رونمایی از تصمیمات ویژه اعتباری برای بازار روسیه

در نشست تخصصی حمایت صادر کنندگان کالا و خدمات به کشور روسیه از تصمیمات و فرآیندهای تسهیل کننده تجارت ایران و روسیه پرده برداری صورت گرفت

بازار روسیه از جمله اهدافی است که به دلیل مزیت‌های متعدد از جمله جمعیت، رفاه، قدرت اقتصادی، وسعت سرزمین، زیرساخت‌های حمل و نقل، نزدیکی مسافت تا ایران و خطوط ارتباط زمینی، دریایی، ریلی و هوایی، به عنوان اهداف راهبردی در حوزه صادرات غیرنفتی ایران می‌تواند دارای جایگاه و سهم مناسبی برای کشورمان باشد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در نشست تخصصی حمایت صادر کنندگان کالا و خدمات به کشور روسیه با بیان اینکه مناسبات خوبی بین دو کشور وجود دارد از لزوم گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور سخن گفت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز دکتر علی صالح آبادی اظهار داشت:‌ کارگروه ویژه ای در این بانک به منظور حمایت از صادرات به کشور روسیه تشکیل شده است. یکی از مباحث مهم فعلی در روابط با کشور روسیه گسترش همکاری های بانکی است .

صالح آبادی با اشاره به برقراری روابط کارگزاری با چند بانک روسی از ایجاد خط اعتباری بانکی در این کشور خبر داد و افزود: تسهیلات ویژه ای برای تجار ایرانی فعال در بازار روسیه در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: بانک آماده حمایت از شرکت هایی که برای فعالیت در کشور روسیه نیازمند سرمایه در گردش و منابع مالی باشند، است ، در عین حال طبق جدولی تخصیص نرخ سود هم برای تجار ایرانی در نظر گرفته شده است. وی از هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بانک کشاورزی و بانک توسعه تعاون برای حمایت از بازرگانان ایرانی در کشور روسیه خبر داد و گفت: یکی از شرکت های زیر مجموعه بانک برای هماهنگی این حمایت ها تعیین شده است.

همچنین در ادامه این مراسم آرش شهر آیینی عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات نیز در اظهاراتی با بیان اینکه ورود به بازار روسیه دارای پیچیدگی هایی است، گفت: ‌در فضای جدید باید شناخت بیشتری از بازار روسیه پیدا کنیم. وی از طرح های ویژه این صندوق و بانک توسعه صادرات برای حمایت از تجارت در بازار روسیه سخن گفت و افزود: از طریق ارتباط با صندوق های ضمانت صادرات دنیا می توانیم اطلاعات مربوط به سقف اعتباری مشتریان خارجی را بررسی و در اختیار تجار قرار دهیم .

وی از پذیرش ریسک اعتباری قرار داد ها و بیمه آن توسط صندوق ضمانت صادرات خبر داد و گفت: صندوق ریسک اعطای اعتبار بانک های روسی را می پذیرد و در عین حال باید گفت بانک های درجه دو و سه روسی به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند. شهر آیینی با اشاره به افت ۷۰ درصدی ارزش روبل در سال های اخیر، اظهار داشت: در حال هماهنگی برای دریافت مجوز از هیات وزیران برای پوشش حمایت های لازم از ارز های کم نوسان هستیم.

دکتر صالح آبادی در پاسخ به سوالات صادرکنندگان کالا و خدمات به روسیه تشریح کرد: با توجه به نگاهی که به بانکهای تخصصی است باید گفت متاسفانه در قوانین موجود تفکیک بین بانکها وجود ندارد و نگاه ها کاملا یکسان است. چه بسا برای تخصصی ها سخت تر است، چراکه صادرکننده ها محدود هستند و بازرسی و نظارت قوی تر است.

به گفته وی در بانک توسعه صادرات هم همینطور است و این نقیصه قانونی باید حل شود که البته در لایحه اصلاحی هست و باز هم جا دارد که تصمیمات جدیدی در نظر گرفته شود. صالح آبادی با اشاره به این که بانک توسعه صادرات برنامه های ویژه ای برای رونق تجاری کشور در دست دارد به محدودیت های منابع اشاره کرد و گفت: منابع ریالی ما محدود است و از محل سرمایه دولت، از سال 86 افزایش نیافته است، مضاف بر این که منابع خطوط اعتباری بانک مرکزی یکی دیگر از منابع ماست که در حال حاضر برای کنترل نقدینگی خودش در مضیقه است. سومین منبع صندوق توسعه ملی است که البته آنجا هم با محدودیت هایی روبرو هستیم.

به گفته وی در بخش ارزی از منابع صندوق توسعه ملی در قالب سپرده گذاری و عاملیت استفاده می کنیم البته منابع سرمایه ای بانک در بخش ارزی هم کمی محدود است و عمدتا از منابع صندوق برای تامین مالی پروژه ها استفاده میکنیم. در خصوص نرخ های تسهیلات باید گفت نرخ های تسهیلات بانک مرکزی را عینا اجرا می با این حال متناسب با وثیقه یا صادرکننده نمونه یا شروط دیگر مانند خوش حسابی و رتبه اعتباری این نرخ تا 16 درصد کاهش می یابد.

به گفته وی یک بخش دیگر منابع سپرده ای صندوق توسعه ملی است که با نرخ ۱۶ درصد به مشتری پرداخت می شود. وی در ادامه گفت البته بحث نرخ سود بحثی کلی در سیستم بانکی است و باید کاهش یابد. وی در ادامه گفت: اقدام دیگر عقد قراردادی 200 میلیارد تومانی با سازمان برنامه است که به ما یارانه سود بدهند. وزارت صنعت تعیین می کند کدام کالاها یارانه بیشتر بگیرند، با این حال علیرغم پیگیری های ما صرفا 22 میلیارد تومان به ما پرداخت شده است.

صالح آبادی در ادامه گفت: در مورد ترکمنستان تفاهمنامه ای با شرکت ملی گاز امضا کردیم که عاملیت خط اعتباری را به عهده بگیریم، ولی متاسفانه علیرغم پیگیری ها مشکلاتی مطرح شد و شرکت ملی نفت و گاز بدلیل تعهدات بسیار پیشین امکان تعهد جدید نداشت و این محدودیت درمورد ترکمنستان وجود دارد.

جزئیات تصمیم جدید بانکی رئیس جمهور

رئیس اتاق ایران و روسیه نیز در این نشست با اشاره به دیدار روز گذشته خود با رئیس جمهور، از قول روحانی برای افزایش سریع سرمایه بانکهای تخصصی خبرداد. اسدالله عسگر اولادی با بیان جزئیاتی از دیدار روز گذشته خود با رئیس جمهور گفت:‌ به آقای رئیس جمهور گفتم سرمایه بانکها برای حضور در سایر کشورها باید تقویت شود که وی قول داد افزایش سرمایه بانکهای تخصصی به سرعت در دستور کار قرار گیرد و وزیر اقتصاد نیز این موضوع را پذیرفت.

رئیس اتاق ایران و روسیه اظهارداشت: با روسیه روابط قدیمی و دراز مدت داریم و در سال ۲۰۱۳ حجم مبادلات دو کشور به بالای یک میلیارد دلار رسید.

عسگر اولادی ادامه داد: با این وجود بعد از آن سطح روابط سیر نزولی پیدا کرد و در سال گذشته رقم بسیار پایین بود که باید دلایل آن را مورد بررسی قرار دهیم. وی همچنین از نیاز دو کشور به کالاهای تولیدی یکدیگر سخن گفت و افزود:‌ در حال حاضر ریسک های بازدارنده ای در روابط بانکی داریم و ارزش روبل و ریال دچار نوساناتی بوده است.

به گزارش اگزیم نیوز روسیه بر اساس آمارهای سال 2014 میلادی رقمی حدود 282 میلیارد دلار واردات دارد که سهم ایران از این رقم حدود 350 میلیون دلار است که بسیار ناچیز است. مهم‌ترین بخش‌های وارداتی روسیه که ایران مزیت صادرات و قدرت کسب سهم از بازار این کشور را دارد، در حوزه‌های کشاورزی و غذایی، صنایع شیمیایی و پتروشیمی و صنایع ساختمانی است که باید در یک بسته عملیاتی موثر روی تدوین راهکارهای رفع محدودیت‌های تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای آن کار کنیم. بر اساس آمارهای سال 2014 میلادی سهم ایران از بازار واردات محصولات کشاورزی و غذایی روسیه به ترتیب 135 و 35 میلیون دلار است در صورتی که سهم سایر کشورهای صادر کننده این اقلام به روسیه به ترتیب 11 و 26 میلیارد دلار بوده است.

کد خبر 13390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =