ترکیب ناموزون درآمدهای دولت، مانع مقاوم سازی اقتصاد

معاون امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه: بخش خصوصی باید سهم قابل توجه در اقتصاد داشته باشد و تامین مالی پایدار و رشد سرمایه گذاری داشته باشیم

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، امیر باقری با حضور در یک برنامه تلویزیونی شبکه خبر اظهار داشت: اقتصادی مقاوم است که رشد پویا داشته باشد و بر اثر تکانه‌ها ضربه ها و شوک ها آسیب کمتری ببیند و اگر آسیب دید بتواند به سرعت خود را ترمیم کند.

معاون امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هم متناسب با ویژگی های فوق تنظیم شده است، گفت: اقتصاد دانش بنیان و صادرات گرا آسیب کمتری می‌بیند و سیاست های کلی سعی کرده است، نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را ترمیم کند. 

در ادامه محمد خوش چهره اقتصاددان هم با حضور در این برنامه افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم سازی اقتصاد و کاهش وابستگی‌های تهدید زا و تولید ملی هویت بخش آن است.

وی افزود: بیش از 70 درصد بودجه دولت به نفت خام و کمتر از 30 درصد آن به مالیات وابسته است، در حالی که بیش از 98 درصد اقتصاد آمریکا، اروپا و آلمان به مالیات وابسته است و در عین حال پویا و شکوفاست.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در اقتصاد ما چون به نفت وابسته  هستیم تولید، جنبه ثانوی پیدا کرده است.

خوش چهره تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی های تهدیدزا و قطع وابستگی های راهبردی و در راس آن کاهش وابستگی اقتصاد ایران به خام فروشی نفت است.

در ادامه رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه گفت: رشد اقتصادی باید مبتنی بر عوامل پایدار باشد و ثبات اقتصادی داشته باشیم.

باقری ادامه داد: بخش خصوصی باید سهم قابل توجه در اقتصاد داشته باشد و تامین مالی پایدار و رشد سرمایه گذاری داشته باشیم.

وی افزود: باید فضای کسب و کار را بهبود بخشیم و سهم دانش را در نظر بگیریم و نرخ تورم و بیکاری را کنترل کنیم و روابط تجاری را با کشورهای بیشتری داشته باشیم.

در ادمه خوش چهره با اشاره به اینکه از اقتصاد دانش بنیان دور هستیم گفت: اگر درک مفهومی اقتصاد مقاومتی به خوبی شکل نگیرد، در این اقتصاد زاویه ایجاد می شود.

در ادامه باقری با بیان اینکه در پی رشد اقتصادی متکی به نفت فروشی نیستیم، گفت: باید با توجه به چالش‌هایی که داریم، به رشد پویا برسیم.

وی افزود: نگاه دولت به اقتصاد مقاومتی، رسیدن به رشد اقتصادی خوب همراه با رفع دغدغه هاست.

باقری با بیان اینکه باید با سیاستگذاری های مناسب نقاط آسیب پذیر اقتصاد را ترمیم کنیم، ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی 153 شاخص طراحی شد و سازمان مدیریت آن ها را از سال 1384 تا 1393 ارزیابی کرد.

وی افزود: سیاستگذاری ها باید به گونه ای باشد که بستر رشد بلندمدت اقتصادی را فراهم کند.

در ادامه خوش چهره با اشاره به اینکه مسائل پایه ای حل نشده است، گفت: رشد اقتصادی، شرط لازم است، اما کافی نیست.

وی افزود: درآمد ملی ما شکننده است، زیرا با درآمد نفتی تزریق می‌شود و ریشه در تولید ملی ندارد.

این اقتصاددان تاکید کرد: باید تا آنجا که می توانیم وابستگی به نفت را کاهش دهیم و موانع را از تولید ناخالص ملی برداریم.

در ادامه باقری با بیان اینکه یکی از برنامه های اقتصاد مقاومتی، درون زا کردن اقتصاد است، گفت: 7500 بنگاه اقتصادی که زیر ظرفیت مشغول به کارند، را شناسایی کردیم، تا مشکلات آنان را حل کنیم.

کد خبر 13213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =