اعتبار ۳۰ تریلیون ریالی دولت برای خروج از رکود

علی یزدانی: تاکنون ۳۰ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال تسهیلات به سه هزار و ۷۱۷ واحد صنعتی پرداخت شده است

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران درباره طرح خروج از رکود که براساس آن قرار است هفت هزار و 500 واحد تولیدی راکد و نیمه فعال به ظرفیت برسند، گفت: تاکنون 30 هزار و 340 میلیارد ریال تسهیلات به سه هزار و 717 واحد صنعتی پرداخت شده است. به گزارش اگزیم نیوز به رغم چالش هایی که در دولت قبل در حوزه رشد اقتصادی کشور ایجاد شد دولت یازدهم توانست خروج از رکود را متناسب با تعاریف بین المللی به اقتصاد بازگرداند. بر اساس تعاریف بین المللی رونق در صورتی که در سه فصل متوالی شاهد رشد اقتصادی باشیم ایجاد می شود و این در حالی است که بر اساس این تعریف در حال حاضر کشور با شرایط رونق اقتصادی روبرو است. با این حال دو مسأله در کشور باعث می شود نتوان با قاطعیت از رونق اقتصادی سخن گفت؛ نخست آن که این رونق پایدار هست یا خیر؟ و دوم این که هزینه های رونق در اقتصاد کشور چه مواردی است.

به عقیده کارشناسان رونق برای پایداری نیازمند حمایت های دولتی به ویژه از نظر مالی است تا تولیدکنندگان بتوانند با منابع مالی موجود شرایط را برای تولید بیشتر و صادرات محصولات فولادی فراهم کنند. در این راستا دولت برنامه های مفصلی را هم از جنبه تأمین مالی و هم از مبحث سیاست گزاری در پیش گرفته است که انتظار می رود این برنامه های در دولت آینده به ثمر بنشیند. در این رابطه علی یزدانی می گوید: بعد از تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی و کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید، هفت برنامه مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت تعریف شد که سازمان صنایع کوچک با چهار برنامه بطور مستقیم مشارکت دارد و در سه برنامه دیگر نیز با وزارتخانه همکاری می کند.
یزدانی گفت: یکی از این طرح ها، رونق تولید و تعیین تکلیف هفت هزار و 500 واحد تولیدی مشکل دار با هدف فعال کردن آنها بود که در وزارتخانه این عدد به 10 هزار واحد ارتقا یافته است؛ در این ارتباط پیش بینی کرده ایم که 50 درصد را در داخل شهرک ها و نواحی صنعتی پیگیری کنیم و 50 درصد دیگر نیز توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها انجام شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این چارچوب، فایلی در قالب طرح رونق در سامانه «بهین یاب» تعریف شد که تاکنون 56 هزار و 669 بنگاه و طرح صنعتی ثبت نام کردند؛ از این تعداد، 24 هزار و 774 در کارگروه های استانی مصوب شده است و 12 هزار و 349 به شعب بانک معرفی شده که تاکنون به سه هزار و 717 واحد صنعتی تسهیلات پرداخت شده است.
وی افزود: پیش بینی می شود همه تکلیفی که ستاد اقتصاد مقاومتی برای وزارت صنعت تعیین یا وزارتخانه بطور مجزا مشخص کرده است به بانک ها معرفی شوند و سپس، کمیته پیگیری این مصوبه ها متشکل از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده استانداری و بانک ها تشکیل و روند کار را پیگیری می کند تا مورد به مورد به نتیجه برسد و تسهیلات در موضوع خود هزینه شود.
یزدانی، یکی از شروط پرداخت این تسهیلات را راه اندازی بنگاه تا پایان امسال و استمرار تولید عنوان کرد و افزود: براین اساس واحد بنگاه باید به حداکثر ظرفیت تولیدی برسد و اگر طرح بالای 60 درصد است، باید بهره برداری شود. نکته دوم اینکه محصول این واحد صنعتی بازار (خریدار) داشته و در کنار آن، بنگاه علم و تجربه بنگاه داری نیز داشته باشد.
به تحلیل اگزیم نیوز موضوع دیگر بهای رونق است. به عقیده کارشناسان دولت تورم را با کنترل تقاضا و کاهش انتشار منابع مالی ایجاد کرده است. به عقیده آنها اگر دولت از دستاورد مهم خود که کاهش تورم است دست بردارد و توجه خود را معطوف به خروج از رکود کند احتمالا تقاضای بالایی به جامعه سرریز می شود که شرایطی روانی را به همراه دارد. در مقابل دسته ای از کارشناسان معتقدند جای نگرانی نیست چراکه دولت با اصلاحاتی در سیاست ها و انتقال درست منابع به سمت تولید می تواند بدون نیاز به افزایش قیمت ها رونق را در اقتصاد کشور ایجاد کند.

کد خبر 13437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =