یک مسئول: رشد۸درصدی نیازمند مبارزه با غرب و کاهش ناامنی اقتصادی است

تهران- ایرنا- مشاور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: دستیابی به نرخ رشد هشت درصدی اقتصاد تا پیش از پایان برنامه ششم، مستلزم حمایت از سیاست های نفتی دولت، تداوم مبارزه با عربستان و غرب و کاهش ناامنی های اقتصادی است

«ایرج ندیمی» امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: با اجرای قانون مبارزه با پولشویی و جلوگیری از مواردی همچون قاچاق کالا و ارز، رشوه و... به طور قطع در آینده اقتصاد سالم تری خواهیم داشت و افزون بر ایرانیان مقیم داخل و خارج، خارجی ها نیز امکان سرمایه گذاری بیشتری در کشور می یابند.
به گفته وی، اجرای این قانون همچنین دستیابی و بهره مندی به درآمدهایی را میسر می کند که تا پیش از این در اختیار دولت قرار نمی گرفت.

** پسابرجام؛ فرصت بازپس گیری بخشی از سهمیه از دست رفته فروش نفت
مشاور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: کارکرد پسابرجام با وجود همه دشمنی های آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان، به چند نکته مثبت انجامید که یکی از آنها، بازپس گیری بخشی از سهمیه از دست رفته فروش نفت بود.
به گزارش ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
ندیمی یادآوری کرد با اعمال تحریم ها، سهمیه فروش نفت ایران به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسید اما اکنون پس از برداشته شدن فشارهای اقتصادی با وجود کاهش قیمت نفت، به دلیل سیاست های اعمال شده در بودجه و کاهش وابستگی به نفت فرصت جدیدی برای رشد اقتصادی در کشور و خروج از رکود فراهم شده است.
مشاور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره تحولات سیاسی منطقه و بویژه پیشرفت ها در مبارزه با داعش گفت: با این تحولات، بازگشت به سهمیه های پیش از تحریم ها با وجود همه سنگ اندازی های عربستان که انرژی خود را به رایگان در اختیار غرب قرار داده و بی حد و حصر خود را وامدار غرب کرده است، دور از دسترس نخواهد بود.
وی یادآوری کرد: ایران در آینده باید در دو بخش به رقابت بپردازد؛ نخست، جابجایی سهمیه نفت مازاد بر یک میلیون بشکه در روز و دوم، رقابت با عربستان که همه بودجه خود را برای مباحثی همچون خرید هزار میلیارد دلار سلاح و... صرف می کند.

** گذر از شرایط رکود اقتصادی
مشاور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادامه داد: آمریکا هنوز پس از برجام اجازه دستیابی ایران به حداکثر درآمدهای کشور را نمی دهد اما سایر کشورها که افزایش درآمدهای خود از طریق انرژی و سایر بازارها را خواهانند فرصتی برای ایران فراهم کردند تا بخشی از منافع از دست رفته خود را باز پس گیرد.
وی اضافه کرد: امروز با تزریق این درآمدها و انعقاد قراردادهای جدید، کشور در حال گذر از شرایط رکود اقتصادی و بازگشت رونق به بازارهای مختلف است.
ندیمی ابراز امیدواری کرد رشد اقتصادی هشت درصدی که رهبری معظم انقلاب در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه برای دولت تعریف کرده اند و دولت یازدهم نیز آن را در لایحه برنامه خود درج کرده است، زودتر از پایان این برنامه پنج ساله محقق شود.
به گزارش ایرنا، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بتازگی در گزارشی به بررسی وضعیت بخش های مختلف اقتصاد ایران از سال 2014 میلادی تا سه ماهه نخست امسال پرداخته است.
این گزارش از احتمال رشد 6.6 درصدی اقتصاد در سال 1395 خبر داده است که 3.9 درصد از این رقم مربوط به رشد بخش نفت خواهد بود.
رییس جمهوری بیست و چهارم مردادماه در جلسه سرمایه گذاری و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد هدف دولت را ایجاد اشتغال و تحقق رشد پنج درصدی در سال 13۹۵ اعلام کرد و گفت: در سیاست های کلان نظام و چشم انداز بیست ساله تصریح شده است رشد اقتصادی باید هشت درصد باشد اما در مجموع 10 سال گذشته، این رشد برابر با 2.7 بود که البته با چنین نرخی رونق و اشتغال ایجاد نخواهد شد.
وی تاکید کرد باید در دهساله دوم چشم انداز بیست ساله به رشد هشت درصدی رسید و اقتصاد مقاومتی را در کشور، پیاده و عملیاتی کرد.
نوبخت با اشاره با اهدافی که قرار است در 5 سال آینده دنبال شود، بیان داشت: اهداف کمی شامل اهدافی مشخصی چون دست یابی به رشد اقتصادی هشت درصد است.
نهم شهریورماه نیز معاون اجرایی رییس جمهوری در سفر به شهرکرد گفت: اکنون رشد اقتصادی کشور 4.5 درصد است که براساس هدفگذاری دولت برای برنامه ششم توسعه، برای رونق در وضعیت اشتغال و اقتصادی و جبران عقب ماندگی ها باید به رشد هشت درصد برسیم.

کد خبر 13214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =