کند شدن روند جهانی‌سازی، تهدیدی برای اقتصاد جهان

سازمان ملل هشدار داده که کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی از سوی کسب‌وکارهای مختلف سراسر دنیا، به تهدیدی برای رشد تجارت و اقتصاد تبدیل شده است

به گزارش وال استریت ژورنال، سازمان ملل هشدار داده که کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی از سوی کسب‌وکارهای مختلف سراسر دنیا، به تهدیدی برای رشد تجارت و اقتصاد تبدیل شده است. سازمان ملل از دولت‌ها خواست از جهانی‌سازی حمایت کنند و از اعمال محدودیت‌های جدید بر شرکت‌هایی که فعالیت بین‌المللی دارند، بپرهیزند.

این هشدار سازمان ملل همزمان با جمع شدن وزرای اقتصاد و روسای بانک مرکزی کشورهای مختلف در واشنگتن به مناسبت نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول، مطرح شد. قرار است در این نشست مقامات کشورها افزایش مخالفت با جهانی‌سازی را مورد بحث قرار دهند؛ فرآیندی که در دهه 80 جهش یافت و باعث شد بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعالیت‌های خود و مشاغلی که به واسطه این فعالیت‌ها به وجود می‌آید را در کشورهای مختلف توسعه دهند و «زنجیره ارزش جهانی» ایجاد کنند.

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند جهانی‌سازی باعث شده تولید در جایی که بیشترین بازدهی را دارد مستقر شود و علاوه بر افزایش رقابت، تکنولوژی و دانش جدید نیز گسترش یابد و این امر به رشد اقتصاد جهانی کمک کرده است. با این حال، منتقدان می‌گویند مزایای جهانی‌سازی به طور مساوی تقسیم نشده، به طوری که کارگران معمولی و کم‌مهارت در کشورهای توسعه‌یافته شاهد رکود درآمد خود هستند و همزمان تعداد زیادی از افراد در کشورهای در حال توسعه با افزایش دستمزد مواجه شده‌اند.

«کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل» (UNCTAD)، در گزارشی پیش‌بینی کرد در سال جاری سرمایه‌گذاری خارجی کسب‌وکارها بین 10 تا 15 درصد کمتر می‌شود. این کاهش جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در سطح جهان، از 76/1 تریلیون دلار در سال 2015 به 5/1 تا 6/1 تریلیون دلار در سال جاری کاهش می‌دهد. انتظار می‌رود در سال 2017 با افزایشی 8 درصدی مواجه باشیم، اما باز هم جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی کمتر از سطوح رایج قبل از بحران مالی سال 2008 بود.

از دیگر نشانه‌های افول جهانی‌سازی، رکود تجارت جهانی است. سازمات تجارت جهانی (WTO) هفته پیش اعلام کرد سرعت جریان واردات و صادرات در سال جاری به کندترین میزان از زمان شروع بحران مالی می‌رسد. این نهاد تجاری افزود، تجارت جهانی در بلند مدت معمولا 5/1 برابر بازدهی اقتصادی رشد کرده است. در دوره اوج سرعت جهانی‌سازی در دهه 90، تجات جهانی دو برابر نرخ بازدهی اقتصادی رشد داشت. اما پیش‌بینی 2016 WTO حاکی از آن است که برای اولین بار در 15 سال گذشته، رشد تجارت کمتر از بازدهی اقتصادی خواهد بود.

طبق اعلام UNCTAD، رکود سرمایه‌گذاری بین‌المللی و تجارت به هم مرتبط است، چرا که دو سوم صادرات و واردات در سطح جهان به واسطه جابه‌جایی کالا در شرکت‌های چندملیتی یا تامین‌کنندگان آنها ایجاد می‌شود. سازمان بین‌المللی دیگری که در این زمینه هشدار داده، «سازمان همکاری اقتصادی و توسعه» (OECD) است که ماه گذشته از دولت‌ها خواست با واکنش‌های منفی علیه جهانی‌سازی مقابله کنند.

کد خبر 13432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =