رکود چین، بزرگ‌ترین تهدید اقتصاد جهان

کن روگوف در مصاحبه با بی‌بی‌سی می گوید رکود اقتصادی چین بزرگ‌ترین تهدید برای اقتصاد جهان محسوب می‌شود

اقتصاددان ارشد سابق صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت رکود اقتصادی چین بزرگ‌ترین تهدید برای اقتصاد جهان محسوب می‌شود. به گفته کن روگوف (Ken Rogoff)، از کار افتادن یکی از موتورهای اصلی رشد جهان غیرمحتمل نیست. «چین در حال عبور از یک انقلاب سیاسی بزرگ است و من فکر می‌کنم اقتصاد این کشور بسیار بیشتر از آنچه ارقام رسمی نشان می‌دهند، در حال رکود است.»

روگوف افزود: «اگر می‌خواهید به بخشی از دنیا نگاه کنید که با مشکل بدهی روبه‌رو است، چین را بنگرید. اعتبارات منبع تغذیه رشد آنها بود، اما این شرایط برای همیشه ادامه پیدا نمی‌کند.»

هفته گذشته، بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی که اندیشکده‌ای جهانی برای بانک‌های مرکزی محسوب می‌شود، اعلام کرد اعتبارات چین به شکاف تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور (که میزان بدهی‌های اقتصاد کشور را نسبت به رشد سالانه آن می‌سنجد) 1/30 درصد است که این موضوع نگرانی‌ها را مبنی بر این که رونق اقتصادی چین بر حباب اعتباری بی‌ثباتی بنا شده، افزایش می‌دهد.

طبق استانداردهای بین‌المللی که توسط «کمیته سیاست مالی بانک انگلستان» تعیین می‌شود، رقم مذکور خیلی بالا است.

روگوف که در حال حاضر استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد است، در ادامه گفت: «همه می‌گویند چین فرق دارد و دولت می‌تواند همه چیز را کنترل کند. اما این مساله تا حدی درست است. ما در حال حاضر شاهد تنزلی شدید در رشد اقتصادی دنیا هستیم و من نگرانم چین به مشکل بزرگ‌تری تبدیل شود.»

وی افزود: «ما به عملکرد اروپا و عملکرد ژاپن اهمیت ندادیم و حالا چین همین مسیر را می‌پیماید و دیگر جایگزینی برای این کشور وجود ندارد. من فکر می‌کنم شاید هند بتواند روزی به چنین جایگاهی برسد، اما هنوز راه زیادی برای آن باقی است.» راگوف عنوان کرد که اقتصادهای اروپایی و آمریکا قبل از شروع جدی رکود باید تضمین کنند که می‌توانند روی پای خود بایستند. او همچنین گفت به جز چین، ابهامات زیادی در دنیا وجود دارد؛ از جمله آینده ریاست جمهوری آمریکا و تاثیر برگزیت.

کد خبر 13306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =