نقش صندوق بیمه معدنی در توسعه معدن و صنایع معدنی

نشست کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با عنوان «نقش صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی» با حضور عربی مزرعه شاهی مدیر عامل و نایب رئیس صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی،مهندس بهرامن رئیس خانه معدن و دکتر بهرام شکوری نایب رئیس انجمن سنگ آهن ایران و تعداد کمی از فعالین حوزه معدن، صبح بیست و هفتم مهرماه در محل اتاق ایران برگزار شد.

دکتر شکوری در این نشست ضمن طرح مشکلات صنایع معدنی گفت: بسیاری از فعالین اقتصادی این حوزه از شرایط گله مند هستند. هر چند رکود تاثیر خود را بر همه ابعاد گذاشته اما معدن کاران به دلیل قیمت تمام شده بالا، رکود بازار، نبود زیرساختهایی چون حمل و نقل و قیمت های بالای جهانی فشار همه جانبه ای را تحمل می کنند.

وی یکی از امیدهای صنعت معدن را صندوق بیمه دانست و گفت: از آنجا که بانکها کمک لازم برای تامین نقدینگی که بزرگترین مشکل معدنکاران است را نمی کنند همه امید ما به صندوق بیمه و عملکرد آن است. صندوق بیمه از ابندای کار خود تا کنون سرمایه خود را به 110 میلیارد تومان افزایش داده و از این به بعد نیز باید سهم صندوق ها را افزایش داد.

شکوری گفت: توقع ما این است که این صندوق در مسیر ارائه خدمات بهتر عمل کند. همه کارشناسان حوزه معدن بر این باورند که صندوق حمایت های خود را بر پروژه های فراوری متمرکز کند و به واحدهایی تسهیلات ارائه کند که می خواهند محصول فراوری شده نزدیک معدن راه بیاندازند.

نایب رئیس انجمن سنگ آهن ایران در ادامه افزود: قرار بود 5 درصد از حقوق دولتی در صندوق تجمیع و به صورت تسهیلات ارائه شود که تا امروز این امر محقق نشده است. هرچند 5 درصد رقم قابل توجهی نیست اما همین اندازه هم محقق نشده و ما معتقد به تقویت صندوق هستیم و در این مسیر از صندوق حمایت می کنیم.

در ادامه مهندس بهرامن از عدم استقبال فعالان حوزه معدن از نشست های اتاق بازرگانی انتقاد کرد و گفت: همه تلاش ما در تشکلهای مختلف رفع مشکلات معدنکاران است و برای تحقق خواسته های به جای این بخش لزوم مشارکت واحدهای صنعتی در این جلسات ضروری است.

وی افزایش سرمایه صندوق را از 10 میلیارد به 110 میلیارد تومان نشان دهنده تلاش شبانه روزی اعضا دانست و گفت: با حضور دکتر کرباسیان و تغییر نگاه مدیریتی ایشان این اتفاق افتاده است که بسیار زمان بر نیز بوده و تلاش زیادی را طلب کرده است.

بهرامن به عدم رضایت معدنکاران از صندوق بیمه اشاره کرد و گفت: صندوق بیمه و بانکها با هم همسو نیستند و در این میان با بوروکراسی موازی زمان و سرمایه هدر می رود؛ ضمن اینکه در مباحث کارشناسی بانک نظر کارشناسان حوزه معدن را قبول ندارد و عدم تخصص کافی در این زمینه منحر به طولانی و کسل کننده شدن این پروسه می شود و ممکن است در این مسیر واحد مدنظر از گرفتن تسهیلات منصرف شده و راههای خطا را بپیماید.

عربی مزرعه شاهی نیز ضمن ارائه گزارش سالانه صندوق بیمه سرمایه گذاری، در دفاع از عملکرد صندوق گفت: صندوق بیمه ضمن افزایش چشمگیر سرمایه مجوز صدور 70 میلیارد تومان بیمه نامه را داشته که تا 300 میلیارد تومان بیمه نامه صادر کرده و توانسته ایم در اداره ثبت شرکتها کار ثبت صندوق را به اسرانجام برسانیم.

وی در ادامه به مواردی چون پرداخت مطالبات معوق مشتریان به بانکهای رفاه و ملت، ایجاد تفاهم با بانک صنعت و معدن به جهت از سر گیری اعتباردهی،امضا تفاهم نامه با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در خصوص اکتشاف محدوده های معدنی با مشارکت بخش خصوصی،امضا تفاهم نامه و دستورالعمل اجرایی با سازمان نظام مهندسی معدن و مکاتبات با سازمان بورس در خصوص پذیرش نقش ضامن و بازارگردان در اوراق بازار سرمایه  بعنوان اخرین فعالیت های صندوق اشاره کرد و گفت: همچنین قراردادی با شرکت رتبه بندی ایران جهت اعتبارسنجی متقاضیان صورت پذیرفته که در مرحله تایید بانک مرکزی قرار دارد.

عربی گفت: ما معتقدیم حضور شرکت های کوچتر با حمایت صندوق در بازار سرمایه به رونق این بخش کمک شایانی خواهد کرد و ورود به بخش فرآوری امری است که در شرایط فعلی صنایع معدنی ضروری به نظر می رسد.ما در این زیمنه کانی های مختلفی را توانسته ایم به مرحله فرآوری برسانیم.

مدیر عامل صندوق بیمه سرمایه گذاری صنایع معدنی در ادامه اظهار داشت: ما در بخش فرآوری به بانکها یارانه می دهیم تا شرکت هایی که تمرکز فعالیت هایشان روی فرآوری است تا 10 درصد از یارانه برخوردار شوند. البته این یارانه در مراحل پایانی کار به انها تعلق می گیرد تا از مثمر ثمر بودن این مشوق اطمینان حاصل شود.

وی خدمات صندوق بیمه سرمایه گذاری را در اکتشاف،استخراج، کارافرینی و فراوری،صنایع معدنی وابسته خلاصه کرد و گفت: پیشنهاد صندوق این است که صندوق ذخیره ارزی امکانات خود را در اختیار این صندوق قرار دهد تا بتوان در مسیر فعالیت های صنایع  معدنی شاهد تسهیل عملکرد و بازدهی و رونق بازار باشیم.

کد خبر 13550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =