمار باید دور از مسائل سیاسی باشد و این نقطه عطفی برای تقویت این مرکز می شود.
جلالی با بیان اینکه سیاست کلی آماری در کشور وجود ندارد و دستگاه های اجرایی در دسترسی مرکز آمار به آمار ثبتی همکاری نمی کنند گفت: کمبودها و نبود آمار در حوزه های آب و محیط زیست وجود دارد.
وی افزود: مشخص نبودن سال پایه آماری، موازی کاری دستگاه ها،‌ نبود شفافیت در آمار از مشکلات کیفی آمارهاست.
جلالی گفت: دانشگاه های کشور به دلیل مشخص نبودن آمار به طور انبوه فارغ التحصیل بیرون می دهند در حالی که اگر برای 20 سال آینده برنامه وجود داشته باشد می توان از دانشگاه ها خواست به جای فارغ التحصیل تئوری،‌ نیروهای فنی تربیت کنند.
وی افزود: برای مهندسی مجدد نظام آماری،‌ مرکز آمار باید به شکل مستقل تقویت شود.
جلالی گفت: باید در قانون مرکز آمار نیز تجدید نظر و این مرکز فراقوه ای یا دستکم خارج از زیرمجموعه قوه مجریه قرار گیرد و به طور مستقل فعالیت کند.

کد خبر 13137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =