ریکاوری ۲۸۰۰  واحد تعطیل در دولت یازدهم

علی یزدانی: از ابتدای مردادماه ۹۲ تا پایان تیرماه امسال، هفت هزار و ۱۴۲ واحد در داخل شهرک ها و نواحی صنعتی، با اشتغالی بیش از ۱۱۵ هزار نفر آغاز بکار کرده اند

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به تشریح آخرین وضعیت شهرک های صنعتی کشور پرداخت و گفت: از ابتدای مردادماه 1392 تا پایان تیرماه امسال، 2 هزار و 431 واحد تعطیل با اشتغال 46 هزار نفر در شهرک ها و نواحی صنعتی دوباره راه اندازی شده است. علی یزدانی افزود: از ابتدای مردادماه 92 تا پایان تیرماه امسال، هفت هزار و 142 واحد در داخل شهرک ها و نواحی صنعتی، با اشتغالی بیش از 115 هزار نفر آغاز بکار کرده اند.

وی گفت: بر اساس آخرین آمارها، تا پایان تیرماه امسال 88 هزار و 352 واحد صنعتی پروانه بهره برداری دریافت کرده اند که از این تعداد، 37 هزار و 148 واحد در شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر است؛ به عبارتی دیگر 46 درصد واحدهای صنعتی کشور در داخل شهرک ها و نواحی صنعتی مستقرند.
یزدانی افزود: از تعداد کل واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری، 80 هزار و 476 واحد، جزو صنایع کوچک است؛ این نسبت در داخل شهرک ها به گونه ای است که از 37 هزار و 148 واحد صنعتی، 34 هزار و 952 واحد جزو صنایع کوچک است.
صنایعی که با اشتغال کمتر از 50 نفر در پروانه بهره برداری فعالیت می کند، صنایع کوچک گفته می شود.
وی ادامه داد: چهار هزار و 362 واحد از کل واحدهای صنعتی کشور نیز متوسط هستند که یک هزار و 729 واحد در شهرک ها و نواحی صنعتی مستقرند و از سه هزار و 514 واحد بالای 100 نفر اشتغال نیز 902 واحد در شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر هستند.
یزدانی همچنین به تشریح آخرین وضعیت شهرک ها و نواحی صنعتی از نظر واحدهای فعال و غیرفعال پرداخت و گفت از مجموع 37 هزار و 583 واحد صنعتی و صنفی که در شهرک های صنعتی و نواحی صنعتی پروانه فعالیت دریافت کرده اند، هفت هزار و 141 واحد تعطیل است که حدود 35 هزار واحد از آنها از واحدهای خرد (با اشتغال زیر 10 نفر) و کوچک هستند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: اکنون 950 شهرک و ناحیه مصوب و منطقه ویژه اقتصادی در کشور وجود دارد که سرمایه گذاران برای حضور در 150 شهرک و ناحیه تمایل زیادی دارند و برای حضور در مدیگر شهرک ها و ناحیه ها به دلایل مختلف از جمله طولانی بودن مسافت، نبود کارگر ماهر، دسترسی نداشتن به زیرساخت های اساسی مانند بزرگراه، راه آهن و فرودگاه و همچنین دسترسی نداشتن به مواد اولیه و بازار مصرف، تمایل کمتری وجود دارد. وی در این ارتباط افزود: در تعدادی از شهرک های صنعتی، باوجود اینکه حدود 10 تا 20 سال از ساخت آنها گذشته، تاکنون هیچ متقاضی نداشته یا در یک شهرک 100 هکتاری، فقط یک واحد یا دو واحد مستقر شده است.
یزدانی گفت: در 68 شهرک و ناحیه صنعتی تقریبا از زمان تصویب تاکنون، هیچ قراردادی منعقد نشده و در 101 شهرک و ناحیه قرارداد منعقد شده اما واحدی به بهره برداری نرسیده است؛ در 209 شهرک و ناحیه نیز زیر 10 قرارداد امضا شده است. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران اضافه کرد: در 378 ناحیه و شهرک صنعتی، یا از زمان تصویبشان قراردادی بسته نشده و یا اگر بسته شده به بهره برداری نرسیده و یا اگر به بهره برداری رسیده زیر 10 واحد پوشش داده شده است.
وی تصریح کرد: در مجموع، وضعیت 400 شهرک و ناحیه صنعتی خوب است و وضعیت 378 شهرک و ناحیه نیز به دلایلی همچون جانمایی های نادرستی که بدنبال فشارهای سیاسی در سال های پیش انجام شد، پیش بینی نکردن منابع آب و همچنین بُعد مسافت، نامناسب است و سرمایه گذاران تمایل ندارند در آنجا سرمایه گذاری کنند؛ این شهرک ها و نواحی صنعتی بلاتکلیف مانده اند.
یزدانی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ای برای این شهرک ها و نواحی صنعتی بلاتکلیف دارید؟ گفت: برای این شهرک ها، مشوق هایی در نظر گرفته ایم؛ به عنوان نمونه مبلغ پیش پرداخت برای همه شهرک ها 30 درصد است اما در این موارد اعلام کرده ایم متقاضیان می توانند پنج درصد از کل مبلغ را به عنوان پیش پرداخت، واریز کنند.
وی افزود: همچنین در پرداخت وجه باقی مانده نیز اعلام کرده ایم که در این شهرک ها 48 ماهه تقسیط می کنیم در حالی که برای سایر شهرک ها اقساط تا 30 ماه پرداخت می شود؛ حتی اعلام کرده ایم اگر سرمایه گذار بیاید، با 80 درصد تخفیف زمین را واگذار می کنیم؛ علاوه بر این، اگر سرمایه گذار، ایثارگر یا نخبه باشد یا شرکت دانش بنیان باشد، 10 درصد به تخفیف ها اضافه می کنیم؛ همچنین اگر زودتر از موعد و زیر یک سال آن واحد به بهره برداری برسد 10 درصد دیگر نیز به تخفیف ها اضافه می کنیم؛ این امور به استانداران تفویض اختیار شده است.
یزدانی با اشاره به بدهکاری چهار هزار میلیارد ریالی سرمایه گذاران به سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی، گفت: این واحدها مشمول پرداخت جریمه شده اند که سازمان صنایع کوچک برای حمایت از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی، 90 درصد از این جرایم را مشمول تخفیفات قرار داده است و 10 درصد دیگر را اعلام کرده ایم که می توانند یک ساله پرداخت کنند.

کد خبر 13392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =