اشباع بازار برنج و بی نیازی از واردات

شاعری: بر اساس برآوردهای کارشناسی ، امسال ۲ و نیم میلیون تن برنج در کشور تولید شد که نیاز کشور را پوشش می دهد

علی محمد شاعری جمعه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه شرق مازندران در منطقه گردشگری عباس آباد بهشهر افزود: بر اساس برآوردهای کارشناسی ، امسال 2 و نیم میلیون تن برنج در کشور تولید شد که نیاز کشور را پوشش می دهد. نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر سرانه مصرف برنج را 30 کیلوگرم در سال در نظر بگیریم و جمعیت کشور را هم 80 میلیون نفر ، نیاز ما سالانه 2 میلیون و 400 هزار کیلوگرم برنج است که بر اساس برآوردها بیشتر از این میزان تولید داریم.
وی با اعلام این که واردات برنج به تولید داخلی ضربه می زند و کشاورزان را بی انگیزه می کند ، افزود : در سال اقتصاد مقاومتی که اساس آن حمایت از تولید داخلی و خود اتکایی است ، وارد کردن توجیه ندارد. شاعری گفت: باید روی این موضوع که کشور نیازی به واردات برنج ندارد ، ایستادگی و از واردات این محصول راهبردی با هدف حمایت از تولید داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی جلوگیری کرد.

تحقق اقتصاد مقاومتی در تولید گندم 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از سیاست های کشاورزی دولت تدبیر و امید ابراز رضایت کرد و گفت : خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی تاکنون در زمینه تقویت تولید داخلی خوب عمل کرد و سیاست این وزراتخانه همسو با اقتصاد مقاومتی است و مجلس شورای اسلامی هم به صورت جدی از آن حمایت می کند .
وی افزود : پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی امسال سبب شده است تا در تولید گندم کشور به خود کفایی برسد و تاکنون کشاورزان حدود 11 و نیم میلیون تن گندم تحویل مراجع خرید داده اند.
شاعری با اعلام این که مطالبات گندم کاران تا 2 هفته آینده پرداخت می شود ، افزود : بر اساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تاکنون بهای 60 درصد از گندم خریداری شده به کشاورزان پرداخت شده است و دولت قول داده بود 40 درصد بقیه را هم تا پایان شهریور پرداخت کند که در آخرین صحبتی که با مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی داشتم ، اعلام شد که تا 2 هفته دیگر پرداخت خواهند کرد.
وی بر ضرورت تحقق وعده داده شده به گندمکاران تاکید کرد و گفت : فصل زراعی جدید در حال آغاز است و کشاورزان باید نهاده ، بذر و کود مورد نیاز را خریداری و زمین را برای کشت آماده کنند و به نوعی تصمیم بگیرند که چقدر بکارند تا این افزایش تولید در سال جاری در سال آینده تکرار شود.

 

کد خبر 13155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =