رفع چالش های همکاری مشترک تهران-توکیو

پدرام سلطانی: به نظر می رسد ژاپنی ها در حال بررسی بیشتر اوضاع و مطالعه بازار ایران بوده اند.به هر حال این فرصت ها همیشگی نیست و ممکن است این فرصت ها برای ژاپن از دست برود

چهاردهم مهرماه نشست مشترکی بین هیات اقتصادی ژاپنی به سرپرستی و همراهی «کاتسومی هیرانو» معاون اجرایی سازمان توسعه تجارت ژاپن و «پدرام سلطانی»، نایب رئیس اتاق ایران ،در محل  ساختمان این اتاق برگزار شد. در این نشست به زمینه های مشترک همکاری و موانع موجود و راهکارهای تسهیل تجارت بین دو کشور پرداخته شد وبا برپایی جلسه  B to B بین فعالین اقتصادی دو کشور به منظور گفت و گو و ارتباط موثر بین شرکت های تجاری و اقتصادی دو کشور به پایان رسید.

پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران در این نشست گفت: ایران بر اساس گزارش های معتبر داخلی و خارجی، دومین اقتصاد بزرگ منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی  و داشتن ذخائر غنی گاز، نفت، مواد معدنی از ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری های مشترک برخوردار است.

وی به رتبه اول ذخائرروی؛دوم تولید گچ و پنجم تولید سیمان در ایران اشاره کرد و افزود: اقتصاد ایران در حال گذاراز مرحله اتکا به منابع به مرحله اتکا به منابع انسانی است ودر حال حاضر منابع انسانی ما از منابع معدنی اهمیت بیشتری دارد. نرخ بالای تحصیلات عالی در ایران و فارغ التحصیلان مهندسی حتمن می واند برای شرکت های ژاپنی قابل توجه باشد.بهره گیری از نیروی انسانی متخصص در کنار منابع ارزشمند معدنی ایران فرصت ایده آلی برای سرمایه گذاران خارجی در ایران است.

سلطانی گفت: در حال حاضر ایران با ثبات ترین کشور منطقه است از طرفی موقعیت ژئواستراتژیک ایران، کشورمان را به نزدیک ترین نقطه اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب تدیل کرده است و در مرکز  بازار 600 میلیونی خاورمیانه، آسیای مرکزی و آسیای نزدیک قرار دارد.

دکتر سلطانی به زمینه های همکاری ایران و ژاپن پرداخت و گفت: فرصت های تجاری و سرمایه گذاری متعددی از جمله، انرژی و انرژی های تجدید پذیر، خودرو، صنایع وابسته به خودرو، معدن، دارو، کشاورزی و منسوجات و... وجود دارد.خدمات و زمینه های نوین دو حوزه است که در آنها تحرک بیشتری دیده می شود.

وی به همکاری در حوزه گردشگری، فناوری ارتباطات، حمل و نق، بیمه، دانش فنی و تولید آن با توجه به نیروی انسانی تحصیل کرده ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در ماههای گذشته پس از اجرایی شدن برجام شاهد رفت و آمد رقبای شرکت های ژاپنی به ایران بودیم.به نظر می رسد ژاپنی ها در حال بررسی بیشتر اوضاع و مطالعه بازار ایران بوده اند.به هر حال این فرصت ها همیشگی نیست و ممکن است این فرصت ها برای ژاپن از دست برود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران با ذکر موانع موجود بر سر راه گسترش روابط اقتصادی با ژاپن، مانند محدودیت های پولی و مالی و بیمه ای گفت: امروز آقای هیرانو خبر از آغاز همکاریهای بانکها ژاپنی با ین ژاپن با بانکهای ایرانی دادند. که گام مهمی برای برطرف شدن موانع موجود فی مابین است.

دکتر سلطانی به دغدغه ژاپنی ها برای کار با ایران پرداخت و اظهار داشت: پیچیدگی مقررات در ایران و عدم توجه به مالکیت فعلی دو مساله ای است که ذهن طرف ژاپنی را مشغول کرده است. ما اذعان داریم در این دو مولفه در شرایط مطلوب نیستیم. اما دولت و بخش خصوصی عزم دارد مجوزها را به حداقل برساند و بر رعایت حقوق مالکیت فکری تاکید ویژه داشته باشد.ما به بهبود در این زمینه ها امیدواریم و این نوید را به شرکت های ژاپنی می دهیم که وضعیت موجود در حال عوض شدن است.

معاون توسعه تجارت ژاپن نییز از حضور در ایران اظهار خوشحالی کرد وگفت: در کنار مواردی که ذکر شد ایران و ژاپن در زمینه های محیط، انرژیهای تجدید پذیر و بهداشت زمینه های همکاری خوبی دارند.آقای طیب نیا و خانم ابتکار در سالهای اخیر سفرهایی در این زمینه به ژاپن سفر کرده اند.جلسات مختلفی در این زمینه ها برپا شده که از دو طرف استقبال خوبی از آن شده است.

 ژاپن  در شانزدهیمن نمایشگاه بین المللی صنایع ایران غرفه خود را با دو برابر ظرفیت پیشین تشکیل داده که بیانگر عزم جدی ما برای رصد زمینه های تجاری و اقتصادی با ایران است.

وی افزود: با وجود همه مشکلات سیاسی و شرایط پیچیده ای که وجود دارد ژاپن تمایل دارد اقتصاد خود را با ایران گسترش دهد و امیدواریم این نشست باعث توسعه روابط تجاری دو کشور بشود.

در ادامه این نشست دو شرکت ژاپنی)JFE زمینه های مهندسی) و شرکت TOMIZAWA ) فعال در زمینه بازیافت و صرفه جویی در انرژی) به ارائه زمینه های خدماتی خود پرداختند. پس از آن مذاکرات رو در رو دو بین شرکتهای دو کشور در طبقه نهم اتاق بازرگانی ایران انجام شد.

کد خبر 13433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =