دیپلماسی معتدل تجاری در ارتباط با همسایگان

محمد لاهوتی می گوید چالش های تجاری ایران با برخی کشورهای همسایه مثل ترکیه یا عراق چالش های بزرگی نیستند و با گفتمان قابل حل هستند

عملکرد دولت یازدهم در دیپلماسی سیاسی قابل تقدیر است و برداشته شدن تحریمها بعد از یک دهه دستاوردی است که ارزش و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. گام دوم دولت یازدهم برای خارج کردن ایران از انزوایی که تحریمهای یک جانبه بر آن روا داشته برقراری ارتباط موثر و اتخاذ استراتژی مناسب برای ترمیم رابطه های تجاری از دست رفته با دنیاست. امری که بعنوان دیپلماسی تجاری از آن یاد می شود. صحبت های محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفتگو با اگزیم نیوز را در رابطه با دیپلماسی تجاری ایران با همسایگانش در ادامه بخوانید:

محمد لاهوتی در خصوص دیپلماسی تجاری دولت یازدهم گفت: دولت یازدهم قبل از شروع به کار و انتخابات دو موضوع مهم را بعنوان سرفصل برنامه های خود مطرح کرد؛ مورد مهم اول، رفع مناقشات هسته ای و دوم گردش چرخ های صنعت. با توجه به اولویت تنش زدایی و تعامل با دنیا دولت ۲.۵ سال وقت خود را صرف این مهم کرد و همه تمرکزش را روی دیپلماسی سیاسی گذاشت و نهایتا یکی از بزرگترین مشکلات کشور که بر همه بخشهای کشور سایه انداخته بود را با کمترین هزینه برطرف نمود که باید گفت دستاورد تیم سیاسی دولت یازدهم بسیار با ارزش و سرنوشت ساز است.

وی در ادامه صحبت های خود افزود: بعد از توافقات هسته ای با توجه به اینکه اقتصاد ایران از شرایط محدود و فریز خارج شد لذا کشورهای زیادی را مشتاق ارتباط با ایران دیدیم که مایل بودند چه به صورت سرمایه گذار و چه به صورت خریدار کالای ایرانی در بازار ایران حاضر باشند به نحوی که شرکای قدیمی ما که امکان مراوده و تجارت با ما را نداشتند و به نوعی با ما قطع ارتباط کرده بودند به دنبال احیای آن هستند.

لاهوتی به مراودات جدید ایران با کشورهای دنیا اشاره کرد و گفت: امروز ما در سبد شرکای تجاری خودمان، در ده کشور اول کشورهایی چون ژاپن و کره را می بینیم و با افزایش چند برابری تجارتمان با قاره اروپا و اتحادیه اروپا روبرو هستیم. اینها نشان دهنده این است که دولت یازدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی توانسته به کشورهای دنیا این اطمینان را بدهد که ایران آماده و پذیرای سرمایه گذاری و منطقه امنی برای سرمایه گذاری است.

عضو کنفدراسیون صادرات اتاق ایران اظهار داشت:با توجه به امنیت کشور ما در خاورمیانه و همچنین شرایط و امکانات و پتانسیل خوبی که در کشور ما وجود دارد این اشتیاق در کشورهای دیگر برای برقراری ارتباط بوجود آمده است و به نظر می رسد با روند رو به رشدی مواجهیم؛ اگرچه به دلیل بدعهدی های طرف مقابل خصوصا آمریکا تا حدی سرعت رشد اقتصادی ما در جذب سرمایه گذاری خارجی و سیاست خارجی، کند شده اما امیدواریم با تمهیداتی که دولت اندیشیده و نشستی که تیم هسته ای کشورمان در حاشیه سازمان ملل با گروه 1+5  داشته و بخشنامه اخیر خزانه داری آمریکا در صورت عدم بدعهدی دوباره امریکاییها این روند سرعت بیشتری بگیرد.

لاهوتی مساله چالش کامیونداران ایرانی در مرز ترکیه را ناشی از اختلافات کوچک قابل حل ارزیابی کرد و گفت: ترکیه به لحاظ ترانزیت برای ما بسیار مهم است. حمل و نقل از طریق این کشور هم به لحاظ زمان و هم امنیت و ارزان بودن به صرفه است. از طرفی ترکیه کشوری است که در طول جنگ و تحریمها روابط دوستانه خود را با ایران حفظ کرده و از شرکای قابل اعتماد و نزدیک ایران محسوب می شود. اختلافاتی در مورد سوخت، پرداخت عوارض در دو سوی مرز ایران و ترکیه منجر به بروز اختلاف در تصمیم گیریهای گمرکی وجود دارد که هرازچند گاه باعث ایجاد صفهای طولانی کامیون ها در یک سوی مرز می شود.

وی این مشکل را قابل دانست و گفت: با توجه به اهمیت ارتباط دو کشور و سوابق آنها بهتر است این مساله که سالهاست وجود دارد بین دو کشور طی یک نشست در سطح روسای جمهور برای همیشه حل شود. لاهوتی در ادامه به بررسی مشکلات مرزی و اخلال در صادرات به عراق پرداخت و گفت: عراق نشان داده برای حمایت از صنایع داخلی خود علی رغم حمایت هایی که ایران از این کشور می کند، مصمم است. گاها شاهد قطع واردات کالای ایرانی و اعمال تعرفه های سنگین بر کالای ایرانی می کند و به همین دلیل مشکلاتی را در مسیرصادرات به عراق می بینیم.

 لاهوتی در ادامه افزود: در مورد امارات نکته قابل توجه حذف این کشور بعنوان کشور واسط و بهره مند از پروسه معاملات تجاری ایران است.به دلیل شرایط تحریم مجبور بودیم از طریق کشور سوم با دیگر کشورها معامله کنیم که با رفع تحریمها این حلقه واسط حذف شد. من کاهش 5/18 درصدی تجارت ما با امارات را ناشی از این اتفاق می دانم.

کد خبر 13489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =