سایه تعرفه گمرگی بر صادرات مرکبات مازندران به روسیه

ساری - ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت که صادرات مرکبات این خطه شمال کشور به روسیه در حجم بالا، منوط به رفع مشکل تعرفه گمرکی است

عبدالله مهاجر روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : در شرایط فعلی تعرفه گمرکی که برای محصولات صادراتی ایران به روسیه اخذ می شود، بالاست و این تعرفه حداقل 20 درصد قیمت نهایی کالاهای ما را افزایش می دهد.
وی اضافه کرد : با افزایش نهایی قیمت کالاهای صادراتی ایران بخصوص مرکبات این استان به روسیه رقابت ما را در این کشور با سایر رقبا سخت تر می کند.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران اظهارداشت : اگرچه امیدواریم با رایزنی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با روسیه، تعرفه گمرکی برای صادرات کالاهای ایرانی به این کشور با سایر رقبای ما همسان سازی شود، ولی باید این پیگیری ها بیشتر شود.
*** برآورد 500 هزار تن صادرات مرکبات به روسیه 
مهاجر گفت که در سال زراعی جاری افزون بر 500 هزارتن مرکبات مازاد دراین استان برای صادرات وجود دارد و برنامه ریزی برای تحقق این میزان صادرات انجام شد.
وی اضافه کرد : بزودی چند شرکت روسی برای عقد قرارداد خرید مرکبات مازندران به این خطه شمال کشور سفر می کنند و ما نیز آماده صادرات این محصول به روسیه هستیم.
وی دیگر مشکل صادرات مرکبات مازندران به روسیه را علاوه بر تعرفه گمرکی تامین حداقل یک سال مرکبات مورد نیاز این کشور دانست.
مهاجر افزود : بخش خصوصی ما توان تامین نیاز یک ساله مرکبات این کشور را به دلیل محدودیت زمان برداشت و نگهداری مرکبات در داخل ندارد و ما صرفا توان تامین حدود شش ماه از نیاز این کشور به مرکبات را داریم.
*** تامین کانتینر یخچال دار در بنادر مازندران 
رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: کانتینریخچال دار برای صادرات مرکبات به روسیه در بنادر این استان وجود دارد و مشکلی از این لحاظ برای صادرات در سال جاری نداریم.
مهاجر افزود :همچنین با صدور مجوز برای تردد کامیون های خارجی در داخل مازندران روند صادرات برای سال جاری تسریع شده است.
110 هزار هکتار از باغهای استان مازندران زیر پوشش مرکبات قرار دارد و سالانه از این باغات 2.5 میلیون تن مرکبات شامل پرتقال، نارنگی، تامسون و کیوی برداشت می شود که حدود نیمی از مرکبات تولیدی کشور است.
برداشت مرکبات در سال زراعی جاری از اواخر ابان ماه اغاز می شود و برآورد شد تا مازندران افزون بر 500هزار تن مرکبات مازاد بر مصرف داشته باشد که قابلیت صادراتی دارد.
اما با همه ظرفیت های تولیدی موجود مرکبات در مازندران در سالهای گذشته میزان صادرات استان به روسیه از چند هزار تن و آن هم به صورت متفرقه فراتر نرفته است .
کارشناسان جدا از مشکل تعرفه ، مساله بسته بندی ، برندسازی و مشوق های صادراتی را در افزایش رقابت تجار کشورمان در بازار مرکبات روسیه موثر می دانند.

کد خبر 13178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =