روح حاکم بر FATF مبارزه با تروریسم است/ باید به جمع بندی برسیم

تهران - ایرنا - برخی از نمایندگان مجلس شورای ، روح حاکم بر گروه اقدام مالی را مبارزه با تروریسم می دانند ولی معتقدند باید در این زمینه ملاحظاتی داشت و پس از بحث و مشورت به جمع بندی رسید

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمد علی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس و پس از ارائه گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی به نمایندگان درباره FATF گفت: هنر حکمرانی خوب این نیست که کشور را ایزوله کنیم که پرتو نظامات جهانی دامن ما را نگیرد بلکه ما چاره ای جز الحاقات به نظام جهانی را نداریم زیرا ما جزو نظامات جهانی هستیم و جمهوری اسلامی ایران نمی تواند خود را از نظامات جهانی جدا کند.
این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: امروز باید هنر ما این باشد که دیپلماسی و خط بدهیم که کشور را از تبعات این نظامات مصون کنیم و از مزیت ها بهره مند شویم.
وکیلی با تاکید بر اینکه هیچ کشوری به اندازه ایران برای مبارزه با تروریسم هزینه مالی و معنوی نداده است اظهار داشت: ما نباید امروز طوری بیان کنیم که کشوری مثل ما که بیشترین هزینه را برای مقابله با تروریسم داده، خواهان مبارزه با تروریسم نیست.
وی تاکید کرد: روح حاکم بر گروه اقدام مالی مبارزه با تروریسم است اینکه آنان چه قدر به این موضوع صادق باشند موضوعی ثانویه است و در این راستا روح حاکم بر گفتمان ایران اسلامی عدالت خواهی است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: خوداظهاری در قراردادهای مالی تقریبا مسلم است و باید با اقداماتی کشور را از ردیف کشوری مانند کره شمالی در رنکینگ ها جدا کنیم و به رتبه شایسته جمهوری اسلامی ایران برسانیم.

**تلاش دولت ها برای خروج ایران از لیست سیاه جای تقدیر دارد
مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در ابتدای سخنانش از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا این قرارداد را با دقت یک بار مرور کنند و از مفاد آن اطلاع حاصل کنند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در زمینه مبارزه با پول شویی قوانینی از گذشته داریم که مفید بوده است و هر قانونی که در پولشویی موثر باشد مورد حمایت ما خواهد بود.
وی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران قربانی تروریسم است گفت: ما در راستای مبارزه با تروریسم همواره قوانینی را وضع کرده ایم.
ذوالنور ادامه داد: در دولت های گذشته تلاش برای خروج نام ایران از لیست سیاه انجام شده که مورد حمایت است و در دولت موجود هم اگر هر اقدامی انجام شود جای تقدیر و تشکر دارد ولی تنها تفاوتی که وجود دارد این است که در دولت گذشته در این راستا مذاکره انجام شده است ولی امروز ما تعهداتی را در این زمینه ایجاد کرده ایم.
وی تاکید کرد: بهتر بود به جای این که این موضوع تبدیل به نقل محافل و رسانه ای شود مورد وفاق قرار می گرفت و به جمع بندی می رسیدیم.
نماینده قم یادآور شد: امروز چرا باید مجلس آخرین مکانی باشد که این موضوع را رسیدگی می کند؟ خواهش من از رییس مجلس شورای اسلامی این است که در این بزنگاه حساس در جهت رعایت شان مجلس گام بردارد.
وی افزود: ما در قانون مبارزه با تروریسم حزب الله، حماس ونهضت های آزادی بخش را تروریست نمی دانیم ولی آن ها این گروه ها را تروریست می دانند که اگر ما این روند را ادامه دهیم سازگاری ندارد.
وی با تاکید بر این که تعاریف ما از پولشویی متفاوت است گفت: آن ها ما را ملزم می کنند که قطعنامه شورای امنیت را بپذیریم اگر کل را بپذیریم مجبوریم جز را نیز بپذیریم.
**میزان موفقیت حاصل از همکاری با FATF باید مشخص شود
حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: این معاهده اگر شرط پذیر یا تحفظ پذیر نباشد، اثر چندانی نخواهد داشت.
وی در مورد توضیحات وزیر امور اقتصادی ودارایی درباره تطبیقی بودن FATF گفت: مقررات بین المللی توسط کشورهای غربی تهیه و تدوین می شود و آنها خودشان را با آن تطبیق می دهند، لذا این تطبیق طبیعی است، اما مشکل این است که برای ما مسئله ساز می شود، چرا که اگر موادی از آن را اجرا نکنیم به نوعی محکوم می شویم.
وی اضافه کرد: گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره مبارزه با تروریسم، قاچاق و فرار مالیاتی تنها گزارشاتی ملی بود و ارتباطی با FATF نداشت.
در حقیقت باید به این سوال پاسخ داده شود که چه بخشی از مبارزه با تروریسم، قاچاق و فرار مالیاتی براساس همکاری اطلاعاتی با FATF شکل گرفته است.
فلاحت پیشه تاکید کرد: میزان موفقیت حاصل از همکاری با FATF باید مشخص شود، شفافیت موفقیت حاصل از همکاری با FATF در حوزه مبارزه با پولشویی باید مشخص شود.
وی اظهار داشت: لایحه دولت در این زمینه بخشی از مشکلات را حل خواهد کرد، بخشی از همکاری ها را دولت از گذشته آغاز کرده و بخشی در قالب لایحه برطرف می شود، اما مشکل این است که تاکنون کمیسیون مشترکی بین دولت و مجلس برای تعیین تکلیف و همفکری تشکیل نشده است.
وی ادامه داد: باید دید صیانتی بر FATF باید داشت، در بسیاری از موارد مانند مواد مخدر و تروریسم، اسم کشور ما در لیست سیاه قرار دارد، در واقع باید مشخص شود اگر با FATF همکاری صورت می گیرد، آیا ما از این لیست ها خارج خواهیم شد.

**برخی از نمایندگان مجلس در موضوع FATF نگرانی دارند
محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که در مجالس گذشته سه قانون محوری در این مورد تصویب کردیم گفت: قانون ارتقای سلامت نظام اداری، قانون مبارزه با پولشویی و قانون مقابله با حمایت مالی تروریسم جزو مواردی بود که در مجلس تصویب شد ما در این راستا با این سه قانون هیچ مشکلی نداریم همچنین از تلاش دولت برای خروج کشور از لیست سیاهی که تنظیم شده تشکر می کنیم.
وی با تاکید بر این که برخی همکاران ما در این راستا احساس نگرانی می کنند گفت: اصرار ما و اصرار مجلس و تمام دلسوزان انقلاب اجرای همان قوانین مصوب در مجلس است و ما خواهان این هستیم که از آن قوانین تخطی نشود زیرا ما در آن قوانین نگرانی ها را رفع کرده ایم.
فرهنگی اضافه کرد: ما خواهان این هستیم که این موضوع همانند برجام نشود آن طور که در روز اول گفته شد تحریم ها برداشته می شود ولی طرف مقابل در این راستا اقدامات زیادی انجام نداد.

کد خبر 13304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =