ضرورت بکارگیری ظرفیت های صادرات پسته

یکی از نواقص کار پسته کاران بی توجهی به صادرات پسته است

رضا زارع زاده روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری سومین جشنواره ملی پسته در دامغان استان سمنان با اشاره به اینکه اکنون حدود 17 هزار هکتار باغ پسته در دامغان وجود دارد افزود: از این میزان حدود 13 هزار هکتار بارور است و سالانه به طور متوسط تا 40 هزار تن محصول از این باغ ها برداشت می شود. 
وی تاکید کرد: با توجه به وجود سد شهید شاهچراغی در شهرستان دامغان که عمده سهم آب مخزن آن برای مصرف کشاورزی درنظر گرفته شده است و همچنین برنامه انتقال آب دریای خزر به استان سمنان، در برنامه بلندمدت، برای دامغان ظرفیت توسعه باغ های پسته تا 100 هزار هکتار پیش بینی شده است. 
زارع زاده با اشاره به اینکه در سال 94 حدود 43 هزار تن پسته از باغ های دامغان برداشت شد، گفت: در سال 95 میزان برداشت پسته در دامغان تا یک سوم میزان سال گذشته کاهش یافت که عمده دلیل این میزان کاهش، آفات مختلف، نامساعد بودن هوا بوده است و اینکه امسال پرباری درختان نبوده است. 
وی یکی از نواقص کار پسته کاران دامغان را بی توجهی به صادرات پسته عنوان و خاطرنشان کرد: پسته دامغان در سال های گذشته از طریق شهرهایی مانند کرمان، رفسنجان، سیرجان و یزد از کشور صادر می شده است. 
زارع زاده خاطرنشان کرد: برآورد می شود سالانه حدود 4 تا 5 هزار تن پسته خشک دامغان از طریق پایانه های گمرکی دیگر شهرهای کشور از ایران صادر شود. 
وی از هماهنگی های لازم برای ایجاد پایانه گمرکی برای صادرات پسته از دامغان به صورت مستقیم خبر داد و گفت: گمرک در این زمینه آمادگی ایجاد پایانه صادرات مستقیم پسته از دامغان را دارد و فقط پسته کاران باید برای صادرات بخشی از تولیدات خود از این پایانه همت بیشتری داشته باشند. 
دبیر سومین جشنواره ملی پسته در دامغان استان سمنان، به مساعد بودن شرایط آب و هوایی دامغان برای توسعه باغ های پسته اشاره و اضافه کرد: در سال های اخیر سرمایه گذارانی از رفسنجان و کرمان به دامغان آمده اند و به توسعه باغ های پسته اقدام کرده اند که این اقدام سرمایه گذاران استانهای دیگر نسبت به سرمایه گذاران شهرستان دامغان یا استان سمنان، شتاب بیشتری دارد. 
وی یاد آور شد: عمده دلیل اشتیاق سرمایه گذاران استانهای دیگر برای توسعه باغ های پسته در دامغان، وجود آفت در باغ های پسته در استان کرمان و مهمتر از آن، افت سطح آب های زیرزمینی در آن استان است. 
وی ادامه داد: وجود سد شهید شاهچراغی و برنامه انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان، چشم انداز مطلوبی برای آینده محصول پسته در دامغان رقم خواهد زد. 
وی، میزان توسعه باغ های پسته دامغان را سالانه بین سه تا چهار هزار هکتار عنوان و خاطرنشان کرد: در دومین روز از جشنواره ملی پسته در دامغان، نشست تخصصی جذب سرمایه گذار با حضور 150 نفر از سرمایه گذاران کشور با هدف هدایت های تخصصی سرمایه گذاری های حوزه کشاورزی پیش بینی شده است. 
دبیر سومین جشنواره ملی پسته در دامغان استان سمنان با اشاره به حضور محمدرضا خباز استاندار سمنان به همراه سرمایه گذاران مطرح بخش کشاورزی کشور در این نشست تخصصی، گفت: معرفی فرصت های سرمایه گذاری یکی از اهداف این نشست است تا امکان دستیابی به اهداف بلندمدت در این حوزه در استقلال و توسعه کشور فراهم شود. 
سومین جشنواره ملی پسته در دامغان استان سمنان سه روزه است و تا جمعه 26 شهریور ادامه می یابد. 
نمایشگاهی در بیش از 40 غرفه با موضوعاتی مانند صنایع کشاورزی، سموم و کودهای گیاهی، صنایع دستی ،صنایع غذایی، شیرینی جات پسته ای، عرضه و فروش مستقیم پسته، ادوات کشاورزی با حضور شرکتهای داخلی و نمایندگانی از کشورهای خارجی از آلمان و تایلند در حاشیه این جشنواره برپا شده است. 
منبع: ایرنا

کد خبر 13143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =