رتبه ۷۵ ایران در دنیا از نظر سرمایه‌گذاری تأسیسات زیربنایی دریایی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای جذب سرمایه‌گذار خارجی سه هدف جذب بار و مراکز ثقل بار، انتقال تکنولوژی و همکاری با شرکت‌های ایرانی الزامی است که سرمایه‌گذاران باید این اهداف را محقق کنند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد سعیدنژاد امروز در بیست و چهارمین همایش ارگان های دریایی اظهار داشت: پیام توسعه دریامحور در کشور باید همه جانبه باشد و همه بخش‌های مرتبط آن را در دستور کار قرار دهند.

وی ادامه داد: موضع دریا و کشور مغفول مانده است حتی برخی مسئولان از اقدامات و سیاست‌های اتخاذ شده و شرایط رقابتی بنادر ما در منطقه و حجم سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه در این حوزه مغفول مانده‌اند.

سعیدنژاد افزود: سرمایه‌گذاری در بخش ناوگان توسط کشورهای منطقه باید مورد توجه باشد و اگر از آن غافل شویم از این رقابت جهانی بازمی‌مانیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: کشورهایی که ساحل و دریا دارند اقتصاد مناسب‌تری در دنیا را تجربه کردند؛ امروز سهم دریا در تولید ناخالص داخلی کشورهای دارای ساحل بیش از 10 درصد است در حالیکه سهم دریاهای ما در تولید ناخالص داخلی 2.5 تا 4.6 درصد است که نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه است.

وی ادامه داد: سهم سواحل ما با توجه به تراکم جمعیت و حجم اشتغال در تولید ناخالص ملی مناسب نیست ضمن آنکه باید شهرهای ساحلی را توسعه دهیم.

سعیدنژاد گفت: ایران از امتیاز بالایی از نظر گستردگی پس‌کرانه ها برخوردار است که همواره مورد توجه خطوط کشتیرانی و پورت‌اپراتورهای دنیا است،بنابراین در پسابرجام با استقبال سرمایه‌گذاران خارجی مواجه بوده‌ایم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: بر اساس شاخصی، از نظر میزان سرمایه‌گذاری تأسیسات زیربنایی دریایی کشور هفتاد و پنجم دنیا هستیم این در حالی ست که در منطقه شرایط ما نامناسب‌تر است و حتی یکی از کشورهای همسایه ما رتبه تک رقمی از نظر میزان سرمایه‌گذاری تأسیسات زیربنایی دارد.

وی ادامه داد: اگر صرفا متکی به توانایی دولتی باشیم در این حوزه تغییر جدی را شاهد نخواهیم بود. باید امکان سرمایه‌گذاری و فعالیت بخش خصوصی در این حوزه ارتقا یابد.

سعیدنژاد با اشاره به جذب 6 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور بیان کرد: در حوزه لایروبی تلاش کردیم بخش عمده ‌ای از تأسیسات دولتی را واگذار کنیم.

وی اظهار داشت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی را با سه هدف عمده دنبال کرده‌ایم که در این راستا جذب بار و مراکز ثقل بار به بنادر ایران، انتقال تکنولوژی و مشارکت با شرکت های داخلی سه هدف اصلی است که دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد:در ترمینال‌های بزرگ بنادر کشور مشاور خارجی گرفته‌ایم تا مطالعات، بررسی‌ها و گزارشات با استانداردهای جهانی برای سرمایه‌گذاران ارائه شود و در این باره در ترمینال سه بندر شهید رجایی تا پایان امسال مطالعات مشاورخارچی انجام و گزارش‌ها ارائه می‌شود.

وی تأکید کرد: در جذب سرمایه‌گذار شرکت‌هایی مورد توجه ما خواهند بود که تعهد بالاتری ابتدا در همکاری با شرکت‌های داخلی و سپس جذب بار و انتقال تکنولوژی داشته باشند.

سعیدنژاد ادامه داد:سیاست محوری دیگر در بخش حمل و نقل دریایی، تعمیر، نگهداری و اورهال ناوگان است که به عنوان سیاست محوری در توسعه دریامحور دنبال می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص را در دستور کار قرار داده‌ایم. سه سال پیش زمانی که این منصب را بر عهده گرفتم دانشگاه دریانوردی چابهار که از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دریانوردی منطقه است از سه هزار دانشجو یک نفر هم دانشجوی رشته دریایی نداشت اما تلاش کردیم با بررسی مشکلات‌ آنها این معضل رفع شود تا نیروی انسانی متخصص و قوی تربیت کنیم.

کد خبر 13308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =