حضور در سایه بخش خصوصی در ایران

دکتر فرهاد فزونی معتقد است دولت با همه انتقادهایی که به آن وارد است باید برای تکمیل برنامه های خود در بخش اقتصاد یک دوره دیگر را تجربه کند

اقتصاد ایران در سال 1395 حساس ترین دوران خود را سپری می کند. به گفته مشاور اقتصادی رییس جمهور دکتر مسعود نیلی در حال حاضر ایران حساس ترین دوره خود را در بخش اقتصاد می گذراند. با اوج گیری این حساسیت ها و با نزدیک شدن به انتخابات گمانه زنی های بسیاری درباره آینده اقتصادی دولت صورت می گیرد. در این رابطه تحلیل سیاست گزاریهای اقتصادی دولت یازدهم و چشم انداز دور دوم ریاست جمهوری احتمالی آقای روحانی مبحثی است که اگزیم نیوز سعی دارد با گفتگو با اساتید دانشگاه، کارشناسان و فعالان حوزه اقتصادی به بررسی آنها بپردازد. در این باره گفتگویی انجام داده ایم با دکتر فرهاد فزونی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و قائم مقام شورای سیاست‌گذاری انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران که در ادامه می خوانید.

دکتر فزونی در پاسخ به اینکه ارزیابی بخش خصوصی از عملکرد دولت یازدهم چیست گفت: بخش خصوصی گله های زیادی دارد؛ شاید یک دلیل آن این باشد که بخش خصوصی از توانمندیهای دولت و امکانات آن به خوبی خبر ندارد و معتقد است که دولت در بخش هایی می توانسته بهتر عمل کند و نکرده است؛ در واقع در برخی وزارت خانه ها انتظارات بخش خصوصی به درستی پاسخ داده نشده است.

این عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی دلیل عدم اعتماد دولت به بخش خصوصی را شرایط اضطراری دولت دانست و گفت: شاید یک بخشی از این عدم اعتماد به خاطر این است که بخش خصوصی خودش را در حد انجام پروژه های بزرگ دولتی نمی بیند و دولت نیز بخش خصوصی را دارای توان و قدرت برای اینکه کارها را در دست بگیرد ندیده است و به دلیل اضطراری بودن وضعیت کشور، دولت یازدهم نمی تواند با حوصله و تمرکزی که مورد توجه بخش خصوصی است کارها را به این بخش بسپارد.

وی ادامه داد: اینکه دولت بخش خصوصی را به چشم یک سرمایه گذار بالقوه و پایه کار می بیند دور از واقعیت است. چون اولا بخش خصوصی سرمایه به شکلی که مورد انتظار دولت است را ندارد و از طرف دیگر ثبات و پایداری را در سیاست های اقتصادی و سیاسی کشور نمی بیند. به گفته وی دلیل آن هم شنیدن حرف های ضد و نقیض و حضور شبه دولتی ها و دولتهای در سایه است که به اندازه خود دولت و چه بسا قدرتمندتر از دولت حضور دارند و باعث لطمه به اعتماد ما به دولت می شوند.بصورت عملی ما شاهد اظهار نظر یک سازمان غیر دولتی یا یک فرد غیر مسئول  و عملی شدن این نظرات هستیم و این شبهه برای بخش خصوصی پیش می اید که واقعا گرداننده اصلی ممکلت در حوزه اقتصادی کیست؟

فرهاد فزونی به بحث گذر از دولت روحانی اشاره کرد و گفت: گذر از دولت روحانی یعنی آمدن رئیس جمهور جدید با عقایدی که کسی از آنها خبر ندارد و این به معنی این است که بخش خصوصی وارد فاز صبر می شود تا وضعیت را رصد کرده و خودش را با آن تطبیق دهد که پروسه ای زمان بر است و متعاقب آن وارد رکود، سکون و سکوت اقتصادی می شویم. این اتفاق ما را از کشورهای دیگر عقب می اندازد و اگر دولت جدید خلاف دولت فعلی صحبت کند تمام تصمیم گیریهای سرمایه گذار تحت تاثیر قرار می گیرد  و با توجه به اینکه 80 درصد اقتصاد مملکت در دست دولت است این به معنی واژگون شدن همه چیز است.

وی گفت: بخش خصوصی از بودجه نفت و مالیات تغذیه نمی کند و متکی به درآمد و دسترنج خود است و اگر این سرمایه را از دست بدهد ضربه بدی می خورد بنابر این ریسک پذیری بخش خصوصی در شرایط فعلی به آن معنا که دولت انتظار دارد نیست. فزونی به درآمد 800 میلیارد دلاری دولت قبلی اشاره کرد و گفت: معلوم نیست این درآمد در کجا سرمایه گذاری شده و از بین رفته، ولی دولت یازدهم با همه این تفاصیل از درآمدی مثل مالیات و نفت تغذیه کرده و پروژه هایش را به هر سختی که شده پیش می برد.

فزونی در خصوص حمایت بخش خصوصی از دولت گفت: بخش خصوصی یا هر بخش دیگری از کشور و در مجموع ملت ایران هر دولتی بر سر کار بیاید را باید حمایت کرده و می کند. مقام معظم رهبری نیز به این نکته اشاره کرده اند.بخش خصوصی هم همینکار را می کند.چون به هر حال میزان رای ملت است. اهداف آقای روحانی حساب شده هستند و ما دولت را حمایت می کنیم.

وی افزود: این اشتباه بزرگی است که تصور بشود که انتقادات از دولت به معنی رد تمام فعالیت های آقای روحانی است. ما انتقادات سازنده می کنیم. گاها ممکن است انتقادات تند باشد اما به هیچ عنوان دلیل این نیست که ما پای صندوق رفته و به دولت یازدهم رای دوباره ندهیم.

 

کد خبر 13151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =