پاسخ وزارت بازرگانی چین به انتقادها از سرمایه گذاری خارجی این کشور

پکن - ایرنا - وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه ای انتقاد برخی کشورهای غربی از وضعیت سرمایه گذاری این کشور در خارج از کشور را به هیچوجه قابل قبول و سازنده ندانست

به گزارش ایرنا، این بیانیه در شرایطی منتشر می شود که شماری از کشورهای غربی می گویند در شرایطی که چین محدودیت های بسیاری روی سرمایه گذاری خارجی در آن کشور اعمال می کند، برای سرمایه گذاری در خارج از کشورشان چنین محدودیت هایی ندارند.
چین یکی ازمحدودترین کشورهای برای سرمایه گذاری خارجی و فعالیت شرکت های کشورهای دیگر است اما به رغم همه این محدودیت ها همواره مورد توجه سرمایه گذاران بوده است و سالانه میلیاردها دلار سرمایه خارجی مستقیم جذب می کند.
وزارت بازرگانی چین درهمین باره درتارنمای خود آورده است که برخی از شرکت های خارجی به دلیل ارزان بودن نیروی کار و مواد از قبل در چین سرمایه گذاری می کردند و حالا تغییر شرایط آنان را نگران کرده است و این ارتباطی به سرمایه گذاری چین در کشورهای دیگر ندارد.
این بیانیه خاطرنشان می کند: آن شرکت هایی که سیاست های ترجیحی را دنبال می کرده اند از وضع موجود ناراضی هستند اما آنها که واقعگرا هستند و مسایل را بدرستی می بینند تاکید دارند که شرایط سرمایه گذاری خارجی بهبود یافته است.
بیانیه البته تاکید می کند که دولت نسبت به تشدید شرایط تجاری در داخل واقف است و چشمان خود را به روی این واقعیت نبسته است اما در مجموع محیط فعالیت تجاری و سرمایه گذاری در چین مطلوب است.
با این وصف روزنامه ساوت چاینا هنگ کنگ می نویسد که بسیاری از شرکت های غربی از سیاست ها و قوانین جدید چین که محدودیت های زیادی اعمال می کند نگران هستند و بر این باورند که بتدریج این قوانین آنها را مجبور به ترک چین می کند.
ازسوی دیگر اتاق بازرگانی آمریکا در چین به تازگی گزارشی از بررسی های خود منتشر کرده است که نشان می دهد وضعیت برای تجار و سرمایه گذاران خارجی در چین بدتر شده است و آنها اعتماد خود را به اقتصاد چین از دست داده اند.
پیشتراعلام شده بود که به دلیل سیاست های محدود کننده بیش از 500 میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال های اخیر از این کشور خارج شده است.
رشد اقتصادی چین در سال گذشته میلادی به شش ممیز 9 دهم درصد رسید که کمترین میزان در 25 سال گذشته بوده است و در سال جاری میلادی تاکنون به زیر شش و نیم درصد رسیده است.

کد خبر 13205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =