صنعت گردشگری، راهکار رهایی از اقتصاد تک محصولی

معاون اول رئیس جمهوری: رشد و توسعه صنعت گردشگری در ایران یکی از مهمترین راهکارهای رهایی از اقتصاد تک محصولی مبتنی بر نفت و کمک به توزیع عادلانه درآمدها و ایجاد اشتغال پایدار است

معاون اول رئیس جمهوری گفت: رشد و توسعه صنعت گردشگری در ایران یکی از مهمترین راهکارهای رهایی از اقتصاد تک محصولی مبتنی بر نفت و کمک به توزیع عادلانه درآمدها و ایجاد اشتغال پایدار است.

اسحاق جهانگیری روز یکشنبه در همایش بین المللی ' فرصت های سرمایه گذاری صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی ' که در سالن اجلاس سران برگزار شد افزود: گردشگری یکی از مهمترین حوزه ها و عوامل موثر در ارتباطات میان فرهنگی است و توسعه آن در جهان امروز نقشی اساسی در گسترش تفاهم ها و افزایش سطح ادراکات ملی، منطقه ای و جهانی دارد. 
وی ادامه داد: هرچه پدیده جهانی شدن ابعاد پیچیده تر و جدیدتری به خود می گیرد، گردشگری نیز به رغم پیشینه کهن آن دارای مفاهیم، زمینه ها، سازوکارها و چشم اندازهای جدیدتری می شود. نسبت میان گردشگری و درآمد ملی، سرمایه گذاری، اشتغال و کارآفرینی نمونه های بارز این تحولند.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که گردشگری نوین به عنوان یک صنعت، نیازمند ایجاد زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری جدید و سرمایه گذاری های متناسب داخلی و خارجی است گفت: توسعه صنعت گردشگری مثل هر بعد خاص توسعه، وابسته به ابعاد دیگر آن است، یعنی زمینه های مساعد در سیاست خارجی، سیاست داخلی، فرهنگ، اقتصاد، حقوق و قوانین، طبیعت و اجتماع می توانند به آن تحرک و شتاب بخشند.
جهانگیری افزود: گردشگری را می توان محدود به وجوهی خاص کرد، گردشگری فرهنگی و تاریخی، گردشگری اقتصادی و تجاری، گردشگری علمی و پژوهشی، گردشگری سلامت و درمان و گردشگری فراغت و تفریح و گونه های دیگر گردشگری همه در جای خود مهم و موثر و در خور سرمایه گذاری و برنامه ریزی های جدیدند.
وی اضافه کرد: اگر چنین توافقی بر سر این گونه مبانی، مفاهیم، زمینه ها و ضرورت های توسعه صنعت گردشگری وجود داشته باشد، می توان برخی ظرفیت های ویژه و کم نظیر ایران را موضوع بحث، گفت وگو و تصمیم گیری در این همایش قرار داد که از جمله این استعدادها و ظرفیت های بالفعل می توان به موارد متعددی اشاره کرد. 
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه گفت: ایران نقطه اتصال میان فرهنگ ها و تمدن های غربی و شرقی است. فرهنگ و تمدن ایرانی و فرهنگ و تمدن اسلامی در ایران، آثار بی بدیلی به جا نهاده است که هر کدام در دور و نزدیک کشور ما می توانند جاذبه های فراوان برای توسعه صنعت گردشگری باشند. اگر ایران دیروز گرانیگاه جاده ابریشم و جاده ادویه بود، امروز هم یکی از بزرگترین نقاط تلاقی فرهنگی و تاریخی جهان است. تنها طبیعت در ایران متنوع و دارای زیبایی های متناوب نیست. فرهنگ ایرانی و اسلامی هم رنگین کمانی از زیبایی ها و دیدنی هاست.
وی افزود: ایران به لحاظ اماکن، آثار و مفاخر بزرگ خود، یکی از مهمترین زمینه های جذب و حضور مشتاقان زیارت را به ویژه برای مسلمانان و شیعیان دارد. وجود حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در مشهد و اماکن مذهبی و مقدس، شواهدی برای توسعه امر زیارت و سفرهای معنوی و دینی است.
جهانگیری تاکید کرد: طبیعت ایران از کوه و دشت و کویر و دریا تا محیط های طبیعی مختلف با تنوع آب و هوایی و جاذبه های فراوان و حتی منحصر به فرد خود، دامنه را برای توسعه گردشگری در زمینه های مختلف باز کرده است. 
معاون اول رئیس جمهوری افزود: پیشرفت ها و توسعه های اخیر کشور ما در عرصه های علمی، درمانی، اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و هنری افق های تازه ای برای سرمایه گذاری، سامان دهی و توسعه انواع جدید گردشگری گشوده است.
وی گفت: اهمیت و جایگاهی که 'سفر'، 'زیارت'و 'سیاحت' در فرهنگ و آیین ما دارد، با فرصت ها و امکانات جدید و فناوری های نوین ارتباطی به طور فزاینده ای همه شهروندان ایرانی و جهانی را مستعد و مشتاق ایران گردی و جهان گردی کرده است.
جهانگیری ادامه داد: دولت تدبیر و امید با توفیق در سیاست خارجی و خارج کردن کشور از عرصه تهدیدها و تحریم ها و توافق در 'برجام'، توانسته است شرایط 'پساتحریم' را به گونه ای پیش ببرد که بیشتر دولت ها و نهادهای بین المللی از گسترش روابط و همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران استقبال کنند.
معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: در این فضای گشایش سیاسی و روابط بین المللی از جمله مساعدترین زمینه هایی که به وجود آمده است، جذب سرمایه گذاری خارجی برای توسعه گردشگری است.
وی افزود: مکمل این سیاست دولت، پیشبرد برنامه 'اقتصاد مقاومتی' است که مقام معظم رهبری همواره بر اجرای آن تاکید دارند و مسئولیت برنامه ریزی و اجرا به دولت سپرده شده است.
جهانگیری خاطرنشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران بر پایه این موارد، راهبرد توسعه گردشگری بین المللی را به عنوان یک افق جدید و فرصت استثنایی برای کاهش نقش های مخرب سیاسی منطقه ای و فرامنطقه ای و پیشبرد دیپلماسی گردشگری در فرایند تقویت صلح، دوستی و تفاهم برگزیده است. 
وی گفت: صنعت گردشگری در ایران تا پیش از شرایط پساتحریم به دلیل وجود تحریم ها و تهدیدها و بالابودن ریسک سرمایه گذاری و حتی سفر، براثر سیاست ها و تصمیمات مغرضانه و ظالمانه برخی دولت های خارجی و طرح تبلیغات ضد ایرانی در وضعیتی مطلوب قرار نداشت.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: اما اکنون دولت مصمم به اجرای سیاست ها و راهبردهای جدید بر پایه توسعه گردشگری پایدار است. در این رویکرد با ایجاد سازه های ژئوپلیتیکی گردشگری، همکاری با سازمان های جهانی و منطقه ای، تقویت روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به زیرساخت ها و بنیان های گردشگری خود توجه ویژه شده است.
جهانگیری اظهار داشت: بر این اساس سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت های صنعت گردشگری، اماکن اقامتی و تاسیسات گردشگری بر پایه اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی و عبور از اقتصاد وابسته به نفت اولویت یافته است. ما بنا داریم که اقتصاد گردشگری و درآمدهای حاصله از این صنعت را در جهت رشد و اعتلای بنیان های اقتصادی به کار گیریم.
وی در ادامه گفت: از آنجا که مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی در اجرای طرح های گردشگری اولویت دارد و فراهم آوردن فضای مناسب برای معرفی فرصت های بالقوه سرمایه گذاری در ایران اسلامی از اهداف و تدابیر این راهبرد محسوب می شود، در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اولویت سه طرح مهم در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصویب شده است.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: این سه پروژه عبارت از تدوین بسته حمایت از کارهای تولید صنایع دستی و فرش، ایجاد ظرفیت های جدید در هتلداری (هتلینگ ) و تدوین بسته حمایت از گردشگری ( از ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری) است.
جهانگیری با بیان اینکه، اهتمام جدّی رئیس جمهوری و اعضای دولت بر توسعه زیرساخت ها و رونق صنعت گردشگری، به عنوان عوامل مهم در ایجاد اشتغال و توسعه مناسبات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است گفت: اجرایی کردن این سیاست ها و برنامه ها مستلزم مشارکت فعال بخش خصوصی، نهاد های عمومی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.
وی ابراز امیدواری کرد که با تمرکززدایی در اجرا و تامین منابع مالی و سایر حمایت های دولتی، لغو مقررات زاید، تمرکز بر بازارهای هدف و گسترش تبلیغات جهانی و ارتقای سطح استانداردهای خدمات، این بخش توسعه بیشتری یابد.
وی تاکید کرد: به صراحت می گویم رشد و توسعه صنعت گردشگری در ایران یکی از مهمترین راه کارهای رهایی از اقتصاد تک محصولی مبتنی بر نفت و کمک به توزیع عادلانه درآمدها و ایجاد اشتغال پایدار در کشور است و با ارائه و اجرای راه کارهای عملی مورد نیاز برای نیل به این مهم حرکت به سوی سند چشم انداز 1404 ممکن خواهد شد. 
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اگرچه آمار گردشگری ورودی از حدود دو میلیون و 270 هزار نفر در سال 1388 به 5 میلیون و 180 هزار نفر در سال 1394 افزایش یافته است و اگرچه براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری در سال 2016 سهم مستقیم سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2015 به 793 هزار میلیارد ریال (معادل 7.6 درصد از تولید ناخالص داخلی) رسید و انتظار می رود در سال 2016 تا 9.5 درصد یعنی 839 هزار میلیارد ریال افزایش یابد، اما هنوز چشم انتظار تحولات امیدبخش تر هستیم. 
جهانگیری خطاب به مسئولان و برنامه ریزان از آمادگی دولت برای کمک در زمینه های مختلف در حوزه گردشگری خبر داد.
در این مراسم رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با اشاره به ظرفیت های کشورمان در توسعه صنعت گردشگری، گفت: وجود امنیت پایدار، زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی، بازار وسیع و قوانین و مقررات مساعد در کنار سایر عوامل، زمینه های لازم را برای سرمایه گذاران خارجی فراهم آورده است.
مسعود سلطانی فر افزود: پس از آغاز به کار دولت تدبیر و امید و به ویژه پس از لغو تحریم ها و شکل گیری برجام، روند ورود گردشگران خارجی به ایران شتاب قابل ملاحظه ای داشته است. 
وی افزود: گردشگری می تواند جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی باشد و خوشبختانه همه مسئولین کشور در این زمینه اتفاق نظر دارند که باید از ظرفیت های گردشگری استفاده مطلوب تری برای رشد اقتصادی کشور بشود. 
همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی صبح امروز یکشنبه در سال اجلاس سران با حضور معاو ن اول رییس جمهوری آغاز شد.
در این همایش وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شماری از مسئولین و سرمایه گذاران داخلی و خارجی حضور داشتند.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشویق سرمایه‌گذاران برای ورود به بخش گردشگری، یکی از اقداماتی که نظام بانکی کشور در جهت سهولت مراوده با کشورهای همسایه انجام می‌دهد را اتصال سوئیچ دو به دو کارت‌های بانکی با کشورهای همجوار دانست که مذاکرات آن با آذربایجان،‌روسیه، پاکستان و عراق انجام شده است.

ولی‌اله سیف در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری و رویکرد اقتصاد مقاومتی که امروز ۱۱ مهرماه در سالن اجلاس سران برگزار شد، در تشریح شرایط سرمایه‌گذاری در ایران به سرمایه‌گذاران خارجی، توضیح داد: علیرغم اینکه در سال‌های گذشته شاهد تورم دو رقمی و فزآینده در ایران بودیم ولی در سه سال گذشته روند تورم رو به کاهش رفته است و اکنون طبق اعلام بانک مرکزی، تورم ماه گذشته ۸.۸ رسیده است که این تورم باثبات و پایدار است.

وی توضیح داد: در کشور نفتی ما با توجه به وابستگی‌های نفتی وجود این ثبات و آرامش یک دستاورد بزرگ برای ما به حساب می‌آید. همچنین در ارتباط با نوسانات ارزی علیرغم نوساناتی که در گذشته تجربه می‌کردیم، ولی اکنون شاهد ثبات در بازار ارز نیز هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: گفتنی است در سال‌هایی که شوک نفتی در برخی کشورهای نفتی آثار مخربی را ایجاد کرده بود و در اقتصادهای بسیار قوی تاثیر منفی داشت، اما افتخار کشور ما این است که این شوک نفتی در کشور ما اثر کمتری داشت و تنها تاثیر آن این بود که به رشد پیش‌بینی شده نرسیدیم و رشد اقتصادی ایران در سال گذشته به ۳ درصد رسید. پیش‌بینی این است که در سال جاری به رشد اقتصادی ۵ درصدی برسیم و یکی از برداشت‌های ما این است که بتوانیم با توجه به ثبات ایجاد شده در بازارها سرمایه‌گذار بیشتری جذب کنیم.

سیف بیان کرد: ما منابع سرشار زیرزمینی و نیروی انسانی تحصیلکرده قابل توجهی داریم و اینها جزو ظرفیت‌های کشور ما هستند که در جذب سرمایه‌گذار خارجی موثر خواهند بود.

وی درباره جایگاه گردشگری و جذب سرمایه‌گذار خارجی، اظهار کرد: من معتقدم بعد از نفت و خودرو، گردشگری پتانسیل جذب سرمایه‌گذار خارجی را دارد و در چشم‌انداز ۱۰ ساله خود افزایش سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی، اشتغال و ... را پیش‌بینی کرده‌ایم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طبق گزارش شورای جهانی گردشگری پیش‌بینی شده که طی یک دوره ۱۰ ساله صنعت گردشگری ما رشد چهار درصدی را تجربه کند و تا سال ۲۰۲۶ بتواند ۳۷۰ میلیون نفر را در اقتصاد گردشگری کشور جذب کند.

سیف افزود: با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در ایران می‌توانیم برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام دهیم که گردشگری به اشتغال کمک کند.

وی همچنین به گسترش تدریجی روابط بانکی ایران با کشورهای خارجی اشاره کرد و گفت: این موضوع به ما امکان می‌دهد به منابع ارزی دسترسی داشته باشیم و بتوانیم از منابع ارزی خارجی استفاده کنیم. البته در شرف گشایش‌های بیشتری هستیم که بتوانیم نقل و انتقال منابع و تبدیل ارزها را با سهولت بیشتری انجام دهیم. لذا اکنون فضای مناسبی وجود دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند منابع خود را تبدیل کنند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت نرخ ارز نیز اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵ برنامه‌ریزی‌ها انجام شده که به تدریج به سمت تک نرخی شدن ارز برویم و اکنون نیز شرایط به نحوی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند در صورت ورود به کشور از نرخ آزاد ارز استفاده کنند. طبیعی است سرمایه‌گذار بخشی از پول خود را از طریق نظام بانکی مورد استفاده قرار خواهد داد و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده تا در صورت درخواست به بانک‌ها، بانک‌های مورد نظر با مطالعات انجام شده برای انجام درخواست سرمایه‌گذاران و طی کردن پروسه‌های بانکی مبادرت کنند.

سیف استفاده از منابع صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک‌ها در پروژه‌های خاص را امکان‌پذیر دانست و گفت: گردشگری یکی از بخش‌هایی است که پروژه‌های آن چنین امکانی را دارند.

وی درباره استفاده از کارت‌های بانکی در ایران توضیح داد: اتصال سوئیچ دو به دو با کشورهای همجوار و کارت‌های اعتباری بین‌المللی از جمله امکاناتی است که سرمایه‌گذاران خارجی از آن بهره‌مند خواهند شد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره سوئیچ کارت‌های دو به دو با کشورهای همسایه، اظهار کرد: مذاکرات لازم با آذربایجان، روسیه، پاکستان و عراق در این زمینه انجام شده و به نظر می‌رسد هر چه سریعتر زمینه‌های آن فراهم شود.

کد خبر 13364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =