واکاوی نقاط ضعف صادرات صنعتی

سهراب شرفی: یکی از مهم ترین دلیل چنین اتفاقی این است که تولید داخلی ما بازارهای هدف مشخص صادراتی ندارند

عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با سایت خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص اینکه با توجه به ضعف صنعت طی سال های تحریم آیا این بخش در حوزه تولید و صادرات موفق بوده یا خیر گفت: در سال های اخیر ما از بازارهای جهانی به دور بودیم و با آن ها فاصله زیادی داشتیم همین امر باعث شد که در این بازاها رفته رفته کم رنگ و کم رنگ تر شویم و سهم زیادی را از دست بدهیم و نتوانیم عملکرد موفق داشته باشیم.

سهراب شرفی در ادامه افزود: اگر به رصدکردن و بررسی این مساله بپردازیم میبینیم یکی از مهم ترین دلیل چنین اتفاقی این است که تولید داخلی ما بازارهای هدف مشخص صادراتی ندارند .

شرفی می گوید: کالاهای تولیدی کشور ما از جنبه های گوناگونی همچون کیفیت، بسته بندی، قیمت و عوامل این چنینی استراتژی خاصی را دنبال نمی کنند و همین مساله باعث شده توان رقابتی از ما سلب شود.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به سالهای تحریم ما نتوانستیم تکنولوژی، دانش فنی و ... را به روز کرده و هنوز از ماشین آلات قدیمی استفاده می کنیم و این عوامل باعث شده توان رقابت پذیری ما کاهش یابد.

این فعال اقتصادی در کنار عوامل بالا به بحث مدیریت اشاره کرد و افزود: متاسفانه در این سال ها مدیریت ما هم نتوانسته با به پای دنیا پیش رود و این مساله در کنار عوامل دیگر باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شده است. برآیند این اتفاقات باعث شده ما نتوانیم نیاز جوامع دیگر را بر طرف کنیم و در کشورها پیشرفته حرفی برای گفتن نداشته باشیم .

شرفی افزود: این در حالی است که با توجه به اینکه قیمت تمام شده بالای محصولات تولیدی ما در مقایسه با محصولات کشورهای خارجی توان رقابتی در بازار کشورهایی که از کالاهایی با کیفیت معمولی استفاده می کنند هم گرفته  است.

عضو هیات رئیس خانه صنعت، معدن تجارت در ادامه می گوید: یکی دیگر از مشکلات این است که هنوز صنعت ما به دنبال یارانه گرفتن است و به بلوغ خود نرسیده و نمی تواند روی پای خود بایستد.دلیل این امر هم آن است که ما در فضایی رقابتی رشد نکردیم و فضای حاکم فضای انحصاری بوده است .

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم در ادامه راه همین استراتژی را پیش بگیریم به طور قطع می توان گفت آینده تیره و تار تری برای صنعت و صادرات ما رقم می خورد.

به گفته شرفی در شرایط فعلی کشورهایی همچون مالزی، کره و چین بخش اعظمی از بازار منطقه را گرفتندو با تسلط کامل بر منطقه و متناسب با نیاز منطقه پیش می روند و برای اینکه بتوانیم در میدان بازی بمانیم باید علاوه بر اینکه ماشین آلات، دانش و مسائل این چنینی را به روز کرده بازاریابی قوی و درستی از بازارهای هدف کشورهای دیگر داشته باشیم و متناسب با آن چشم اندازی برای خود ترسیم کرده و طبق آن پیش برویم.

وی افزود: دراین  راه باید با انعقاد قرار دادهای میان مدت و بلند مدت با مشتریان خود ترس و هراس نبود و نبود مشتری را بکاهیم. وقتی خیال صنعت ما از مشتریان خود راحت باشد هر روز به دنبال پیشرفت می رود و به سوی برند سازی جهت می گیرد.

شرفی در ادامه به ارتباط بازرگانی ما باکشورهای خارجی اشاره کرد و افزود: هنوز رایزنی های بازرگانی ما در سفارت خانه ها بستر مناسبی برای ارتباط مهیا نکردند و می توان گفت رسالت خود را که بستر سازی و بازار سازی است اساس کار خود قرار نداند.

وی می گوید: با تحقق چنین امری می توانیم تور تجاری خود را به آن جا گسیل کرده و ارتباطات خود را استارت بزنیم.

شرفی تبلیغات را از عوامل مهم در صادرات موفق دانست و اظهار کرد: ما در این زمینه هم عمل نکردیم و همین کالاهای تولیدی ما هم برای بسیاری از بازارها شناخته شده نیست. شاهد این مدعا این است که هیچ بیلبوردی در کشورهای عراق، تاجیکستان، افغانستان و ... نداریم. لازمه این کار رایزنی با سفارت خانه های آن کشورهاست تا بتوانند زمینه را مساعد کرده و بستر را مهیا سازند.

وی در ادامه اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت باید به این جریان ورود پیدا کند و همکاری کند تا ما بتوانیم بخشی از بازارهای از دست رفته خود را به دست آوریم.

عضو هیات رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ما در گذشته از طریق کفش ملی تامین کننده پوتین ارتش سرخ شوروی بودیم و تمام بازارکفش و دمپایی مجارستان هم تحت سلطه ما بود چه شد که به این جا رسیدیم و در شرایطی قرار گرفتیم که نمی توانیم نیاز داخلی کشور را هم تامین کنیم؟

وی می گوید: نکته ای که می توان به آن اشاره کرد این است که تولید کننده های ما هم طی این سال ها عملکرد ضعیفی داشتند و چشم به دست دولت دوخته بودند و منتظر حرکتی از سمت دولت بودند تا بتوانند حرکتی کنند.

شرفی افزود: در سال های اخیر صنعتگران ما نتوانستند استراتژی را در پیش بگیرند که حداقل نیاز بازار 80 میلیونی داخلی را ارضا کنند . هنوز این باور برای آن ها به وجو نیامده که جدا از اینکه باید بخش دولت به حمایت بپردازد صنعتگران هم باید تلاش کنند ابداعات، اختراعات و ایده های جدیدی وارد صنعت کنند .با این روند اگر درهای کشور را هم ببندیم و دولت تعرفه را بالا پایین ببرد و هر گونه حمایتی را هم که انجام دهد در روی همین پاشنه خواهد چرخید.

وی در آخر به تعرفه های گمرکی بالا و پدیده قاچاق اشاره کرد و افزود: قاچاق یکی دیگر از معضلات بخش تولیدی ماست و متاسفانه میبینیم در بازارهای داخلی ما به دلیل کیفیت پایین محصولات تولیدی ما از این کالاها استقبال می شود.

شرفی تصریح کرد: اگر ما بتوانیم به WTO و دیگر سازمان های بین المللی بپویندیم خواه ناخواه رشد خواهیم کرد و به سطح بالاتری می رسیم و می توانیم با کالاهای دیگر کشورهای خارجی رقابت کنیم. در این صورت دیگر هیچ نگرانی از سمت کالاهای قاچاق هم نخواهیم داشت. علت هم این است که وقتی این کالاها مشتری نداشته باشند کششی برای وارد کردن آن ها نمی ماند.

کد خبر 13189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =