ناتوانی سعودی ها در اتحاد تجاری علیه ایران

ارزش مبادلات تجاری ایران و عربستان در ۹ ماهه منتهی به ۲۱ دسامبر، حدود ۲۱۵.۱ میلیون دلار بود؛ لذا عمده کارشناسان حوزه تجارت مانند رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات و همچنین رئیس اتاق مشترک ایران و عمان، معتقدند ارزش مبادلات تجاری دو کشور ناچیز بوده و تنش در این روابط نمی تواند به اقتصاد ایران آسیب چندانی وارد کند

عربستان همواره از نفوذ ایران در کشورهای عربی هراس داشته و با آن مقابله کرده است.تنش های سیاسی ایران و عربستان بصورت متناوب هر چند سال یکبار روابط دیپلماتیک ایران و عربستان را به مرحله قطع ارتباط رسانده است. موضوع قابل توجه در تنش های بین دوکشور عکس العمل متحدان سیاسی عربستان است.

به گزارش اگزیم نیوز ارزش مبادلات تجاری ایران و عربستان در 9 ماهه منتهی به 21 دسامبر،حدود 215.1 میلیون دلار بود؛ لذا عمده کارشناسان حوزه تجارت مانند رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات و همچنین رئیس اتاق مشترک ایران و عمان، معتقدند ارزش مبادلات تجاری دو کشور ناچیز بوده و تنش در این روابط نمی تواند به اقتصاد ایران آسیب چندانی وارد کند.
ارزش مبادلات تجاری ایران با عمده کشورهای عربی که به تبعیت از عربستان، روابط خود با ایران را قطع کرده یا کاهش داده اند نیز رقم چندان قابل ملاحظه ای نبوده است. برای مثال، ارزش مبادلات تجاری ایران با بحرین، سودان، جیبوتی و سومالی نیز مجموعا به 150 میلیون دلار نمی رسد، احتمال ایجاد اتحادهای منطقه ای علیه ایران از سوی این کشورها مساله ای است که در گفتگو با علا میر محمد صادقی نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران به آن پرداخته ایم.

میر محمد صادقی گفت: حکومت عربستان یک حکومت فتنه است. عربستان بعنوان کشوری که بواسطه کلیدداری حرمین شریفین ثروت انبوه بدست می آورد که این ثروت به جیب حکام عربستان سرازیر شده و حتی مردم عربستان از ان بهره مند نمی شوند. پولی که متعلق به همه کشورهای اسلامی است به بانکهای غربی واریز می شود که این خلاف شرع و اخلاق و مصلحت مملکتی است که داعیه اسلامی دارد. عملکرد عربستان در سالهای اخیر اشتباه بود و این اشتباهات منجر به عکس العمل ایران شد.باید برای همه ممالک اسلامی روشنگری شود تا ماهیت فاسد و پر اشتباه سعودی روشن گردد.

وی در خصوص حمایت شورای همکاری خلیج فارس با عربستان گفت: کشورهای عربی منطقه همیشه از برخورد عربستان هراس داشتند.در همه تنش ها با اشاره عربستان سطح همکاری خودشان با ایران را قطع یا کم می کنند. این در عمل تاثیری بر کشور ما ندارد.چون غالبا در ظاهر این همدلی را با عربستان نشان می دهند و در باطن دست به اقدام عملی نمی زنند. تجربه نشان داده عملکرد این کشورها در همین حد باقی می ماند. چون در بطن ماجرا این کشورها تمایل دارند روابط حسنه خود را با ایران حفظ کنند و از شرایط فعلی که عربستان پیش آورده راضی نیستند. 

میر محمد صادقی گفت: احتمال اتحاد کشورهای جیره خوار عربستان علیه ایران وجود دارد اما این اتحادها نیز از روی ترس و اجبار است و تاثیر چندانی بر روابط این کشورها با ایران نخواهد گذاشت. ما به لحاظ روابط منطقه ای در حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی در چند سال اخیر کم کاری کرده ایم و آنچنان که باید توجه نداشته ایم.البته کارهایی شده که کافی نیست و باید بدانیم گسترش همکاریها با این کشورها اثر فتنه گری عربستان را کاهش می دهد و باید در زمینه عملکرد عربستان روشن گری شود تا شاهد تجدید نظر این کشور در سیاست های نابخردانه اش باشیم.

 روزنامه الحیات عربستان چندی پیش از تمایل کویت برای تقویت روابط دیپلماتیک خود با ایران خبر داد. این کشور همچنین از بازگشت سفرای سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس به ایران و عادی‌سازی روابط با این کشور استقبال کرده است. در این رابطه خالد جارالله معاون وزیر خارجه کویت به این روزنامه گفته بود کویت در انتظاری روزی است که سفرای کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به تهران بازگردند؛ هرچند بخشی از این حرکت به ایران و تغییر سیاست‌های آن در منطقه بستگی دارد.

شعیب بهمن تحلیلگر برجسته اظهارات مقامات کویت را از چهار جنبه بررسی کرده است؛ اول آنکه هر یک از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به برقراری روابط با ایران علاقه‌مند است. چراکه برقراری روابط دیپلماتیک پایدار با ایران می‌تواند منافع بیشتری را در خاورمیانه و دیگر مناطق جهان دنبال کند. از سوی دیگر، بیشتر این کشورها با ایران مرز آبی دارند و نمی‌توانند از همسایه خود غافل باشند. دوم اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس این موضوع را درک کرده‌اند که ایران یک‌ مهره کلیدی در خاورمیانه است و از نفوذ اقتصادی، سیاسی و نظامی بالایی برخوردار است. آن‌ها به دنبال عادی‌سازی روابط هستند اما نمی‌خواهند نقش منطقه‌ای خود را از دست بدهند. سوم، برخی از اعضای شورا با عربستان اختلافات ارضی دارند. ریاض به دنبال تسلط نظامی بر خاورمیانه است و این روند نگرانی دیگر بازیکنان منطقه را برمی‌انگیزد. به همین علت بسیاری از این کشورها در پی بهبود روابط خود با ایران هستند و چهارم، توافق هسته‌ای بین ایران و غرب مسیر سرمایه‌گذاری در این کشور را فراهم کرده است. بنابراین کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌خواهند از این فرصت بهره‌مند شوند و روابط اقتصادی خود با تهران را توسعه دهند.

 

 

کد خبر 13145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =