تکمیل شبکه توزیع کالا از کانال بورس

کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی روز شنبه ۲۷ شهریور نشستی تحت عنوان «نقش بورس کالا در عرضه و تقاضای محصولات صنعتی» با حضور حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران، ابوالفضل روغنی رئیس و جمعی از اعضای کمیسیون صنایع اتاق ایران برگزار کرد

کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی روز شنبه 27 شهریور نشستی تحت عنوان «نقش بورس کالا در عرضه و تقاضای محصولات صنعتی» با حضور حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران، ابوالفضل روغنی رئیس و جمعی از اعضای کمیسیون صنایع اتاق ایران برگزار کرد.
ابوالفضل روغنی در این نشست با اشاره به نقش  و اهمیت بورس کالا در عرضه و تقاضای محصولات صنعتی هدف از این نشست را تعامل تولیدکنندگان و فعالان بخش توزیع و بورس اعلام کرد. دکتر سلطانی نژاد نیز در ابتدای جلسه با شرح عملکرد بورس کالا گفت: بورس کالای ایران در سال 82 طبق مفاد قانون برنامه توسعه سوم برای هرچه بیشتر خصوصی شدن شرکتها فعالیت خود را آغاز کرد. به گفته وی خیلی از شرکتها که نظام قیمت گذاری دولتی داشتند بعد از خصوصی سازی دیگر نمی توانستند بر اساس نرخ قبلی عمل کنند. بر همین مبنا بر اساس ساختاری که در بورس کالا عرضه شد کالاها قیمت گذاری شدند و برای شرکت ها فضایی فراهم شد که به سمت خصوصی سازی حرکت کنند.
وی افزود: یکی دیگر از خصوصیات بازار مشتقه جذب واسطه ها و تبدیل فعالیت آنها به فعالیت سودمند است. به گفته وی همیشه در تلاش برای حذف واسطه ها بوده ایم در حالیکه واسطه ها می توانند برای اقتصاد مفید باشند اگر قواعد بازی را ما برایشان تعریف کنیم. ما در بازار مالی می توانیم واسطه ها را با هم در تقابل قرار دهیم، به جای انکه واسطه را با تولیدکننده درگیر کنیم. در این میان قیمت کشف می شود که ناشی ازتقایل عرضه و تقاضا در بازار مالی خواهد بود.
وی با اعلام اینکه هدف بورس کالای ایران کشف نرخ اساسی کالا و تسهیل معاملات است گفت: تلاش داریم به مرجع قیمت گذاری کالاهای اساسی برای فعالان بازار تبدیل شویم. به گفته وی بورس کالا مکان بازار است که همه اتفاقهایی مربوط به کشف قیمت، شفافیت، نظارت پذیری و توسعه ابزارهای ملی در آن وجود دارند.
وی افزود: یکی دیگر از کارکردهای بورس اوراق بهادار سازی است. تبدیل به اوراق بهادارکردن دارایی ها این امکان را فراهم می کند که کسانی که فعال بازار کالا نیستند امکان مشارکت در بازار را پیدا کنند. به گفته وی هر کالایی را می توان در این سیستم معادل با اوراق بهادار قرار داد و سرمایه گذار جذب کرد.
سلطانی نژاد میزان معامله محصول در بازار مالی و فیزیکی سال 94 را معادل 26 هزار تن اعلام کرد و گفت: این میزان از معامله در 6 ماهه سال جاری به حدود 30 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است به شکلی که 15 هزار میلیارد تومان به بورس کالای ایران و 15 هزار میلیارد تومان به معاملات فیزیکی اختصاص یافته است.
سلطانی نژاد در خصوص امکان سلف فروشی در بورس گفت: در سلف موازی امکان ورود سایر افرادی که تولید کننده نیستند نیز هست. همچنین امکان تامین مالی فروشندگان کالا از طریق معاملات قراردادهای سلف  و سلف موازی فراهم شده است و سازو کار تامین مالی خریداران نیز از طریق معاملات قراردادهای نسیه و اوراق خرید دین ایجاد شده است. 
وی در خصوص صندوق کالایی و حسن حضور آن گفت: نهادهای مالی می توانند منابعشان را در اختیار تولید قرار دهند. این یکی از کارهایی است که در بورس کالا انجام می شود؛ همانطور که در خوزستان این اتفاق افتاد و در طرح گواهی سپرده ذرت، زمان برداشت ذرت قیمت پایین بود. اگر یک صندوق کالایی ذرت را در قالب اوراق می خرید و به صورت نسیه در بازار بورس کالای ایران به مرغداران می فروخت هم تامین مالی می شد و از منابع مالی در بخش های دیگر استفاده می شد.
سلطانی نژاد درباره زیرساختهای صادرات گفت: 10 تا 15 درصد محصولات در بورس کالا به منظور صادرات معامله شده اند. به گفته وی در بورس کالا از طریق تضمین بورس کالای ایرانی را تضمین می کند. کسی که در بورس معامله می کند حتی اگر خارجی باشد می تواند.
وی افزود: از دیگر ظرفیت های بورس کالا ماده 33  قانون افزایش بهره وری محصولات کشاورزی است که در این قانون به جای اینکه دولت منابع مالی را برای خرید محصولات کشاورزی اختصاص دهد، این مجوز داده می شود در بستر عرضه و تقاضا (بورس) عرضه شوند و اگر قیمت آنها به آن قیمتی که مورد تضمین دولت هست نرسید، دولت مابه التفاوت را پرداخت می کند. به گفتهوی در این  سیستم بار مالی دولت کاهش پیدا می کند و کشاورزان به دوسوم پولشان می رسند و ما با التفاوت  آن بعدا به حساب آنها واریز می شود. این طرح را بصورت پایلوت در خوزستان اجرا کردیم که بسیار موفق بود و در آینده نزیک در کل کشور اجرایی خواهد شد.
سلطانی نژاد گفت: ما در این سیستم از سیاست سوبسید محور به سمت سیاست بازار محور حرکت می کنیم. تاکید بورس کالا بر تنظیم بازار است.تا کنون 2 هزار و 650 میلیارد تومان تامین مالی از طریق اوراق سلف در همین راستا صورت گرفته است.  وی افزود: زیرساخت دیگر که در آن دولت و بورس کالا همکاری دارند، دیگر ماده 37 قانون رفع موانع تولید نیز که  هدفش روشن کردن تکلیف مواد خام است. طبق این قانون اگر ماده خامی در کشور وجود دارد که برای آن تقاضا وجود دارد، صادرات آن مشمول عوارض می شود و قانون گزار حکم کرده که این کالا باید در بورس عرضه شود واگر برای آن مشتری نبود برای صادرات آن اقدام شود.
وی در واکنش به اظهارات «محمد ابوئی» عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران مبنی بر اینکه بورس باید از سیاست زدگی به دور بوده و وظیفه کشف قیمت را برعهده داشته باشد، گفت: من نیز با این حرف موافقم و رویکرد بورس کالا نیز همین است. از طرفی بورس، سازمانی است برای شکستن انحصار و باید همه فرآیند واردات، فروش محصولات و صادرات را شامل شود. وی تاکید کرد: بورس کالا قیمت گذار نیست و فقط قیمت ها را کشف می کند که این مهم براساس فرآیند تقابل عرضه و تقاضا رخ می دهد و امکان هیچگونه تبانی در این مسیر وجود ندارد.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران نیز در این نشست، فعال شدن رینگ های صادارتی را یکی از مهم ترین موضوع هایی برشمرد که می تواند در ارتقای جایگاه بورس در اقتصاد کشور موثر باشد. «ابوالفضل روغنی» افزود: برای این مهم، بورس ایران باید به بورس های بین المللی و منطقه ای بپیوندد. به باور این فعال اقتصادی، نقش بورس در اقتصاد بی بدیل و غیرقابل انکار است و باید شناخت و آگاهی خود را از ابعاد و مزیت های آن بالا ببریم.

کد خبر 13167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =