فرصت تاریخی پس از برجام را نباید از دست بدهیم

عملکرد دولت در سه سال گذشته در حوزه معدن چگونه بوده است؟

سه سال از شروع کار دولت می گذرد و در این روزها در گزارش های مختلف عملکرد دولت در حوزه های مختلف مورد نقد و بررسی قرار می گیرد؛ اما یکی از حوزه هایی که کمتر به آن پرداخته شده است، بخش معدن است باوجود اینکه ایران جزو کشورهایی محسوب می شود که دارای ذخایر عظیم معدنی است. درباره عملکرد دولت یازدهم در حوزه معدن با فریال مستوفی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، فعال حوزه معدن و رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران گفت و گو کرده ایم:

به نظر شما عملکرد دولت یازدهم در سال های قبل در حوزه معدن چگونه بوده است؟

در یکی دوسال گذشته در بخش  معدن و صنایع معدنی کشور با کاهش ضریب سرعت رشد رو به رو بودیم و حتی  برخی طرح ها ی معدنی کاملا" متوقف شده اند، ناگفته نماند که در حال حاضر بیشتر بخش های مختلف اقتصادی در شرایط رکود بسر می برند و حوزه معدن نیز از این امر مستثنی نیست ودر شرایط رکود در بازار با کمبود تقاضا مواجه شده اند  و لذا در سایه نبود تقاضا وپایین بودن قیمت مواد معدنی در بازارهای جهانی بسیاری از واحدهای تولیدی در صنایع معدنی بصورت  تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده است.

کاهش تصدی گری دولتی یکی از شعارهای اصلی دولت یازدهم بود و دولت مردان تاکید بسیاری بر واگذاری امور به بخش خصوصی داشتند و دارند؛ آیا در حوزه معدن اتفاقی در این زمینه رخ داده است؟

علاوه بر رکود  موجود در اقتصاد  از دیگر  دلایل رشد کند و یا توقف طرح ها ، تداوم دخالت مستقیم دولت در طرح های واگذار شده  به بخش ها و بنگاههای خصوصی بوده است .دولت  می تواند  با هدایت ،حمایت و نظارت بر اجرای طرح ها و پروژه ها باعث تقویت بخش خصوصی و ورود بخش خصوصی واقعی جهت  فعال سازی صنایع معدنی کشور شود. واگذاری طرح ها و پروژهای فعال در حوزه معدن به شرکت های شبه دولتی که بعضا در حوزه معدن  غیر تخصصی هستند باعث می شود که بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی نداشته باشد.

همیشه کارشناسان معدن کشور و فعالان این حوزه از فرسوده بودن ماشین آلات و ضعف های کشور در این حوزه می گویند، آیا در سال هایی که دولت یازدهم سر کار بوده تحولی در این زمینه انجام گرفته است؟

فرسوده شدن ماشین آلات و تجهیزات معدنی از مهمترین مشکلات بخش معدن را شامل می شود که متاسفانه دولت یازدهم تاکنون هیچ اقدام جدی در این خصوص انجام نداده است . هر چند پس از به نتیجه رسیدن برجام امید می رفت که با لغو تحریم ها دولت بتواند با نوسازی ماشین آلات معدنی و استفاده از فناوری و دانش روز دنیا این معضل تا حدودی حل شود لیکن بدلیل مشکلات مبادلات تجاری و بانکی دنیا با ایران تاکنون نتوانسته است در این زمینه پیشرفتی داشته باشد و در حال حاضر شواهد خروج  حوزه معدن  از رکود قابل لمس نیست.

توافق هسته ای و برجام فرصت ویژه ای برای اقتصاد ایران محسوب می شود و می تواند فضای مناسبی را برای جذب سرمایه گذاران خارجی به وجود آورد؛ باتوجه به اینکه حوزه معدن نیازمند جذب سرمایه گذاران خارجی است ما چقدر از این فرصت استفاده کرده ایم؟

سفر هییت های تجاری از کشور های مختلف در زمینه سرمایه گذاری مستقیم درحوزه معدن پس از توافق هسته ای این نوید را می داد  ولی متاسفانه پس از گذشت چند ماه روند ورود این هییت ها بدلیل زمان بر بودن ایجاد اعتماد بانک های بزرگ دنیا به مبادله با ایران بسیار کاهش یافته و اگر اقدام به موقع و مناسب در این زمینه انجام نشود این فرصت تاریخی پس از برجام را برای پیشرفت در همه حوزه های اقتصادی از جمله حوزه معدن  را از دست خواهیم داد.

کد خبر 13208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =