فرصت های تجارت و سرمایه گذاری در ایران بررسی شد

پکن - ایرنا - اولین همایش فرصت های تجارت و سرمایه گذاری در ایران به منظور بررسی و توسعه همکاری میان نهادهای اقتصادی ایران و چین در فضای بعد از رفع تحریم ها، در شهر پکن برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این همایش یک روزه که روز چهارشنبه با حضور «علی اصغر خاجی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین، «یوان کیو هویی» معاون دبیرکل اتحادیه جاده ابریشم زمینی و دریایی سازمان ملل متحد و نمایندگان نهادها و فعالان اقتصادی دو کشور گشایش یافت، شرکت کنندگان ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص توانمندی های اقتصادی کشورمان راههای گسترش همکاریها و مناسبات میان دو طرف را بررسی کردند.
«حسن توانا» رئیس اتاق بازرگانان ایرانی مقیم چین در شهر پکن در سخنانی به اهداف برگزاری این همایش پرداخت و یادآور شد که شرایط کنونی همکاری دو کشور، با توجه به ارتقای سطح روابط به «راهبردی» بسیار ایده آل و مطلوب است.
وی اظهار داشت: بر این اساس اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین در پکن با برگزاری «همایش فرصت های تجارت و سرمایه گذاری در ایران» امیدوار است از این پس شاهد همکاریهای بیشتر میان تجار، بازرگانان و مسئولان اقتصادی دو کشور بویژه در زمینه های سرمایه گذاری و تجارت باشد.
رئیس اتاق بازرگانان ایرانی مقیم چین در شهر پکن همچنین از ایران به عنوان کشوری مهم در غرب آسیا نام برد که با توجه به داشتن موقعیت ژئوپلتیک خود، نقش مهمی در منطقه دارد و این موضوع فرصت های ایده آلی را برای سرمایه گذاری خارجی فراهم آورده است.
وی با بیان اینکه چین نیز به عنوان قدرت برتر اقتصاد جهانی در قرن بیست و یکم ظاهر شده مزیت های کشورمان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: ایران در حوزه های مهم راهبردی چون امنیت سازی برای منطقه، انرژی و ترانزیت بازار، زیرساخت های علمی، تمدنی، فرهنگی و منابع انسانی دارای مزیت های قابل توجهی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه است.
«توانا» با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از زمینه ها و پتانسیل های بسیار بالایی برای سرمایه گذاری بنگاههای اقتصادی چین برخوردار است ابراز امیدواری کرد که همکاریهای کاربردی میان نهادهای ذیربط دو کشور بویژه مسئولان اتاق های بازرگانی بیش از پیش افزایش یابد.
«یوان کیو هویی» معاون دبیرکل برنامه اتحادیه شهرهای جاده ابریشم زمینی و دریایی سازمان ملل متحد نیز در سخنانی برگزاری چنین نشستی را فرصتی مناسب برای طرح دیدگاهها و نظرات نهادهای مختلف اقتصادی دو کشور دانست و تاکید کرد که با بهره گیری از فرصت ها و ظرفیت های موجود می توان شاهد گسترش همکاریها در زمینه های مختلف بود.
وی به راه اندازی پنج سازمان وابسته به سازمان ملل متحد در ارتباط با اتحادیه شهرهای جاده ابریشم دریایی و زمینی اشاره کرد و گفت که تقویت همکاریهای اقتصادی و تجاری بین شهرهای موجود در مسیر جاده ابریشم نوین و انجام برنامه ریزی های لازم برای طرح های اقتصادی از اهداف مهم این نهادها محسوب می شود.
«یوان» اضافه کرد: ما بر این باوریم که می توان با بهره گیری از ظرفیت های این اتحادیه فرصت های تجاری و سرمایه گذاری را برای کشورهای قرار گرفته در مسیر طرح «یک کمربند - یک جاده» فراهم کرد و بار دیگر شاهد رونق اقتصادی در آنها بود.
«سید آقا زاده» رایزن بازرگانی ایران در چین هم به نقش چین و افق همکاری دو طرف در آینده با توجه به اجرای برجام اشاره کرد و گفت که مناسبات دو کشور طی سه دهه گذشته همواره در حال گسترش بود، به گونه ای که چین هم اکنون شریک اول تجاری ایران بشمار می آید.
او با بیان اینکه ظرفیت های موجود اقتصادی و سیاسی دو کشور قابل توجه است، یادآور شد که این همکاریها همچنان از قابلیت افزایش برخوردار بوده و شرایط کنونی، فرصت ها و زمینه های مناسبی را برای آغاز دور جدید همکاریها برای فعالان اقتصادی دو کشور بوجود آورده است.
«عبدالوهاب سهل آبادی» رئیس اتاق بازرگانی و صنایع اصفهان نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست، رفع تحریم های ناعادلانه علیه جمهوری اسلامی ایران را فرصتی مناسب برای سرمایه گذاران خارجی دانست و از آمادگی کشورمان برای فراهم کردن زیرساخت های لازم و ایجاد فضای مناسب برای تعاملات بین المللی خبر داد.
وی با بیان اینکه در طول تحریم ها چین به عنوان یکی از کشورهایی که همواره در تعاملات تجاری با ایران ثابت قدم بود، یادآور شد: تلاش ما بر این است تا بار دیگر ارتباط میان نهادهای صنعتی، اقتصادی و بازرگانی دو کشور را در راستای رشد و توسعه زیرساخت های اقتصادی فراهم سازیم.
«سهل آبادی» تصریح کرد که به رغم فشارهای ناشی از تحریم های طولانی مدت علیه ایران اسلامی، ساختارسازی های صنعتی و علم اندوزی در کشور متوقف نشد و کارشناسان و متخصصان ایرانی به پیشرفت های قابل توجهی به لحاظ کمی و کیفی در عرصه اقتصادی نائل شده اند.

کد خبر 13139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =