خروج از استندبای پروژه های صادرات برق در پساتحریم

مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات در گفتگو با اگزیم نیوز به ارائه شرحی از وضعیت فعلی صادرات برق ایران در منطقه و موضوع صادرات به پاکستان پرداخت و همچنین میزان شرکت بانک توسعه صادرات در تامین مالی تولید و صادرات برق کشور را تشریح کرد

در روزهای اخیر کمیته هماهنگی اقتصادی دولت پاکستان طرح افزایش واردات برق از ایران به میزان 74 مگاوات را تصویب نهایی کرد. رسانه‌های رسمی پاکستان گزارش دادند شرکت «توانیر» ایران به عنوان طرف این قرارداد مهم  افزایش 74 مگاواتی صادرات برق به این کشور را انجام خواهد داد. ایران نیز پیش از این برای افزایش صادرات برق پاکستان تا سه هزار مگاوات برق نیز اعلام آمادگی کرده بود.

مهندس رضا ساعدی فر، مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات در گفتگو با اگزیم نیوز به ارائه شرحی از وضعیت فعلی صادرات برق ایران در منطقه و موضوع صادرات به پاکستان پرداخت و همچنین میزان شرکت بانک توسعه صادرات در تامین مالی صادرات برق کشور را تشریح کرد. ساعدی فر به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: عمده ترین خریدار برق ایران در حال حاضر عراق است. سایر کشورها نیز روزانه در حدود 100 تا 200 مگاوات برق از کشور ما وارد می کنند.

توقف طرح افزایش صادرات به پاکستان در دوره تحریم

وی درباره خبر افزایش واردات برق پاکستان از ایران نیز گفت: در مورد پاکستان باید بگویم خرید برق این کشور از ایران محدود است و بحث افزایش صادرات برق ایران به پاکستان در سال های گذشته هم مطرح بود.

ساعدی فر افزود: قرار بود بانک توسعه صادرات یک طرح تامین مالی در این راستا انجام دهد و برنامه افزایش صادرات برق به پاکستان در دستور کار قرار بگیرد که بدلیل بروز تحریم ها و مشکلات بانکی اجرای این طرح در آن مقطع عملی نشد. به این ترتیب پروژه ناقص رها شد و ال سی های بانک بدلیل عدم همکاری بانک های پاکستانی باطل شد.

مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات در ادامه گفت: لازمه اجرای دوباره این پروژه ها و تحقق افزایش صادرات برق به پاکستان بررسی زیرساخت های موردنیاز این اقدام است.

وی افزود: یکی از زیرساخت های موردنیاز بحث تامین مالی و همکاری بانکی در راستای صادرات برق است که در این باره حتما باید با بانک توسعه صادرات مذاکره کنند و تامین مالی پروژه های قبلی را پیگیری نمایند. همچنین  برقراری خطوط اعتباری موردنیاز باید بررسی شود.

ساعدی فر ادامه داد: چندی پیش در زمان سفر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به پاکستان سندیکای صادرات برق مذاکره ای با بانک توسعه صادرات داشت که در این نشست به آنها اعلام کردیم برای بررسی برنامه افزایش صادرات و تعیین رقم فاینانس ها و سایر موارد باید با بانک مذاکره کنند و موافقت طرف پاکستانی را نیز در این باره جلب کنند.

این مقام مسئول در بانک توسعه صادرات گفت: نقش بانک در بحث صادرات برق در منطقه پررنگ بوده است. در مورد کشور عراق دو خط انتقال برق را برای صادرات به این کشور تامین مالی کردیم که یکی از آنها در سال های اخیر اجرایی شد.

وی افزود: یکی دیگر در یک دوره متوقف شد و بعد مجدد مصوبات آن تمدید شد که البته پیشرفت آن در حال حاضر با کندی انجام می شود.

ساعدی فر همچنین گفت: در آذربایجان نیز یک پست انتقال برق از سوی بانک توسعه صادرات تامین مالی شد.

به گفته این مقام مسئول، برای صادرات برق به ارمنستان نیز تامین مالی 108 میلیون یورویی از سوی بانک توسعه صادرات انجام شده است؛ البته این خط انتقال دوسویه عمل می کند و علاوه بر صادرات برای واردات برق نیز قابل استفاده است.

ساعدی فر افزود: مقاصد صادرات برق ایران عمدتاً کشورهای غرب و شمال غرب بوده اند. در همسایگان شرقی نیز موضوع افزایش صادرات به پاکستان مطرح بود که متوقف شد و گویا مجدد تصمیم گیری هایی از سوی کشور هدف برای این موضوع صورت گرفته است.

حمایت از تولید در کنار توسعه صادرات

مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات در گفتگو با اگزیم نیوز تشریح کرد: در بحث داخل هم یکی از بزرگ ترین طرح های حمایت شده بانک، نیروگاه پره سر در گیلان است با تامین مالی بانک توسعه صادرات راه اندازی شد.

ساعدی فر افزود: در حال حاضر نزدیک به دو سال از فعالیت این نیروگاه 2000 مگاواتی می گذرد.

به گزارش اگزیم نیوز اوایل سال 94 بانک توسعه صادرات به منظور احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 968 مگاواتی پره‌ سر گیلان به گروه مپنا 250 میلیون یورو تسهیلات پرداخت کرد. مبلغ کل این طرح 614 میلیون یورو است و نوع عقود اسلامی به‌کارگرفته شده در این طرح مشارکت مدنی و فروش اقساطی است.

پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر مپنا بالاترین مبلغ تامین مالی بانک توسعه صادرات در یک طرح را تا کنون به خود اختصاص داده است و قابلیت توسعه تا 2000 مگاوات تولید برق را دارد.

تامین برق مورد نیاز کشور و برق مورد نیاز شهری و صنعتی استانهای شمالی کشور و پاسخگویی به میانگین رشد تقاضای 10 درصد برق در استان گیلان از جمله نتایج احداث طرح یاد شده است و مدت زمان بهره‌برداری به مدت 20 سال از تاریخ آغاز است؛ مازاد برق تولیدی نیروگاه پره‌ سر به همراه برق تولیدی نیروگاه‌های فعال داخل کشور پس از توزیع برق مورد نیاز از طریق سیستم دیسپاچینگ صادر می‌شود.

این طرح ایجادی محسوب شده و امکان صادرات برق بین کشورهای هم مرز و دارای مرز خشکی با ایران را فراهم می‌کند.

میزان ارزآوری پروژه یاد شده سالانه 100 میلیون یورو است و به لحاظ اشتغال‌زایی قابلیت به کارگیری هزار نفر به طور مستقیم و بیش از 10 هزار نفر به طور غیرمستقیم را داراست.

 

مکان طرح در شهر "پره سر" واقع در استان گیلان، 120 کیلومتری شمال غرب شهر رشت و در 18 کیلومتری رضوانشهر قرار دارد.

کد خبر 13295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =