سرمایه‌گذاری ۶۰۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در پس‌کرانه بنادر ایران

وزیر راه و شهرسازی گفت: طی ۳ سال اخیر ۶۰۰۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در پس‌کرانه بنادر سرمایه‌گذاری شده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس آخوندی امروز در مراسم افتتاح چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی ایران اظهار داشت: در حوزه دریانوردی آنچه که داریم بین‌المللی است و در این راستا افزایش قدرت رقابت‌پذیری ایران را در دنیا دنبال می‌کنیم. 

وی ادامه داد: لازم است توانمندی خود را در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری افزایش دهیم که اولین سیاست ما در این حوزه، افزایش توان رقابتی ایران در دنیا و به دست آوردن سهم متناسب برای 5 هزار 800 کیلومتر ساحل در کشور است. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران از بنیانگذاران سازمان جهانی دریانوردی است و از طرف این سازمان به عنوان کشور سفید معرفی شده است. 

آخوندی ادامه داد: ما در منطقه پرآشوب از دنیا زندگی می‌کنیم، اما مرزهای دریایی و زمینی ما امنیت کامل دارند که در این راستا لازم است از نیروی دریایی سپاه و ارتش قدردانی کنیم. 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: لازم است در کنار حمل و نقل دریایی، موضوع گردشگری دریایی، شهرسازی و سکونت در حاشیه سواحل نیز دنبال شود.

وی ادامه داد: وقتی از دریا صحبت می‌شود باید همه ظرفیت‌های آن را مورد توجه قرار داد و فقط به خدمات حمل و نقل دریایی بسنده نکرد. 

آخوندی افزود: در حوزه حمل و نقل دریایی در کنار توسعه و نوسازی بنادر ایران، بازاریابی بین‌المللی نیز امری ضروری است. 

وی ادامه داد: در حال حاضر بندر چابهار ما در حال توسعه سریع است و ظرفیت 2.5 میلیون تنی آن به زودی به 8.5 میلیون تن افزایش می‌یابد. 

آخوندی ادامه داد: در بندر شهید رجایی نیز فازهای توسعه در حال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بندر شهید بهشتی چابهار 403 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به توسعه این بندر اختصاص یافت، ضمن آنکه کشور هند نیز در دو مرحله 85 میلیون دلار و 150 میلیون دلار برای توسعه چابهار سرمایه‌گذاری کرده است، ضمن آنکه از مشارکت افغانستان در توسعه چابهار استفاده می‌کنیم. 

آخوندی گفت: در توسعه بندر شهید رجایی از همه بازیگران بین المللی دعوت می‌شود تا در این بندر سرمایه‌گذاری کنند و اشتراک منافع داشته باشند. 

وی با تأکید بر اینکه شبکه‌ای کردن بنادر را در ایران دنبال می‌کنیم،گفت: با شکل‌گیری شبکه بنادر، همه بنادر کوچک و بزرگ به یکدیگر متصل می‌شوند. 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نکته دیگر در این حوزه موضوع تعمیر و نگهداری شناورها است که تلاش می‌کنیم حمایت‌های خاص را داشته باشیم. 

وی همچنین به افزایش توان سوخت‌رسانی دریایی ایران (بانکرینگ) اشاره کرد و گفت: تا سال آینده چندین پروژه بانکرینگ به ارزش صدها میلیارد تومان در دریاهای ایران سرمایه‌گذاری می‌شود. 

وی با بیان اینکه بنادر ایران پس‌کرانه‌های مناسب دارند، گفت: بندر شهید رجایی 2450 هکتار و بندر امام خمینی(ره) 11 هزار هکتار پس کرانه دارد که به سرمایه‌گذار خصوصی واگذار می‌شود. 

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در سه سال اخیر میزان سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌های بنادر ایران 6 هزار میلیارد تومان بوده است. 

وی با تأکید بر اینکه همه بنادر کشور به ریل متصل می‌شوند، گفت: حمل و نقل ترکیبی بین دریا و ریل و دریا و هوا را دنبال می‌کنیم و با ایجاد بندر خشک تلاش می‌کنیم عملیات گمرکی در بنادر ایران انجام شود. 

وی با تأکید بر اینکه وضعیت در بخش دریایی مسافری نابسامان است، گفت: به مدیرعامل سازمان بنادر اعلام کرده‌ام که حتی با تخصیص یارانه به این بخش، موضوع سفرهای دریایی و گردشگری دریایی دنبال شود. 

وی اظهار داشت: همچنین برنامه‌ریزی کرده ایم با توسعه فرودگاه ها و شهرهای بندری حمل و نقل‌های ترکیبی ریل و هوا را دنبال کنیم. 

وی با بیان اینکه باید فرهنگ حمل دریایی و تجارت دریایی در ایران ارتقاء یابد گفت: در این حوزه ضعیف عمل کرده‌ایم.

کد خبر 13235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =