آذربایجان؛ دروازه ایران در حوزه CIS

آذربایجان یازدهمین شریک تجاری ایران است؛ میزان صادرات ایران به این کشور در ۵ ماهه نخست ۲۸۲ میلیون دلار بوده که از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵۴ درصد و از نظر وزنی ۱۸۹ درصد افزایش داشته است

دومین نمایشگاه تخصصی ایران پروژه در باکو با مجوز سازمان توسعه تجارت و به همت شرکت پارس پگاه تجارت در باکو اکسپو سنتر آذربایجان تا 31 شهریور با حضور 54 شرکت ایرانی فعال در حوزه های نفت و گاز و پتروشیمی، ساختمان و انرژی، خودروسازی، آب و برق و خدمات فنی و مهندسی برگزار شد. شرکت های مختلف از نقاط مختلف دنیا از جمله ایران آخرین محصولات و دستاوردهای خود را در این نمایشگاه در زمینه های مختلف به معرض نمایش گذاشتند همچنین در حاشیه این نمایشگاه همایش اقتصادی مشترک فی مابین دو کشور نیز با حضور جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و رفعت محمد اف رئیس اتحادیه ترویج صادرات جمهوری اذربایجان برگزار شد.

به نظر می رسد بعد از سفر ریاست جمهوری ایران به آذربایجان در مردادماه سال جاری روابط تجاری دو کشور وارد دور جدیدی شده است. برای بررسی راهکارهای توسعه روابط بخش خصوصی، اجرای طرح های مشترک و سرمایه گذاری های متقابل در حوزه های اقتصادی، خصوصا توسعه صادرات غیرنفتی گفتگویی انجام داده ایم با حسین پیرموذن عضو هیات رئیسه و خزانه دار اتاق بازرگانی ایران که در ادامه می خوانید:

پیرموذن در خصوص اهمیت روابط تجاری با کشورهای حوزه CIS حوزه علی الخصوص جمهوری آذربایجان گفت: مرز مشترک و امتیاز نزدیکی جغرافیایی در کنار اشتراکات فرهنگی، تاریخی و اجتماعی زمینه مساعدی برای تبادلات تجاری بین دو کشور است و ظرفیت ویژه ای در مناسبات اقتصادی دو کشور محسوب می شود. به گفته وی دولت یازدهم اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده و شاهد برگزاری نمایشگاه و نشست های تجاری بین دو کشور هستیم که زمینه ساز گسترش بازرگانی دو طرف است.

پیرموذن مبادله هیاتهای تجاری، راه اندازی مرکز تجاری ایران و تاسیس شورای مشترک بازرگانان در باکو را قدم های مثبتی در مسیر توسعه اقتصادی بین دو کشور دانست و افزود: برگزاری نمایشگاه های مشترک زمینه همکاری های تجاری را فراهم می کند. به گفته وی سطح روابط هنوز به آنچه انتظار داریم نرسیده و با توجه به اقداماتی که در دولت یازدهم انجام شده امیدواریم که از ظرفیت های پیش آمده حداکثر استفاده بشود.

به گفته وی در ادامه این روند ظرف سه هفته آینده یک هیات قوی اقتصادی از استان اردبیل به سرپرستی استاندار و مسئولین استانی به کشور اذربایجان سفر خواهد کرد که در این سفر قرار است روابط مرزی و منطقه ای بین دو کشور را بسط و گسترش دهیم و تفاهم نامه منطقه ای در این زمینه امضا شود.

پیرموذن گفت: ما تلاش می کنیم محصولات کشاورزی و محصولات زیر دستی پتروشیمی را به آذربایجان صادر کنیم. وی افزود: 80 درصد صادرات ایران به آذربایجان از مرز پیله سوار در استان اردبیل انجام می شود که عمدتا محصولات کشاورزی است و در زمینه صنایع شیمیایی، پلاستیکی و شیشه نیز صادرات داریم.  وی افزود: مهمترین مشکل موجود مبادلات ارزی و بانکی و تعرفه های ترجیحی است. در زمینه مسائل گمرکی و صدور کالا مشکل خاصی نداریم اما در مجموع به نظر می رسد موانع در حال برداشته شدن هستند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، آذربایجان یازدهمین شریک تجاری ایران است. میزان صادرات ایران در ۵ ماهه امسال به این کشور 282 میلیون دلار بوده که از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه پارسال 154 درصد و از نظر وزنی 189 درصد افزایش داشته است.

رایزن بازرگانی، صنعتی و معدنی ایران در آذربایجان در این رابطه می گوید: هم‌اکنون ما دومین تجربه برگزاری نمایشگاه در آذربایجان را داریم و با توجه به حضور شرکت‌های مختلفی از نفت و گاز، شرکت‌های خودروسازی، ساخت اتوبوس، صنایع وابسته مانند تایرسازی و همچنین شرکت‌های فعال در زمینه آب‌وفاضلاب می‌توانیم سهم خودمان را از بازار کشور آذربایجان افزایش دهیم.

نقی زاده  ضمن اشاره به پتانسیل بازار آذربایجان بعنوان بازار ده میلیونی که قابلیت تبدیل شدن به دروازه ورود کالای ایرانی به روسیه و کشورهای همجوار را دارد اعلام کرد: به علت بهبود روابط سیاسی ایران و آذربایجان روابط اقتصادی بین دو کشور نیز در حال گسترش است؛ به همین دلیل از ابتدای سال جاری تا کنون 5 همایش اقتصادی بین فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شده که مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.

 

 

 

کد خبر 13217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =