رقابت پذیری اقتصادی در انتظار اصلاح بانکی

حسن سبحانی معتقد است برای رونق اقتصادی کشور باید چالش های تسهیلات دهی بانک ها را برطرف کنیم تا نرخ ها بشکند و روال منطقی بر بازارها حاکم شود

دکتر حسن سبحانی اقتصاددان و نظریه پرداز مسایل اقتصادی با اشاره به این که نظام بانکی در ایران ورشکسته است یک نظام بانکی درست را نظامی مبتنی بر سرمایه گذاری دانست و گفت در بانکداری بدون ربا یک مزیت مهم که وجود دارد آن است که این نظام مبتنی بر بازار سرمایه است به عبارتی سرمایه محور است. وی با تأکید بر این که ما دو بازار پول وسرمایه در ادبیات اقتصادی داریم افزود: بانک ها بازار پول هستند و بورس بازار سرمایه است.

وی با این استدلال که پول نمی تواند قیمت داشته باشد و قیمت پول همان بهره است که در شرع مقدس حرام است گفت: بر این اساس در کشور ما بازار پول نمی تواند وجود داشته باشد به خاطر این که بازار که می گوییم یعنی به پول قیمت بدهیم که بهره است و بهره ممنوع است.

به گفته سبحانی  بانک در ایران هر موقعی که به سرمایه گذاری افتاد یعنی دارد وظیفه اش را درست انجام می دهد؛ بنابراین در حقیقت بانکداری اسلامی یعنی بازار سرمایه گذاری بورس که رونق را به دنبال خود دارد. وی در بخش دیگری از سخنان خود خود در پاسخ به این سوال که چرا به رغم آن که منابع محدود است ولی سیستم بانکی از پرداخت تسهیلات به متقاضیان عادی خودداری کرده اما مثلا در پرداخت همان وام به کارمندان خود با دست باز عمل می کند گفت: در اینجا یک اشکال حقوقی وجود دارد و یک اشکال روشی.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه تهران، اشکال حقوقی آن است که متاسفانه در قانون نوشته شده این وجوه قرض الحسنه جزو منابع نظام بانکی محسوب می شود. یعنی وقتی کسی منابعی را در بانک به صورت قرض الحسنه می سپرد، این قرض الحسنه در اختیار بانکدار است و آن هم هر طوری که خواست می تواند عمل کند. در این صورت بانک مثلا به کارمند خود این منابع را با نرخ کارمزد 4 درصدی وام می دهد و همان کارمند این منابع را با نرخ 20 درصد در همان بانک سپرده می کند. به گفته وی از نظر قانونی متأسفانه این موضوع اشکالی ندارد، ولی از نظر روشی خیلی غم انگیز است.

وی در گفتگوی تفصیلی خود در برنامه خط قرمز  با اشاره به این که این سیستم نیازمند بازنگری و اصلاح است گفت: اگر هیچ کاری در این رابطه نتوانیم بکنیم باید پسوند اسلامی را از نام بانکداری حذف کنیم. مردم توقع دارند که این سیستم اصلاح شود و به نظر من قابلیت اصلاح را هم دارد؛ البته ساده نیست و ممکن است یکی دو سال برنامه طول بکشد تا این نظام مالی اصلاح بشود، ولی اگر این نظام مالی را ما اصلاح کنیم اثرات بالایی را در بخش های مختلف اقتصادی به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال اگر 30 درصد بهره پول را شما از اقتصاد ایران حذف کنید یعنی قیمت تمام شده ی کالا به همین میزان کاهش می یابد و این یعنی می تواند ارزان تر به مردم کالا بفروشد و این یعنی کارگر بیشتر دستمزد می گیرد و عرضه کالا نیز افزایش می یابد.

به گفته این استاد دانشگاه الان در این نظام که بهره وجود دارد افراد  انگیزه کار ندارند و می گویند در کجا سرمایه گذاری کنیم  که بیش از این به ما سود بدهند. بنابراین بسیار ضرورت دارد که به صورت رادیکال از اصلاح آن دست بر نداریم و مشکلات سیستم بانکی را حل کنیم و سختی های اصلاح را بپذیریم تا انشالله جامعه از فواید اقتصادی اش بهره‌مند شود.

به گزارش اگزیم نیوز، برنامه خط قرمز در قسمت دوم آن با حضور دکتر حسن سبحانی نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی و استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران به بانکداری در ایران پرداخت و این استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی از عدم اجرای قانون و پیدایش مشکلات فراوان برای بانک ها و مردم در نتیجه رویه های غلط سخن گفت. این برنامه صریح اقتصادی-اجتماعی دوشنبه هر هفته بر روی آپارات قابل دسترسی است.

کد خبر 13153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =