گامهای محکم توسعه روابط ایران و آلمان

نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و هیات بلندپایه آلمانی با حضور رییس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایران، غلامحسین شافعی و وزیر اقتصاد و قائم مقام صدر اعظم آلمان «زیگمار گابریل» و گروه ۱۶۰ نفری از فعالین اقتصادی آلمان صبح دوشنبه دوازدهم مهر در محل اتاق ایران برگزار شد

نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و هیات بلندپایه آلمانی با حضور رییس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایران، غلامحسین شافعی و وزیر اقتصاد و قائم مقام صدر اعظم آلمان «زیگمار گابریل» و گروه 160 نفری از فعالین اقتصادی  آلمان صبح دوشنبه دوازدهم مهر در محل اتاق ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، غلامحسین شافعی ضمن خیر مقدم به وزیر اقتصاد و هیات همراه، چشم انداز روابط تجاری دو کشور را امیدوارکننده ارزیابی کرد و گفت: طی دو دهه اخیر، روابط ایران و آلمان تحت تاثیر تحریمها از وضعیت مناسب و شایسته برخوردار نبود. با اینحال پسابرجام فرصت مناسبی در اختیار دو طرف قرارمی دهد تا از ظرفیت های موجود بهره برداری کنند.با توجه به اینکه مردم ایران احترام زیادی برای آلمان قائل هستند توسعه روابط علمی،اقتصادی،تجاری،دانشگاهی و گردشگری دور از ذهن نیست.ا یران به دنبال تعمیق روابط صنعتی با آلمان است و از هر گونه  سرمایه گذاری در این زمینه استقبال می کند.

شافعی با اشاره به رتبه اقتصاد ایران در خاورمیانه افزود: ایران دومین اقتصاد در منطقه را دارد و با داشتن منابع عظیم  گاز و نفت،  منابع معدنی و نیروی کار مولد می تواند شریک اقتصادی مناسبی برای آلمان باشد. سابقه همکاری درازمدت و نیازهای متقابل بستر توسعه پایدار برای دو کشور فراهم می کند.

وی اقتصاد ایران را در مرحله تحولات بزرگ ارزیابی کرد و اظهار داشت: اصلاح قانون مالیات ها و امور گمرکی تسهیلات قابل توجهی را در اختیار سرمایه گذاران خارجی قرار داده و بستر سرمایه گذاریهای مشترک در زمینه حمل و نقل، تحقیق و توسعه،صنایع وابسته به خودرو و مخابرات را آماده می کند.از طرفی ایران امن ترین کشور منطقه محسوب می شود و شاهراه ارتباطی با کشورهای دیگر از جمله کشورهای حوزه CIS، قفقاز، عراق،افغانستان و... می باشد.

شافعی سفر قائم مقام صدر اعظم آلمان به ایران را فصلی نو در روابط ایران و آلمان دانست و گفت: لازم است روی آینده روابط متمرکز شویم و مناسب ترین راهکارها را برای بهره مندی بهینه در راستای منافع مشترک داشته باشیم.

گابریل زیگما وزیر اقتصاد آلمان نیز ضمن تشکر از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و اظهار خرسندی از حضور در ایران گفت:به نظر می رسد این علاقه برای نزدیکی بیشتر وجود داشته باشد. مسائلی نیز وجود دارد که در خصوص آنها اختلاف نظر داریم اما زمینه های مشترک زیادی برای اتصال بین دو کشور وجود دارد. البته مباحث مربوط به سوریه و فلسطین از جمله مواردی  است که در آن اختلاف نگرش داریم.

وی به سابقه روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: این ظرفیت در دو کشور وجود دارد که به دوران درخشان قبل از تحریم ها برگردیم. آلمان با وجود تحریمها روابط خود را با ایران حفظ کرد و این نشان دهنده تمایل دو طرف برای احیا و ارتقای روابط در همه ابعاد است.

وی به اهمیت شرکت های کوچک و متوسط آلمانی و نقش مهم آنها در اقتصاد این کشور اشاره کرد و گفت: اهمیت شرکت های کوچک و متوسط المانی از شرکتهای بزرگ کمتر نیست.گاها این شرکت ها 1000 تا 1200 کارمند دارند و نقش مهمی در تحولات اقتصادی المان بازی می کنند.سرمایه گذاری در این شرکت ها برای آلمان مهم است و یقینا برای شما نیز خالی از منفعت نخواهد بود.

گابریل گفت: اتاق بازرگانی آلمان و ایران 2000 عضو دارد و پس از گذشت پانزده سال کمیسیون اقتصادی دو کشور تشکیل شد که امیدواریم جلسات بعدی این کمیسیون در فاصله های زمانی کوتاهتری برگزار شود.من از همه شرکتهایی که با وجود تحریم های سخت برای حفظ ارتباط خود تلاش کردند. این شرکتهای ثابت قدم  نقش ستونهای آینده ارتباط ایران و آلمان را شکل می دهند.

وی با ذکر قابلیت های تکنولوژیکی و علمی آلمان برای نوسازی صنایع در ایران افزود: هرچه صنایع در ایران به روزتر شوند تولید نیز افزایش می یاید ودرآمد دولت نیز بالا خواهد رفت.المان اولین مدرسه فنی مهندسی را در ایران راه اندازی کرده و سابقه انتقال دانش و تربیت نیروی فنی متخصص را در ایران دارد.اکنون با فراهم امدن شرایط برای سرمایه گذاریهای مشترک لزوم پرورش نیروی متخصص و کارآمد بیشتر احساس می شود.ما آمادگی ارائه خدمات آموزشی  را داریم.همچنین آلمانتنها به دنبال کسب سود نیست و انتقال دانش فنی و بهره برداری از ظرفیت های منطقه و ایجاد ارزش افزوده از اولویت های ما برای ادامه همکاریها در ایران است.

وی به رفع مشکلات بین موسسه «هرمس» و آغاز ارائه خدمات این موسسه و همکاریهای مالی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: این قدمها در راه برداشته شدن موانع مالی و بانکی امیدوارکننده است و بانکهای ایرانی باید بتوانند راههای ارتباطی خود را گسترش بدهند. امریکا باید به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند تا آثار توافقات هسته ای را به عینه مشاهده کنیم.

 وزیر اقتصاد آلمان خبر از امضای توافقنامه بین بانک مرکزی ایران و المان خبر داد که اقدام موثری در مسیر برداشته شدن موانع مالی و بانکی بین دو کشور خواهد بود

از 94 تاکنون نزدیک به 20 هیات تجاری از آلمان به ایران سفر کرده اند و مطابق گفته مسئولان اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان، حدود 10 هیات دیگر نیز تا پایان سال میلادی جاری به ایران سفر می کنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اواخر بهمن ماه سال 1394 در سفر هیات 60 نفره اقتصادی ایران به ایالت باواریا آلمان گفت، در زمان تحریم روابط تجاری ایران و آلمان به پایین ترین میزان رسید و حجم تجارت دو کشور 2 میلیارد و 500 میلیون دلار شد.

«رنه هارون» مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان نیز هفته گذشته در نخستین نشست اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در تهران اعلام کرد که سال 2015 حجم تجارت خارجی دو کشور 2.5 میلیارد یورو بود که پیش بینی می شود در سال 2017 به دو برابر افزایش یابد.
این مقام آلمانی ابراز امیدواری کرد، با روند در پیش گرفته شده و برداشته شدن تحریم ها، این میزان به بیش از 10 میلیارد یورو افزایش یابد و آلمان بار دیگر با پشت سر گذاشتن چین به نخستین شریک تجاری ایران تبدیل شود.

امید یراقی رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان نیز در ادامه این نشست گفت: روند رو به رشد تجارت خارجی کشورمان در پنج ماهه منتهی به مردادماه امسال، افزایش واردات کالاهای ساخت کشور آلمان را نشان می دهد؛ صادرات آلمان به ایران در این مدت 29.23 درصد افزایش داشته و حجم واردات ایران از آلمان به 938 میلیون دلار رسیده است.
 وی افزود:آلمان پنجمین صادرکننده بزرگ کالا به ایران به شمار می رود.مصرف کننده ایرانی به ارزش محصولات آلمانی واقف است.ایران باید بتواند تبدیل به پایگاه صنعتی برای شرکت های آلمانی بشوداین فرض را مد نظر داریم که با نوآوری صنایع ایران توسط آلمان و تامین مالی و امضای قراردادهای همکاری مشترک بتوانیم بعد از تحریمها شاهد توسعه چشمگیر روابط اقتصادی دو کشور باشیم.

گابریل و هیات بلندپایه همراه  بعد از سخنرانی در این نشست برای ملاقات با وزیر اقتصاد در وزارت امور اقتصاد و دارایی این نشست را ترک کرد. بعد از نشست، پنل های تخصصی فعالان اقتصادی دو کشور و گفتگوهای رودررو بین آنها آغاز شد.

  

کد خبر 13383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =