صادرات ۳۰ میلیارد دلاری خدمات تا پایان برنامه ششم

خسروتاج: طبق برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان برنامه ششم ۱۳۰ میلیارد دلار صادرات کالا و خدمات پیش بینی شده است که ۳۰ میلیارد آن مربوط به بخش خدمات است

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: طبق برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان برنامه ششم 130 میلیارد دلار صادرات کالا و خدمات پیش بینی شده است که 30 میلیارد آن مربوط به بخش خدمات است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از سازمان توسعه تجارت، «مجتبی خسروتاج» در همایش تجاری سازی خدمات ترانزیت و حمل و نقل بین المللی، افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری 50 میلیارد دلار صادرات کالا و 16 میلیارد دلار صادرات خدمات داشته باشیم که باید درآمدهای ناشی از بخش خدمات دو برابر شود.
وی صادرات خدمات فنی و مهندسی، گردشگری، صنعت آی.تی و ترانزیت را 4 حوزه فعالیت در بخش صادرات خدمات برشمرد و گفت: یکی از نکات مهم در توسعه اقتصاد کشور توجه به چگونگی کسب درآمد از محل ترانزیت است.
خسروتاج با تاکید بر لزوم تدوین سند راهبردی ترانزیت کشور، تصریح کرد: توجه به میزان سود و ضرر استفاده سایر کشورها از ظرفیت های ترانزیتی ایران، میزان ارزش افزوده ایجاد شده، میزان عرضه در هر بخش ترانزیتی، میزان تقاضای داخلی و خارجی، بازارهای هدف، ظرفیت منابع انسانی و بنگاه های اقتصادی نکاتی است که نیاز است در این برنامه مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی همچنین با اشاره به موضوعاتی مانند نهاد متولی در بخش حمل و نقل، تعداد و تنوع نهادها در این بخش، الزامات پیوستن به سازمان تجارت جهانی در زمینه توسعه ترانزیت، افزود: آمایش سرزمینی، بررسی قطب های ترانزیتی کشور، تعریف خوشه های ترانزیتی استان ها و استراتژی کاهش فقر در مناطق مرزی از موضوعاتی است که باید در سند راهبردی به آنها توجه شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه با بیان اینکه یکی از مضرات اقتصاد نفتی این است که تمرکز بر روی سایر منابع درآمدی کمتر می شود، خاطرنشان کرد: این مساله بر دولت، بخش خصوصی و کارآفرینان نیز اثر منفی می گذارد و کمتر به نوآوری و خلاقیت می پردازند.
به گفته خسروتاج مقایسه کارآفرینی در ایران و سایر کشورها نیز مبین این نکته است که رمز موفقیت در آنها نوآوری و خلاقیت و در ایران منابع نفتی است.
خسروتاج با بیان اینکه بازاریابی حلقه مفقوده ترانزیت ایران است، گفت: در راستای ایجاد نام و نشان ملی در زمینه ترانزیت فعالیتی انجام نشده و لازم است بازریابی خدمات ترانزیتی در سطح ملی و بین المللی دنبال شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تعریف نوع ارتباط سیاست های اقتصاد مقاومتی با حوزه حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است، تاکید کرد: نوع این ارتباط به عنوان یکی از سیاست های غالب در اقتصاد کشور تعریف شده و باید بررسی شود که چطور می توان از محل ترانزیت، تراز تجاری کشور را به سمت اقتصادی با ارزش افزوده بالاتر توسعه داد.
وی همچنین با اشاره به اینکه در بحث مبارزه با قاچاق کالا یکی از چالش برانگیزترین مسایل عدم اشتغال، بیکاری و فقر در مناطق مرزی است، خاطرنشان کرد: اگر طرح و برنامه های اشتغال زا تدوین نشود پاسخ مستدلی برای برخورد با قاچاق در این مناطق نخواهیم داشت.
خسروتاج همچنین در حاشیه این همایش گفت: در صورتی که با کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی مشارکت شود امکان تولید واگن در داخل به جای واردات از روسیه وجود دارد.
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر آخرین وضعیت واردات واگن قطار از روسیه گفت: نگاه وزارت صنعت مبنی بر عدم واردات کالاهایی است که در داخل کشور وجود دارد و در ثبت سفارش به واردات کالاهایی توجه می شود که کالاهای واسطه ای یا مواد اولیه تولید به حساب می آید.
خسروتاج با اشاره به اینکه برخی کشورها برای فروش محصولات خود از مدل اعتبار خریدار استفاده می کنند، اظهار داشت: این کشورها کالاهای خود را به صورت 10 تا 15 ساله به فروش می رسانند تا انگیزه خریدار بیشتر شود.
قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت افزود: درخصوص ماشین آلات صنعتی 10 تا 12 میلیارد دلار واردات انجام می شود اما باید این واردات را به سمتی هدایت کنیم که تکنولوژی و دانش آن در کشور وجود ندارد، ضمن اینکه اگرما دانش تولید محصولی را در داخل داشته باشیم دیگر نباید اجازه واردات را به آن محصول داد.
وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه چه عواملی موجب شد، تا علی رغم فرصتی که برای صادرات کالا به روسیه پیش آمد، ما از این فرصت خوب استفاده نکنیم، گفت: در بخش صادرات، قیمت کالای ما رقابتی نیست.
خسروتاج افزود: طی سال های گذشته هزینه های تولید افزایش یافته و از طرف دیگر، صادرکننده ها معتقدند که نرخ ارز جوابگوی هزینه ها نیست.
وی با بیان اینکه برخی عوامل باعث شد که ما از فرصت صادرات به روسیه به درستی استفاده نکنیم، تصریح کرد: کاهش نرخ روبل، مقررات روس ها برای مبادلات تجاری و تأکید آنها بر استفاده از روبل در معاملات،عدم وجود زیرساخت ها و ظرفیت های لازم در حوزه حمل ونقل و همچنین عدم وجود شبکه بانکی از جمله این عوامل بود.
وی همچنین بیان داشت: برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه اگرچه صادرکننده های ما حجم زیادی میوه دراختیار داشتند، اما جوابگوی بازار 200 میلیونی این کشور نبودند، چرا که در سال های اخیر صادرکنندگان ما بیشتر بر بازارهای عراق، عمان و امارات متمرکز بودند که نسبت به بازار روسیه بازارهای کوچک تری محسوب می شود.

کد خبر 13354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =