درخواست تسهیل صدور ویزا و پیشنهاد تاسیس بانک

در دیدار هیأت تجاری ایرانی و مسوولان تایوانی، موانع توسعه همکاری‌های اقتصادی دو طرف بررسی شد و طرفین درخواست‌هایی را برای ارتقای سطح مناسبات تجاری مطرح کردند

هیات تجاری اعزامی اتاق تهران به تایوان، که برای برگزاری مراسم روز تجارت با ایران در تایپه حضور دارد، در یکی از نخستین دیدارهای رسمی خود با مدیر کل وزارت اقتصاد تایوان ملاقات کرد. در این دیدار که به بررسی موانع توسعه همکاری‌های اقتصادی دو طرف اختصاص داشت، طرفین درخواست‌هایی را برای ارتقای سطح مناسبات تجاری مطرح کردند.

 در ابتدای این نشست، خانم جن یان، مدیرکل وزارت اقتصاد تایوان با بیان اینکه زمینه‌ همکاری مناسب و ظرفیت‌های مشارکت بسیاری در تایوان و ایران وجود دارد، افزود: در ماه‌های ژانویه و فوریه دو گروه تجاری به ایران اعزام شده و قرار است در ماه اکتبر نیز هیات اقتصادی دیگری به ایران اعزام کنیم. البته معاون وزیر اقتصاد تایوان نیز علاقمندی بسیاری برای سفر به ایران دارد.

محمود نجفی‌عرب، سرپرست هیات بازرگانان ایرانی نیز در این دیدار و با بیان اینکه عزم ایران برای توسعه مراودات تجاری با تایوان جدی است گفت اتاق تهران قصد دارد همکاری‌های بیشتری برای آشنا کردن بخش خصوصی ایران و تایوان با یکدیگر به منظور گسترش مراودات اقتصادی داشته باشد. نجفی‌عرب با اشاره به اینکه در ماه‌های پس از حصول توافق برجام، هیات‌های بسیاری به ایران آمده‌اند، گفت: فضای مساعدی برای توسعه مبادلات تجاری با ایران مهیا شده است. او افزود: در زمان تشدید تحریم‌ها، بخش قابل توجهی از داد و ستد‌های تایوان از طریق دوبی صورت گرفته است و ما خواهان آن هستیم که با رفع تحریم‌ها، این مبادلات به صورت مستقیم انجام گیرد.

 سرپرست هیات ایرانی در ادامه با اشاره به مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران نظیر انرژی ارزان و مواد اولیه فراوان گفت: تایوان در جهت توسعه تکنولوژی قدم‌های خوبی برداشته و برند محصولات تایوانی در حوزه الکترونیک در ایران شناخته شده است. از این رو، با توجه به اینکه در ایران و منطقه پیرامونی آن بازاری بسیار بزرگ شکل گرفته است، اکنون فرصت مناسبی برای تایوان فراهم است که بتواند وارد حوزه سرمایه‌گذاری در ایران شود.

 او افزود: با شکل‌گیری برجام این انتظار وجود دارد که بازرگانان تایوانی به سرمایه‌گذاری در ایران بیندیشند. چرا که قوانین شفافی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران وجود دارد.
 یکی دیگر از مواردی که نجفی‌عرب به آن اشاره کرد، تسهیل گشایش فاینانس برای تجار ایرانی در خارج از مرزها بود. او همچنین درخواست تسهیل صدور ویزا برای بازرگانان ایرانی توسط تایوان را نیز مطرح کرد و گفت: فعالان اقتصادی ایران برای دریافت ویزای تایوان مسیر دشواری را طی می‌کنند و ما امیدواریم تایوان در صدور ویزای بازرگانان ایرانی تسهیلاتی قائل شود.

سرپرست هیات تجاری اتاق تهران با اشاره به استقرار دفتر تجاری تایوان در ایران، این پیشنهاد را مطرح کرد که صدور ویزا از طریق همین دفتر در ایران صورت گیرد تا دیگر، تجار ایرانی مجبور نباشند برای دریافت ویزای تایوان به دیگر کشورها مراجعه کنند. محمود نجفی‌عرب همچنین خواستار رفع موانع مبادلات بانکی نیز شد و گفت: اگر یک یا دو بانک تایوانی در ایران فعال شوند، مبادلات بین بانکی با شرایط آسان تری انجام خواهد گرفت.»
 در ادامه این نشست جن یان ضمن تشکر از پیشنهادات طرف ایرانی گفت: من در اواخر ماه آگوست به ترکیه سفر کردم و هنگامی که مطالعات بیشتری روی مختصات جغرافیایی منطقه داشتم، ایران را کشور حائز اهمیتی در خاورمیانه یافتم. از این رو، فردی را در دفتر تجاری ترکیه مامور پیگری امور تجاری مربوط به ایران کردم.

او در پاسخ به درخواست‌های سرپرست هیات ایرانی نیز گفت: در گام نخست باید بتوانیم توسعه تجارت ایران و تایوان را قدم به قدم جلو ببریم. در واقع این فرآیند می‌تواند با تاسیس دفاتر تجاری آغاز شود و با رفت‌وآمد‌ها و مذاکرات رسمی مورد پیگیری قرار گیرد. او همچنین وعده داد که با همکاری مقامات تایوان، پروسه صدور ویزا را برای بازرگانان ایران تسهیل کند.

امروز همچنین هیات تجاری اتاق تهران با مقامات اتحادیه تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی و الکتریکی تایوان (تیما) یکی از بزرگ‌ترین اتحادیه‌های فعال در حوزه تولید کالاهای الکتریکی و الکترونیکی تایوان نیز دیدار کرد. در این نشست، دو طرف در خصوص راه‌های افزایش مبادلات و تبادل دانش و تجربه در این حوزه مهم ارتباطی با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند.

در ابتدای این نشست محمود نجفی‌عرب، سرپرست هیات تجاری اتاق تهران با بیان اینکه هیات حاضر در تایوان، یکی از بزرگ‌ترین هیات‌های اعزام شده به این منطقه است، گفت: تایوان در حوزه صنعت الکترونیک شریک خوبی برای ایران محسوب می‌شود و ما به دنبال توسعه روابط اقتصادی و تجاری با تایوان از جمله درحوزه صنعت الکترونیک هستیم.

او با بیان اینکه توسعه تجارت مستلزم فراهم شدن برخی ملزومات از جمله مبادلات روان بانکی است، گفت: پس از توافق هسته‌ای ایران و غرب، هیات‌های تجاری بسیاری از مهم‌ترین کشورهای دنیا به ایران سفر کردند. با این همه هنوز بین ایران و تایوان که از شرکای دوره تحریم هستند، قدم قابل توجهی برای توسعه مراودات برداشته نشده است.  نجفی‌عرب با اشاره به اینکه بخش خصوصی تایوان ذینفع افزایش حجم مبادلات با ایران است، پیشنهاد کرد که فعالان بخش خصوصی تایوان، رفع موانع مراودات بانکی را از دولت تایوان درخواست کند و مسوولان دولتی را برای پیگیری بیشتر این موضوع ترغیب کنند.

سرپرست هیات ایرانی همچنین با اشاره به اینکه کشورها نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران چشم‌انداز مثبتی دارند، گفت: تایوان هنوز در زمینه سرمایه‌گذاری در ایران اقدامی نکرده است. در حالی که شما فعالان اقتصادی تایوان می‌توانید، سرمایه‌گذاری‌های مشترکی در ایران داشته باشید و از فضای ایجاد شده، بهره‌مند شوید. از جمله صنعت الکترونیک که یکی از بهترین مزیت‌ها برای سرمایه‌گذاری مشترک است.

نجفی‌عرب سپس با دعوت از تجار تایوانی برای سفر به ایران گفت: اتاق تهران آماده استقبال از هیات‌های تجاری تایوانی است.  در ادامه این نشست، محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، نیز با اشاره به اینکه در ایران برای فعالان تایوان در فرودگاه نیز ویزا صادر می‌شود، گفت: این تسهیلات گویی یک‌طرفه شده و تجار ایرانی برای دریافت ویزا از تایوان با مشکلات بسیاری رو به رو هستند. در حالی که رفع این مانع سبب می‌شود، تجار بیشتری از ایران به تایوان سفر کنند.

بختیاری افزود: این روند، قیمت تمام شده تجارت با تایوان را برای تجار ایرانی افزایش می‌دهد. در حالی که از جمله ابزارهای توسعه تجارت، رفت و آمد آسان و برخورداری از روابط بانکی مستقیم است.  در ادامه، وودی دوه مشاور سیاست‌گذاری اتحادیه تیما، طی سخنانی از پیشنهادات نجفی‌عرب استقبال کرد و گفت: اگر به دنبال تسهیل روابط هستیم، باید نسبت به تسهیل برخی مسایل اقدام کنیم. نظرات شما مورد حمایت ماست و بخش خصوصی برای تسهیل شرایط باید به دولت فشار بیاورد.

هم‌چنین دیگر مقامات اتحادیه تیما نیز رفع موانع توسعه تجارت با ایران را مورد تاکید قرار داده و نسبت به انجام پیگیری‌های مورد نیاز و رایزنی با دولت برای رفع این موانع اعلام آمادگی کردند. آنها علاوه بر تاکید بر لزوم تسهیل روند صدور ویزا برای بازرگانان ایرانی برای سهولت رفت‌وآمد، اعلام کردند که بخش خصوصی تایوان آماده مشارکت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با ایران است.

درخواست تسهیل صدور ویزا و پیشنهاد تاسیس بانک

کد خبر 13315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =