پتانسیل های تجاری خط آهن سه گانه قزاقستان-ترکمنستان-ایران

رئیس جمهوری ترکمنستان گفت: اتصال خط آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران به یکدیگر و خط آهن تاجیکستان - ترکمستان - افغانستان ظرفیت های تجاری زیادی را در منطقه به وجود آورده است و باید کشورهای منطقه از این ظرفیت ها استفاده کنند

قربان قلی بردی محمداُف در آیین افتتاح فرودگاه جدید بین المللی عشق آباد (پایتخت ترکمنستان) که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز حضور داشت با تأکید بر اهمیت خط آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران افزود: سالیانه بیش از 14 میلیون مسافر می توانند از این فرودگاه تردد کنند.
وی، سیاست دولت ترکمنستان را توسعه همکاری های منطقه ای و فرامنطقه ای اعلام کرد و گفت: این کشور برای تسهل تردد از گذرگاه های بین المللی برنامه ریزی هایی کرده است.
وی اضافه کرد: ایجاد حمل ونقل چند وجهی از اولویت های این کشور است تا با توجه به موقعیت جغرافیایی، کشورهای منطقه و فرامنطقه را به یکدیگر پیوند دهد.
رئیس جمهوری ترکمنستان به ضرورت های احیای جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: این جاده باید کشورهای شرقی را به غرب متصل کند تا از این طریق بتوانیم به عنوان یک پل ارتباطی در منطقه به تقویت نقش حمل ونقل در تجارت جهانی کمک کنیم.
بردی محمداُف، ادامه داد: ترکمنستان برای توسعه حمل و نقل برنامه زیادی در دست اقدام دارد و اکنون ساخت بندر ترکمن باشی در دریای خزر و آماده شدن فرودگاه جدید عشق آباد در راستای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی با کشورها مختلف جهان انجام شده است.
وی اظهار داشت: هدف ما از توسعه حمل ونقل، حضور در بازارهای جهانی است و اکنون ساخت پل در بخش ریلی و توسعه امور دریایی در ترکمنستان مورد توجه جدی قرار گرفته است.
رئیس جمهوری ترکمنستان تاکید کرد: فرودگاه ها در افزایش تردد گردشگران به کشورهای مختلف جهان نقش مهمی دارند و با افتتاح این فرودگاه شرکت هواپیمایی ترکمنستان پروازهای خود را به اقصی نقاط جهان افزایش خواهد داد.
به گزارش ایرنا، این فرودگاه مدرن در مدت 2 سال ساخته شده است و همه تجهیزات مدرن فرودگاهی در حمل ونقل مسافر و بار را دارد؛ ضمن آنکه سالیانه می تواند به بیش از 14 میلیون مسافر خدمات هوایی دهد.
فرودگاه جدید عشق آباد با هزینه ای معادل 2 میلیارد و 200میلیون دلار ساخته شده است و نخستین هواپیما نیز از شرکت هوایی ماهان ساعت 11 صبح امروز در این فرودگاه به زمین نشست.
فرودگاه قدیمی عشق آباد با ظرفیت سالیانه سه میلیون نفر همچنان در کنار فرودگاه جدید عشق آباد فعال خواهد بود و از این پس همه پروازهای خارجی ترکمنستان از فرودگاه جدید انجام خواهد شد.
 

کد خبر 13163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =