توسعه صادرات صنعتی در دستور کار

دفتر برنامه ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گزارش عملکرد ماهانه تجاری ایران را طی شش ماهه نخست سال 94 ارائه کرد. در این گزارش در 4 سرفصل صادرات، واردات، مبادلات و تراز تجاری و شاخص های تجاری تنظیم شده و  وضعیت تجارت خارجی کشور در شش ماهه نخست سال 1394 مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. براساس آمارهای منتشره کل صادرات غیرنفتی کشور با 14 درصد و واردات با 16 درصد کاهش  نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب به میزان 20 میلبیارد و 494 میلیون دلار و 20 میلیارد و 852 میلیون دلار بوده؛ بنابراین کسری تراز تجاری کشور طی مدت مذکور به 358 میلیون دلار رسیده است.

به گزارش اگزیم نیوز بخش صنعت با 35 درصد، بیشترین ارزش صادرات طی شش ماهه سال 1394 را در بین سایر بخش های عمده اقتصادی داراست این در حالی است که ارزش صادرات در بخش پتروشیمی با فاصله اندکی از آن تنها 34.8 درصد است.

اقلام عمده کالاهای تجاری

پنج قلم عمده صادرات در مدت مورد بررسي شامل گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع  با ارزش صادراتی 1185 میلیون دلار، پروپان مایع با ارزش 815 میلیون دلار، قیر نفت با ارزش 678 میلیون دلار، پلی اتیلن گرید فیلم به ارزش 603 میلیون دلار و محصولات آهن یا فولاد غیر ممزوج تخت به ارزش 523 میلیون دلار بوده است.

پنج قلم کالای عمده وارداتی نیز به ترتیب شامل ذرت دامی به ارزش 649 میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش 442 میلیون ریال، دانه گندم بجز گندم دامی به ارزش 432 میلیون ریال، برنج به مبلغ 408 میلیون دلار و کنجاله سویا به ارزش 401 میلیون دلار هستند. در این میان لوبیای سویا با 1849 درصد تغییر ارزش نسبت به شش ماهه 1393 از رتبه 180 به رتبه 2 در میان اقلام وارداتی کشور ارتقا یافته است.

مهمترین مبادی واردات و بازارهای هدف کالاها در کشور

چین در این مدت عمده ترین کشور صادرکننده از/ و واردکننده کالا به ایران بوده است سهم این کشور از کل صادرات کشورمان3731 میلیون دلار و واردات از آن نیز 5264 میلیون دلار بوده است که 25.2 درصد از کل واردات کشور را در مدت فوق تشکیل می دهد. به این ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان به ترتیب مهمترین بازارهای هدف کالاهای ایرانی را تشکیل می دهند که 74 درصد از سهم کل صادرات کشور را نیز در این مدت به خود اختصاص داده اند. آنچه در این گزارش قابل توجه است افزایش 5.7 درصدی صادرات کشور به قاره اروپا است؛ بطوریکه بیشترین تغییرات ارزشی صادرات متعلق به کشور ایتالیا با 57 درصد افزایش است. چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه و هند نیز به ترتیب پنج کشور نخست وارداتی با سهم 68 درصد از کل واردات کشور هستند. با اين حال، واردات ايران از چین در مدت يادشده 11 درصد كاهش داشته است.

بررسی های اگزیم نیوز نشان می دهند متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی 3 درصد افزایش و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی 5 درصد کاهش یافته است. در عین حال بیشترین حجم واردات مربوط به کالاهای واسطه ای به ارزش 13721 میلیون دلار است که 68.1 درصد از کل واردات کشور را تشکیل می دهند.

کد خبر 134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =