خداحافظی با قاچاق کالا توسط خودروهای عمومی

با حضور وزیر راه و شهرسازی و فرماندهی نیروی انتظامی سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای (سپهتن) به بهره‌برداری رسید که حذف قاچاق کالا توسط خودروهای حمل‌ونقل جاده‌ای عمومی یکی از مزیت‌های این سامانه اعلام شده است

شهرام آدم‌نژاد در مراسم افتتاح سامانه سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای (سپهتن)، اظهار کرد:‌ سامانه مذکور حدود 18 ماه پیش در دستور ار سازمان راهداری و پلیس راه قرار گرفتکه در ادامه پیمایش سوخت به این سامانه اضافه شده است.

وی تصریح کرد: حدود 440 هزار خودرو عمومی داریم و 670 هزار راننده حرفه‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنند و سالانه 300 میلیون نفر مسافر از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای جابجا می‌شوند. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد برای مدیریت این حجم از حمل‌ونقل به هیچ نمی‌توانیم با روش‌های قدیمی کاری انجام دهیم،‌از این رو سامانه سپهتن طراحی شد. وی با بیان این‌که در 24 ساعت با این سامانه مردم 8500 ساعت کمتر در جلوی پاسگاه‌ها معطل می‌شوند، افزود: روزانه 9 میلیون و 400 هزار لیتر از سال گذشته صرفه جویی در مصرف سوخت داشته‌ایم، البته از این میزان حدود 7 میلیون لیتر مربوط به پروژه پایش سوخت بوده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به امضای تفاهمنامه بین پلیس راه و راهداری،‌گفت:‌ با استفاده از این سامانه سالانه 75 میلیون لیتر صرفه جویی مصرف سوخت (گازوئیل) از منظر عدم توقف اتوبوس‌های مسافری مقابل پاسگاه‌های پلیس راه حاصل می شود. آدم‌نژاد همچنین از کاهش 5 کیلومتر سرعت وسایل نقلیه در چهار ماه اول سال جاری خبر داد و طراحی و راه‌اندازی بومی منطبق بر نقشه‌های GPS و مطابق با آخرین فناوری روزدنیا را از ویژگی‌های ساختاری سامانه سپهتن اعلام کرد.

به گزارش تسنیم سپهتن سامانه‌ای است که درون خودرو نصب شده و از طریق سیمکارت (GSM-GPSR) به طور مداوم اطلعات تعریف شده داخل خودرو مانند سرعت، مشخصات گواهینامه و... را به مرکز ارسال می‌کند. برای اتوبوس‌ها دستگاه ارتباطی به نام DSRC در سامانه قرار داده شده که می‌تواند به محض نزدیک شده به پاسگاه‌ها نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام کرده و عملکرد وسیله در پاسگاه مورد بررسی قرار گیرد. سامانه مرکزی مذکور با سیستم صورت وضعیت و سایر سامانه‌های مورد نیاز  تبادل داده می‌کند.

ارتقای بهره وری حمل‌ونقل عمومی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و افزایش ایمنی و ارتقای سطح کنترل و پایش عملکر ناوگان از جمله اهداف اصلی سامانه سپهتن اعلام شده است.

کاهش زمان سفر، احترام به حقوق شهروندی ذی‌نفعان حوزه حمل‌و نقل جاده‌ای، بهینه‌سازی مصرف سوخت از طریق توزیع سوخت متناسب با پیمایش خودرو، ارائه خدمات و اطلاعات به مراجع ذی‌صلاح قانونی و بهره‌برداری مختلف، پایش لحظه‌ای هوشمند و شناسایی دقیق متخلفان از مقررات، ایجاد بانک اطلاعات ناوگان اعم از رانندگان، خودروها، ترددها، شرکت‌های حمل‌ونقل، مشارکت شرکت‌های حمل‌ونقل و صاحبان خودرو در کنترل آنلاین خوروها، قابلیت ردگیری دقیق خودروها و محموله‌های قاچاق،‌سرقتی و مشکوک، تسریع در امداد و نجات در حوادث و حذف ارتباط‌های غیر ضروری چهره به چهره با رانندگان و انجام کنترل به دور از اغماض سلیقه از مزیت‌های این سامانه است.

سامانه سپهتن تا کنون روی 2500 دستگاه اتوبوس نصب شده است.

کد خبر 13439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =