شفاف سازی خدمات بانکی صادرات به مقصد روسیه

نشست تخصصی صادرکنندگان کالا و خدمات به روسیه صبح امروز سه شنبه در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. این نشست که با حضور مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و جمع کثیری از صادرکنندگان کالا و خدمات به روسیه برگزار شد با طرح مشکلات و موانع صادرات به روسیه از سوی فعالین این حوزه و پاسخگویی شفاف و کامل مدیران ارشد بانک توسعه صادرات در این باره همراه بود

نشست تخصصی صادرکنندگان کالا و خدمات به روسیه صبح امروز سه شنبه در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. این نشست که با حضور مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و جمع کثیری از صادرکنندگان کالا و خدمات به روسیه برگزار شد با طرح مشکلات و موانع صادرات به روسیه از سوی فعالین این حوزه و پاسخگویی شفاف و کامل مدیران ارشد بانک توسعه صادرات در این باره همراه بود.

موانع ارزی در حوزه روسیه در حال پیگیری است

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، در ادامه توضیحات مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص سوالات و مشکلات صادرکنندگان که در اخبار قبلی امروز منتشر شد، مسئول اداره روابط بانکی بین الملل بانک توسعه صادرات در خصوص مبادلات روبل و نقل و مشکلات انتقال ارزی صادرکنندگان ایرانی در روسیه تشریح کرد: موضوع پوشش نوسانات ارزی از دو وجه قابل بررسی است. بعد شرعی و قانونی آن هردو باید دیده شود.

محسن بوالحسنی افزود: ما در بانک توسعه صادرات از حدود سال 83 پرداختن به این مساله را شروع کردیم و ابهامات شرعی آن را دنبال کردیم ولی پوشش نوسانات ارز با ریال به دلیل ابهامات شرعی ممکن نشد.

وی ادامه داد: بعد از آن با پیگیری های صورت گرفته پوشش نوسانات به شکل قراردادهای فوروارد و فیوچر قابل انجام شد اما در سطح بین الملل استفاده ای از این امکان نشد. بنظر می رسید فرهنگ آن جا نیفتاده بود.

بوالحسنی گفت: خرید و فروش ارز صادرکنندگان به کشورهای مختلف بدون مانع و با نرخ عادی در حال انجام است اما یک بحثی وجود دارد و آن مشکلات مشخصاً و خاص روسیه است.

مدیر اداره روابط بین الملل بانک توسعه صادرات افزود: کارگزاری ها و صرافی های بانک مبادله ارزی و کارهایی مانند حواله ها و ضمانت ها را بدون مشکل انجام می دهند اما در بحث روسیه مشکل وجود دارد. وی افزود: ضمن تشکر از انتقادات صریح حضار باید در این مورد واقع بین باشیم. ما در بانک زحمات زیادی در این حوزه کشیدیم. در گذشته و در فضای تحریم روسیه با ما مشکل داشت. امیدوار بودیم در پساتحریم شرایط بهتر شود اما محدودیت ها به شکل دیگری ادامه یافت.

بوالحسنی گفت: اخیرا با دو بانک های خصوصی روسیه مذاکراتی کردیم و ارتباطات روبل و یوروی ما با آنها فعال شده است.

وی افزود: ظرف یکی دو هفته به ما وعده دادند گشایش ها صورت بگیرد؛ بصورت آزمایشی از اروپا به این دو حساب پول منتقل کردیم. همچنین پیش نویسی در این باره تهیه شده که به زودی برای ما میفرستند و اگر قرارداد اصلی منعقد شود این امکان فراهم میشود که روبل صادرکنندگان در بانک های روسیه ارائه شود و تا حد امکان در جاهایی که هزینه ها پایین است کانورت شود.

این مقام مسئول ادامه داد: اخیرا بانک مرکزی به بانکها این اجازه را داده که در سه بعد با نرخ آزاد مبادله کنند. صادرکننده ها، واردکننده ها، سفارت و.. می توانند از این امکان بهره ببرند و استارت خوبی است. در خصوص صرافی ها کماکان ضعفهای در مورد روسیه وجود دارد و البته در حال پیگیری و رفع است.

ادبیات صادرات به روسیه متفاوت است

مسئول اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بین الملل بانک توسعه صادرات در ادامه نشست تخصصی صادرات به روسیه گفت: با توجه به اینکه صادرات به روسیه یک هدف استراتژیک برای ما بود، شرایط بانکی برای تامین مالی آن را فراهم کردیم.

کامران رضوانی افزود: همانطور که گفته شد، ما با دو بانک روسی درباره خطوط اعتباری مذاکراتی داشتیم. بانک RFC روسیه که از طرف دولت روسیه معرفی شده است یکی از این بانک ها است؛ قرارداد ما دو نوع خدمات گشایش اعتبار و بروات اسنادی را شامل می شود. مشتریان با سابقه می توانند ار نوع خدمات برواتی استفاده کنند اما مشتریان جدید با نوع اول ریسک کمتری را متحمل می شوند.

وی ادامه داد: همچنین یک مجوز خاص برای صادرات به روسیه از بانک مرکزی گرفتیم. به این صورت که براساس میانگین نرخ صرافی های کشور برای خرید یورو اقدام میکنیم. این نرخ که تقریبا آزاد است برای تشویق صادرات در نظر گرفته شده است. نرخ مذکور به نرخ سنا معروف است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، مسئول اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بین الملل بانک توسعه صادرات همچنین گفت: ما به ارمنستان و عراق هم علاوه بر روسیه این خطوط اعتباری را می دهیم. درباره این خطوط وقتی استارت کار را زدیم از صادرکنندگان الهام گرفتیم و تعدیلاتی مطابق میل آنها انجام دادیم مانند امکان استفاده از بروات اسنادی.

وی افزود: این تقاضا را دارم که جلسات مشورت و صحبت های این چنینی را همیشه داشته باشیم و برای افزایش کارایی خطوط اعتباری بانک از آنها بهره مند شویم.

رضوانی تاکید کرد: ادبیات صادرات به روسیه متفاوت است. این ادبیات به لحاظ استاندارد کالا و نیز تداوم کالا مطرح می شود. یکی از خریداران بزرگ روسی در جایی می گفت تداوم و کیفیت کالا بصورت توامان برای آنها دارای اهمیت است.

کمیته اعتباری بانک دید مثبت به صادرات به روسیه دارد

رضا ساعدی فر، مدیر امور اعتبارات بانک توسعه نیز در ادامه تشریح کرد: شرکت هایی که زمینه تقویت صادرات به روسیه را دارند از بانک تسهیلات ویژه دریافت میکنند. به منظور افزایش سطح صادرات به روسیه این امکان وجود دارد که حمایت ها و تخفیف هایی شامل حال صادرات به روسیه شود.

وی افزود: حضور در بازار روسیه مستلزم بازاریابی سخت و رقابت با اروپایی هاست. کمیته اعتباری بانک دید مثبتی به صادرات روسیه دارد. شرکت هایی که میخواهند حضور فعال در این بازار داشته باشند به بانک مراجعه کنند.

ساعدی فر ادامه داد: شرکت های زیادی برای این منظور مراجعه می کنند. صادرکننده های سیمانی که می خواهند از بازار عراق به روسیه شیفت کنند برای مذاکره آمده بودند. بانک همکاری لازم را با فعالان حوزه صادرات انجام می دهد.

وی در خصوص تامین مالی ایجاد کارخانه در آستاراخان که توسط حضار جلسه مطرح شد گفت: همان طور که مدیرعامل گفتند ما در منابع ریالی محدودیت داریم و این منابع برای پروژه ها نیست.

ساعدی فر افزود: در بخش منابع ارزی هم باید به دستورالعمل ها و قوانین توجه شود. امکان واردات ماشین آلات و استفاده از آنها در کشور ثالث براساس قانون برای ما وجود ندارد. اگر این شرایط بصورت قانونی فراهم شود در خدمت صادرکنندگان خواهیم بود.

کمپین ویژه صادرات به روسیه در باشگاه مشتریان بانک

مدیریت امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات در ادامه این نشست گفت: افتتاح باشگاه مشتریان گام مهمی در راستای افزایش تعامل با صادرکنندگان و مشتریان بود که در راستای تحقق این اولویت بانک اجرایی شد. تخفیفات و امتیازات عضویت در باشگاه مشتریان ابزاری است که برای رونق صادرات و ترویج فرهنگ صادراتی از این مسیر انجام می شود.

حبیب احمدی افزود:کمپین های تخصصی اولین اقدام حمایتی از صادرات به روسیه در قالب باشگاه مشتریان بود که راه اندازی شد. تمامی ارکان بانک موظف هستند در خصوص اعضای کمپین تخفیف و امکانات ویژه ای لحاظ نمایند.

به گزارش اگزیم نیوز در پایان آقای امیدی کیا مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برنا از زیرمجموعه های بانک توسعه صادرات توضیحاتی در خصوص شرکت مدیریت صادرات تاسیس شده و اولویت های این شرکت برای حمایت از صادرات به مقصد روسیه ارائه نمود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه نیز در جمع بندی جلسه ضمن تشکر از طرح شفاف مشکلات و موانع و همچنین پاسخگویی کامل مدیران و مسئولان بانک توسعه صادرات گفت: با وجود همه این صحبت ها هنوز کمک عملی به صادرات نشده است و لازم است از معاون اول رئیس جمهور تقاضا کنیم در شورای عالی صادرات بحث های مطروحه امروز را ارائه دهند  و نیازمندی های اقدامات مطرح شده فراهم شود.

اسدالله عسگراولادی افزود: مثلا همین سرمایه بانک باید افزایش یابد. آنچه مهم است این است که باید نتیجه عملی از این جلسات حاصل شود و تشریفات تنها فایده ای ندارد. شرکت مدیریت خدمات صادرات اگر به شیوه خصوصی اداره شود کاربرد بیشتری خواهد داشت.

کد خبر 13407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =