انعقاد قرارداد ۳۰ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در راه‌اندازی بندر خشک آپرین

قرارداد سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون دلاری بخش خصوصی شامل شرکت ایرانی با جوینت سوئیسی در راستای تأمین تجهیزات و توسعه بندر خشک آپرین و تخلیه و بارگیری، امروز بین مدیرعامل راه‌آهن و مدیران بخش خصوصی به امضا رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در این مراسم معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن اظهار داشت: موضوع توسعه بندر خشک آپرین و احداث چنین بندری در حاشیه تهران به عنوان نبض اقتصادی کشور از 40سال پیش مطرح شد و در این مدت در راستای ضرورت احداث پایانه بزرگ حمل و نقل ترکیبی در تهران، بررسی‌ها آغاز شد تا بدین ترتیب در 20 کیلومتری تهران و نزدیک اسلام‌شهر پایانه حمل و نقل ترکیبی که همین بندر خشک آپرین است احداث شود.

عاشوری ادامه داد: این پایانه احداث از 10 سال پیش تحویل راه‌آهن شد و از همان سال برای جذب سرمایه‌گذار، تلاش‌های بسزایی انجام شد.

وی ادامه داد: جذب سرمایه‌گذار در بندر خشک آپرین نظیر همان جذب سرمایه گذار در بنادر است که شرکت‌های خصوصی فعالیت‌های تخلیه و بارگیری و تأمین تجهیزات را انجام می‌دهند.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن گفت: از سال گذشته طی مذاکره با شرکت‌های بزرگ حمل و نقلی در حوزه ریل، جاده و دریا، زمینه برگزاری مناقصه جذب سرمایه‌گذار و اپراتور در این بندر انجام شد و دراین مدت، جلسات متعدد کارشناسی برگزار کردیم.

عاشوری ادامه داد: پس از تنظیم اسناد مناقصه 26 شرکت نسبت به خرید اسناد اقدام کردند و نهایتاً 6 شرکت داخلی و خارجی در رقابت نهایی حضور یافتند که پس از بررسی‌های فنی و ارزیابی‌ شرکت‌ها، تیرماه امسال شرکت ایرانی پرس به همراه جوینت سوئیسی خود (ترانس اینونس) برنده مناقصه شدند.

وی تسهیل انتقال کالا از بنادر به پایتخت را از اهداف احداث بندر خشک آپرین دانست و گفت: حمل و نقل اصلی در بندر خشک آپرین، حمل و نقل ریلی است.

وی یادآور شد: با راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای، مدت زمان سیر قطار باری از بندر عباس تا تهران به 60ساعت کاهش می‌یابد و پس از تکمیل بندر خشک آپرین، ساختمان‌های گمرک و تجهیزات همه در این بندر احداث خواهد شد تا صادرات و واردات تسهیل شود.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن به ویژگی‌های قرارداد سرمایه‌گذاری مذکور اشاره کرد و گفت: با عقد این قرارداد، ساختمان و تجهیزات مورد نیاز برای تسهیل عملیات کانتینری واردات کالاهای وارداتی و صادراتی و ترانزیتی در محوطه 35 هکتاری در مدت زمان 2 تا 2.5 سال ساخته خواهد شد.

عاشوری گفت: تعهد به حمل 400 هزار TEU کانتینر در سال که تا 2 برابر قابل افزایش است، از ویژگی‌های این قرارداد است، ضمن آنکه مدت قرارداد 25 سال و رقم سرمایه‌گذاری 870 میلیارد ریال معادل 30 میلیون دلار است.

کد خبر 13182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =