دولت بازیگر نقش های متعدد در اقتصاد است

در برنامه پنجم توسعه واگذاری امور تصدی گرایانه به تشکل های مدنی مورد تاکید قرار گرفته است و دولت یازدهم بارها شعار همکاری بیشتر با بخش خصوصی را مطرح کرده است. برای بهبود تعاملات بخش خصوصی، پس از تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی شکل گرفته است با این وجود رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران از عدم تغییر رفتار دولت با بخش خصوصی می گوید و معتقد است به دلیل تعدد نقش های تصدی گرایانه دولت ها در ایران مطالبات بخش خصوصی جدی گرفته نمی شود

عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصاد به طور کلی به دلیل ایجاد انضباط مالی و پیش بینی پذیر کردن اقتصاد از سوی بخش خصوصی قابل قبول ارزیابی می شود اما دولت و بخش خصوصی هنوز راه طولانی برای بهبود تعاملات و تحقق مطالبات پیش رو دارند. مهدی پورقاضی رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران معتقد است دولت یازدهم هرچند در نمونه هایی به خواسته های بخش خصوصی توجه کرده است اما به طور کلی تغییر محسوسی در رفتار این دولت با بخش خصوصی نسبت به دولت های گذشته ایجاد نشده است.

مهدی پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران گفت: از نظر من دولت یازدهم در عمل به وعده همکاری بهتر و بیشتر با بخش خصوصی عملکرد موفقیت آمیزی نداشته است. دولت برای همکاری بیشتر با تشکل های بخش خصوصی قانون تعریف کرده است اما نتوانست این قانون را هم اجرایی کند.

پورقاضی با اشاره به این که دولت بدون مشورت با تشکل ها تصمیم می گیرد گفت: در موضوع همکاری دولت با بخش خصوصی به دولت نمره قبولی نمی دهم  و فکر نمی کنم طی سه سال گذشته از سوی دولت به طور جدی از بخش خصوصی نظر خواهی شده باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران درباره برخی مطالبات بخش خصوصی که در سه سال گذشته محقق شده است گفت: به طور حتم در این سه سال مصادیقی در عملکرد دولت وجود دارد که نشان دهنده توجه دولت یازدهم به مطالبات بخش خصوصی است اما بطور کلی در رفتار این دولت با بخش خصوصی تغییر قابل توجهی دیده نمی شود. پایین آمدن بهره بانکی متناسب با نرخ تورم از نمونه های توجه دولت به خواسته بخش خصوصی است اما در کل نمی توان رفتار دولت یازدهم با بخش خصوصی را متفاوت از دیگر دولت ها ارزیابی کرد. دولت در ایران بسیار فربه شده است و بعید به نظر می رسد با توجه به تعدد نقش های دولت در اقتصاد، تعامل دولت ها با بخش خصوصی در ایران بهبود پیدا کند. در این زمینه به چابک سازی دولت، کوچک شدن آن و کاهش نقش تصدی گری دولت ها نیاز داریم.

کد خبر 13211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =