رشد دو برابری درآمدهای  گمرک در دولت یازدهم

گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: افزایش نزدیک به دو برابری درآمدهای گمرکی در شرایط کاهش قابل توجه واردات در دوره سه ساله دولت یازدهم محقق شد .

براساس تراز بازرگانی ایران از سال 1388 تا پایان سال 1391 در مجموع 90 میلیارد دلار کسری ثبت شده، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم روند واردات کاهش و با حمایت از صادرات غیرنفتی و مدیریت ارزی دولت شاهد بودیم که این میزان کسری تراز تجاری در سال 92 به هفت و در سال 93 به سه میلیارد دلار کاهش یافت.
برابر این گزارش، پیش بینی شده بود که با مدیریت بهینه واردات و کاهش قابل توجه واردات، درآمدهای گمرک هم با کاهش چشمگیری همراه شود، اما این اتفاق نیفتاد و نه فقط درآمدهای گمرکی کاهش نیافت، بلکه افزایش چشمگیری داشت و از رقم 76 هزار میلیارد ریال سال 1391 به 140 هزار میلیارد ریال در سال 94 رسید.
موفقیت مزبور با راه اندازی سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی به دست آمد که حاصل کار دانش پژوهان جوان دانشگاه تهران است.
بزرگترین دستاورد گمرک در دولت یازدهم راه اندازی گمرک الکترونیک در ایران بود، به گونه ای که با استفاده از دانش پژوهان داخلی موفق شد با راه اندازی و اجرای سامانه جامع گمرکی، 34 عملیات گمرکی را الکترونیکی کند.
راه اندازی بزرگترین بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور، پنجره واحد تجاری مجازی، کیف پول الکترونیکی، پروانه الکترونیکی، سامانه آنلاین (برخط) ارزش، دور اظهاری واردات، صادرات و ترانزیت، طرح کارشناسی مجازی، مانیفست الکترونیکی، صندوق الکترونیکی، کنترل الکترونیک بدهی ها، سامانه جامع بازبینی، توزین هوشمند، بایگانی دیجیتال، اعمال بخشنامه ها به صورت الکترونیکی، سامانه ثبت و دریافت شماره سریال گوشی های تلفن همراه، سامانه هوشمند بیمه و تیر الکترونیکی از جمله مهم ترین دستاوردهای گمرک الکترونیک در دولت یازدهم است.

ارایه خدمات هوشمند با سامانه جامع گمرکی

برپایه این گزارش، کامل ترین بسته حمایتی گمرک از تولید و صادرات در دولت یازدهم تدوین و اجرایی شد و برای نخستین بار ارایه خدمات و تسهیلات به تولیدکنندگان و صادرکنندگان با کمک سامانه جامع گمرکی هوشمند شد.
دیپلماسی گمرکی ایران در دولت یازدهم بسیار فعال بود و علاوه بر توسعه همکاری ها با سازمان جهانی گمرک و امضای پنج موافقت نامه همکاری های گمرکی با کشورهای چین، ترکیه، کره جنوبی، آذربایجان و روسیه، شاهد فصل جدیدی از روابط گمرکی با روسیه از طریق امضای کریدور سبز گمرکی و چین از طریق موافقت نامه مشارکت راهبردی بودیم و علاوه بر مذاکرات فنی با سفرای ده ها کشور طرف معامله، شاهد آغاز گفت وگوهای ایران و اتحادیه اروپا درباره مسائل گمرکی بوده ایم.
این موضوع همزمان با افزایش 35 درصدی صادرات غیرنفتی ایران به اروپا در سال جاری بسیار حایز اهمیت است.

تسهیلات گمرکی برای شرکت های دانش بنیان 

برای نخستین بار در دولت یازدهم، برای شرکت های دانش بنیان تسهیلات گمرکی در نظر گرفته شد و امروز گمرک در 19بند به شرکت های دانش بنیان تسهیلات ویژه گمرکی ارایه می کند.

10 برابر شدن کشفیات قاچاق

گمرک در دولت یازدهم برای نخستین بار به صورت جدی وارد موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز شد، علاوه بر 10 برابر شدن کشفیات کالای قاچاق در گمرک، اقدامات مهم گمرک در مبارزه با قاچاق کالا و ارز در 10بند به این شرح بود: صدور پروانه الکترونیکی، ارتباط الکترونیکی با بانک مرکزی، دسترسی نیروی انتظامی به اطلاعات پروانه ها با ارسال پیامک و همچنین دسترسی های بیشتر از طریق تبادل الکترونیک داده ها (به گونه ای که نیروی انتظامی می تواند در کمتر از یک دقیقه از صحت محموله ها اطلاع حاصل کند)، بارگذاری بارنامه های الکترونیکی، ایجاد تله های الکترونیکی، سامانه دریافت شماره سریال گوشی های تلفن همراه از جمله این موارد است.
همچنین راستی آزمایی عملکرد تجار و بازرگانان به صورت هوشمند، کنترل الکترونیکی کارت های بازرگانی یکبار مصرف ، تجهیز گمرکات به امکانات کنترلی پیشرفته و مانیتورینگ الکترونیکی کالاهای ترانزیتی از دیگر اقدامات مهم گمرک برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز به حساب می آید.

رکوردشکنی کشفیات مواد مخدر

رکورد شکنی کشفیات مواد مخدر در دولت یازدهم و پیش سازهای سنتی و صنعتی و همچنین انواع روانگردان ها در گمرک بوده ایم، به گونه ای که در سال گذشته 290 تن انواع مواد مخدر و پیش ساز کشف شد.
گمرک جمهوری اسلامی ایران علاوه بر دریافت نشان ویژه مرکز اطلاعات و امنیت سازمان جهانی گمرک در مبارزه با مواد مخدر و پیش سازها در سال 2016 میلادی، رتبه چهارم را در مبارزه و کشف انواع مواد مخدر و پیش سازها در میان سایر گمرکات جهان کسب کرد.

کد خبر 13168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =