معاملات دلاری با کشورهای دنیا روند مثبتی در مراودات تجاری ایران است

اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک- OFAC) به موسسه های مالی غیرآمریکایی از جمله شرکت های وابسته به مراکز مالی آمریکایی که در خارج از این کشور ثبت شده اند اجازه داد با ایران معاملات دلاری داشته باشند

مجوز معاملات دلاری صادر شده است. اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک- OFAC) به موسسه های مالی غیرآمریکایی از جمله شرکت های وابسته به مراکز مالی آمریکایی که در خارج از این کشور ثبت شده اند اجازه داد با ایران معاملات دلاری داشته باشند. اوفک همچنین اعلام کرده است که موسسه های مالی خارجی از جمله موسسه های مالی وابسته به مراکز مالی آمریکایی که در خارج از این کشور به ثبت رسیده اند، می توانند معاملات دلاری انجام دهند یا حساب های دلاری نگهداری کنند که مرتبط با ایران یا اشخاصی است که معمولا در ایران ساکن هستند.

البته تمام این صحبت ها و مجوزها با این شرط گذاشته شده است که این معاملات یا حساب های بانکی به طور مستقیم و غیرمستقیم وارد سیستم مالی آمریکا یا حساب آمریکایی ها نشود. اما به هرحال آنچه مشخص است، این است که معاملات با ایران بر پایه‌ دلار که پیش از این ممنوع بودند تا زمانی‌که وارد نظام مالی آمریکا نشود، آزاد خواهند بود.

 خبرگزاری آسوشیدترپرس هم در اعلام این خبر نوشت: طبق این دستورالعمل جدید، شرکت‌ها و موسسات خارجی آزادی بیشتری برای تجارت با ایران به دست خواهند آورد.

محمود نجفی عرب، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران درباره این خبر به سایت خبری اتاق تهران گفت: مساله ای که در خبرها آمده است، یعنی معاملات دلاری که با کشورهای مختفی دنیا انجام می شود از این به بعد می تواند از مسیر بانک مرکزی امریکا عبور کند. اما این مفهومش این نیست که معاملات با خود امریکا انجام خواهد شد. این دستورالعمل به نشانه معامله با دار با با بقیه کشورهای است.

به گفته نجفی عرب، تا پیش از این امکان معامله با دلار با بقیه کشورها نبود. او ادامه داد: قبل از این دستورالعمل، فعالان اقتصادی مجبور بودند با دیگر ارز ها از جمله یورو معاملات خود را انجام دهند. اما حالا با این دستور مراودات تجاری راحت تر انجام خواهد شد و در این زمینه موثر خواهد بود.

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران همچنین تاکید کرد: این دستورالعمل می تواند در همه حوزه های تجارت و فعالیت اقتصادی از جمله حوزه دارو موثر باشد.

او همچنین گفت: بالاخره الان یک محدودیت برداشته شده است و طبیعتا می تواند در زمینه مراودات دارو هم موثر باشد و به معاملات کمک کند.

کد خبر 13481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =