۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
تحلیل صنایع پیش‌رو

علی رحمانی - نخستین مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران

بازار سهام در ابتدای سال 95 به میزان قابل توجهی روند صعودی داشته است، اما در پایان 6 ماه اول، زیان حدود 5 درصدی را تجربه کرده است. گرچه در ابتدای سال جاری، اهالی بازار بسیار خوش‌بین به شرایط بازار بودند، اما اکنون انتظارات به مراتب تغییر کرده است. طی 6 ماه پایانی سال جاری، احتمالا بورس تحت تاثیر رویدادهای سیاسی نظیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در آبان ماه سال‌جاری و انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در خرداد ماه سال آینده قرار خواهد گرفت و با نوسان همراه خواهد شد. انتظار می‌رود تغییر ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار و به تبع آن تغییر سیاست‌های سازمان بورس در 6 ماه دوم نمود بیشتری داشته باشد. احتمال تک‌نرخی شدن ارز نیز شرکت‌های واردکننده و صادرکننده را با نوساناتی رو به رو خواهد کرد.

گشایش اعتبارات کارگزاری‌ها نقدشوندگی بازار را تا حدودی افزایش می‌دهد. در این میان، سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار گزارش‏هاي 6 ماهه عملکرد شرکت‌ها هستند، این گزارش‌ها مي‏تواند با ارائه تصوير مناسب‌تر به سهامداران، فعالان بازار را در اتخاذ تصميم و رويكرد سرمايه‏گذاري ياري كند و بر روند آتی بازار سهام اثرگذار خواهند بود.  بعید به نظر می‌رسد رونقی که در زمستان سال گذشته و همچنین مردادماه اخیر با آن روبه رو بودیم، بدون بهبود سیاست‌های اقتصادی تکرار شود. هر چند که صعود مردادماه نیز بیشتر به‌دلیل حمایت حقوقی‌ها از طریق معاملات بلوکی و عملیات بازارگردانی بود که موجبات جلوگیری از ریزش شاخص کل را فراهم کرد. مضاف بر این، شرکت‌ها و صنایع فعال در بازار سرمایه، در حال حاضر با وجود تغییرات اقتصاد کشور هنوز به سودآوری مورد انتظار نرسیده‌اند و بسیاری از شرکت‌های تولیدی در وضعیت نامناسبی به لحاظ تامین مالی قرار گرفته‌اند.

در 6 ماه نخست، صنعت خودرو، پیشران اصلی بورس بوده و باور بسیاری از سرمایه‌گذاران بر آن است که آینده این صنعت همچنان روشن است و صرفا مشکلات نقدینگی تولیدکنندگان واحدهای صنعتی را دچار چالش کرده است. اما بسیاری از شرکت‌های خودرویی در 6 ماه نخست و پس از برجام رشد قابل توجهی داشته‌اند که این امر می‌تواند وقوع روندهای صعودی آتی را با تردید روبه‌رو سازد. کاهش نرخ سود از سوی نظام بانکی می‏تواند تا حدی بر بازار سهام اثر بگذارد اما توان کاهش بیشتر نرخ سود میسر به‏نظر نمی‌رسد و چشم‌انداز سودآوری شرکت نیز مطلوب ترسیم نمی‌شود. 

پیش‌بینی‌ها حاکی از بهبود بازار مسکن و انبوه‌سازی و رونق آن در 6 ماه دوم سال است که در صورت رونق این صنعت، ‏ تولیداتی نظیر سیمان، سنگ‌آهن و... بهبود می‌یابد. قیمت فلزات اساسی نظیر سرب، روی و سنگ‌آهن، در بلندمدت با توجه به ظرفیت محدود معادن روند صعودی در پیش خواهد داشت، هر چند در دوره‌های کوتاه‌مدت با نوساناتی همراه خواهد شد. در نیمه نخست سال 95، صندوق‌های سرمایه‌گذاری صرف‌نظر از نوع آنها، از رشد حجمی مناسب 34 درصدی برخوردار بوده است که با توجه به حمایت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، ‏ اقبال به سمت بازار سرمایه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر نیز خواهد شد؛ به‌گونه‌ای که با الزام صندوق‌های با درآمد ثابت به سرمایه‌گذاری حداقل 40 درصدی در بازار اوراق با درآمد ثابت بورسی و فرابورسی موجبات بهبود بیشتر بازار اوراق را فراهم خواهد کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 13359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =