بخش‌خصوصی در بندر چابهار فرصت‌سوزی کرد/هند ترانزیت را رونق می‌دهد

برخی معتقدند واگذاری مدیریت پیمانکاری برخی طرح‌های بندر چابهار با روح اقتصاد مقاومتی در تضاد است چرا که در داخل کشور ظرفیت لازم برای اجرای طرح‌های واگذارشده، وجود دارد

امضای توافق نامه واگذاری مدیریت پیمانکاری برخی طرح های بندر چابهار به هندی ها در سفر وزیر کشتیرانی این کشور به تهران، واکنش های متفاوتی را به همراه داشت. برخی فعالان اقتصادی این تصمیم وزارت راه و شهرسازی را مثبت دانسته و اعلام کردند که این موضوع، فعالتر شدن بندرچابهار و رقابتی شدن ترانزیت در بنادر ایران را به دنبال دارد اما برخی هم معتقدند این تفاهم نامه متضاد با روح اقتصاد مقاومتی است زیرا در داخل کشور پتانسیل لازم برای اجرای طرح های واگذار شده، وجود دارد.

البته با وجود امضای این تفاهم نامه، قراراست که جزییات این طرح ها در مجلس شورای اسلامی مورد بحث قرارگیرد و مجمع نمایندگان استان سیستان بلوچستان هم جلساتی را دراین زمینه داشته باشد تا تمام جوانب واگذاری مدیریت پیمانکاری بعضی طرح های بندرچابهار به هندوستان را مورد ارزیابی قراردهند.

درهمین ارتباط، مدیر کل سابق اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بااشاره به انتقادهای وارده درباره واگذاری این طرح ها به هندی ها گفت: این بندر فرصت وپتانسیل مناسبی برای سرمایه گذاری در جنوب شرق کشور دارد و برای فعال شدن بازار و ترانزیت نیازمند مشارکت طرف خارجی بودیم زیرا بخش خصوصی دراین زمینه چندان فعال نیست.

سیاوش رضوانی درگفت و گو با خبرنگار مهر، افزود:هندی ها ارتباط اقتصادی خوبی با سایر کشورها از جمله افغانستان دارند و این کشور ظرفیت لازم برای انجام ترانزیت کالا را دارد برهمین اساس یکی ازگزینه ها  برای خروج از رکود بندرچابهار، واگذاری پیمانکاری برخی طرح ها به سرمایه گذارخارجی ازجمله هندی ها بود تا ازاین طریق ترانزیت در بندر چابهار جان تازه ای بگیرد.

وی ادامه داد: درطرح توجیهی ساخت بندرچابهار(پیش ازانقلاب) انجام ترانزیت کالا یکی ازفاکتورهای مهم وحیاتی محسوب می شد که با توجه به علاقه مندی هندی ها برای انجام ترانزیت، این تفاهم نامه امضا شد.  

رضوانی اظهارکرد: برخی مسئولان و فعالان اقتصادی اعلام کردند که این قرارداد متناقض با اقتصاد مقاومتی است درحالی که در بند ۱۰ و ۱۱ مفاد اقتصاد مقاومتی به اهمیت صادرات و ترانزیت کالا توجه شده است.

وی به تجربه سایر کشورها درزمینه واگذاری مدیریت پیمانکاری بنادرشان اشاره کرد و گفت: درحال حاضر اغلب بنادر پیشرفته اروپا توسط اپراتورهای آلمانی، هلندی و بلژیکی اداره می شوند زیرا این کشورها علاوه بر اینکه صاحب تکنولوژی هستند، درزمینه بازاریابی هم تجربیات موفقی دارند.  

مدیر کل سابق اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در پایان افزود: با واگذاری مدیریت پیمانکاری برخی طرح های چابهار به هندی ها، ترانزیت فعالتر می شود اما خلاف نظر برخی مسئولان کالایی وارد نمی شود.

فعالیت بخش خصوصی در سایر بنادر 

یک کارشناس ارشد بنادر و دریانوردی، درباره جزییات واگذاری برخی طرح های بندرچابهار به هندی ها گفت: زمان واگذاری پیمانکاری این طرح ها ۱۰ سال است، هندی ها دراین زمینه سرمایه گذاری هم انجام می دهند و شرکت هندی ۸۵ میلیون دلار تجهیزات در این بندر استفاده می کند.

هادی حق شناس درگفت‌و گو با خبرنگار مهر، افزود: نوع و کشور سازنده این تجهیزات را سازمان بنادر و کشتیرانی مشخص می کند تا تجهیزات مطلوب و مورد نیاز بندرچابهار از سوی هند تامین شود.  

وی ادامه داد: در تفاهم نامه امضا شده فقط بعد سرمایه گذاری مطرح نیست بلکه بحث پویاتر شدن ترانزیت هم مهم است؛ متاسفانه در ۳۰ سال گذشته، نتوانستیم ترانزیت مناسب با ظرفیت بندر را انجام دهیم و سوال این است که اگر طرف هندی سرمایه گذاری نمی کرد آیا بخش خصوصی پتانسیل این سرمایه گذاری را داشت و اگر داشت چرا طی سال های گذشته اقدامی نکرده است؟

به گفته این کارشناس بنادر، درحال حاضر راه برای فعالیت بخش خصوصی باز است و بنادر زیادی نیاز به سرمایه گذاری دارند.

حق شناس به قرارداد امضا شده میان نخست وزیر هند، رئیس جمهور ایران و افغانستان درچند ماه گذشته اشاره کرد و گفت: فعال شدن بندر چابهار به عنوان محلی برای ترانزیت کالای افغانستان و هند می تواند احیای کریدور شمال جنوب یا همان جاده ابریشم را به همراه داشته باشد.

کد خبر 13157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =