افزایش ۰.۰۱ درصدی ضریب جینی در سال ۹۴

اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد ضریب جینی (که نشان دهنده توزیع درآمد در سطح کشور است)، در کل کشور در سال گذشته ۰.۰۱ درصد افزایش یافته است

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران درباره ضریب جینی در سال ۱۳۹۴ این شاخص در سال گذشته در کل کشور معدل ۰.۳۹ درصد بوده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۳ به میزان ۰.۰۱ درصد افزایش یافته است.

در مناطق شهری ضریب جینی با ۰.۰۱ افزایش از ۰.۳۶ به ۰.۳۷ درصد رسیده است، همچنین در مناطق روستایی با عدد ۰.۳۴ درصد بدون تغییر مانده است.

در مناطق شهری بیشترین کاهش ضریب جینی در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ مربوط به استان‌های آذربایجان غربی، ایلام و البرز بوده‌ است. به عبارت دیگر بیشترین کاهش نابرابری در این سه استان رخ داده است.

در مناطق روستایی نیز بیشترین کاهش ضریب جینی در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ مربوط به استان لرستان بوده است. سهم ۲۰ درصد فقیرترین جمعیت در سال ۱۳۹۴ در کل کشور، مناطق شهری و روستایی به ترتیب با اعداد ۰.۰۶، ۰.۰۷ و ۰.۰۷ نسبت به سال ۱۳۹۳ بدون تغییر بوده است. گفتنی است مشروح اطلاعات مربوط به ضریب جینی به زودی منتشر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ضریب جینی یکی از شاخص‌های سنجش نابرابری درآمد در جامعه است. ضریب جینی عددی بین صفر و یک است که صفر به معنی توضیح کاملا برابر درآمد و ثروت و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع درآمد است.

کد خبر 13444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =