ترمیم روابط گسسته ایران و اسپانیا

همایش تجاری ایران و اسپانیا با حضور سفیر اسپانیا در محل اتاق ایران برگزار شد

همایش تجاری ایران و اسپانیا با حضور سفیر اسپانیا، مدیر بین الملل اتاق اسپانیا،مدیر کا آمریکا و اروپای سازمان توسعه و تجارت،مدیر کل روابط دوجانبه معاونت بین الملل اتاق ایران و رئیس شورای مشترک ایران و اسپانیا  صبح سه شنبه 26 مهرماه در محل اتاق ایران برگزار شد.هیاتی 300 نفری از فعالان اقتصادی دو طرف در این همایش حضور داشتند و برای تعامل بیشتر به گفتگوی رو در رو پرداختند.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، ابوالفضل رهنما  مديركل اروپا و امريكاي معاونت بين‌الملل اتاق ايران ضمن خوش امد به سفیر اسپانیا و هیات همراه و ذکر زمینه های مستعد توسعه همکاری دوجانبه بین دو کشور گفت: تحریمها شکاف بزرگی بین دو کشور ایجاد کرد. به نحوی که در نوع خود یکی از گسسته ترین ارتباط پس از تحریم بین ایران و اسپانیا رخ داد. در شرایط پس از برجام این فرصت دست داده که با ترمیم روابط از موقعیتهای پیش رو استفاده کنیم.

وی افزود: توافق‌نامه همکاری‌های تجاری بین بخش‌های خصوصی دو کشور به امضا رسیده است و خاطرنشان کرد:  اقتصاد اسپانیا پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای  داشته و امروز امکانات فراوانی در اختیار دارد. از سوی دیگر ایران نیزظرفیت های خوبی برای تقویت مناسبات اقتصادی با این کشور دارد امکان دسترسی مناسب به کشورهای آسیای مرکزی و منطقه قفقاز از مهمترین پتانسیل های ایران است و در مقابل اسپانیا نیز  دروازه ورود ایران به کشورهای آمریکای لاتین تلقی می‌شود.

رهنما نیروی کار باقوه و متخصص ایرانی را از مزیت های بازار کار ایران عنوان کرد و گفت: رتبه پنجم دنیا در فارغ التحصیلات فنی و مهندسی این امکان را در اختیار سایر کشورها می گذارد که روی منابع انسانی ما حساب ویژه باز کنند.

وی تعامل پایدار در چارچوب منافع دو طرف  را  یک رابطه برد- برد تعریف کرد و گفت: . خوشبختانه قوانین مربوط به امنیت سرمایه‌گذاری در ایران قدمت بیش از 50 سال دارد و دولت نقش مهمی در پوشش ریسک های شناسایی شده بازی می کند. از طرف دیگر فعالان اقتصادی ایرانی باید به دلیل تحریم های یک سویه و طولانی و دوری چندساله از بازارهای جهانی، آگاهی و اطلاعات خود را نسبت به جنبه‌های مالی، فنی، حقوقی و اقتصادی تأمین مالی افزایش دهند.

در ادامه آلفرودو بونت، مدیر بین‌المللی اتاق بازرگانی اسپانیا نیز خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی اسپانیا علی‌رغم محدودیت‌های موجود در دوران تحریم، همکاری خود را طرف‌های ایرانی قطع نکردند. امروز ایران جایگاه خوبی در منطقه پیداکرده و از نظر جمعیت تحصیل‌کرده نیز شرایط مناسبی دارد. ساختار اقتصادی ایران مزیتی محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاران خارجی را به‌سوی خود جذب می‌کند.

وی ادامه داد:علی رغم تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، در حال حاضر دولت ایران به فکر بهبود محیط کسب‌وکار خود است و در پرتو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی  که در پیش گرفته در تلاش است وابستگی به درآمدهای نفت را کاهش دهد. بدین ترتیب آینده اقتصادی ایران را امیدوارکننده ارزیابی می‌کنیم..

وی از وجود برخی محدودیت‌ها در تقویت مناسبات دو کشور سخن گفت و افزود: باوجود این مسائل به دنبال امضای‌ تفاهم‌نامه اقتصادی با ایران هستیم که بر اساس آن بسترهای لازم برای توسعه روابط دو کشور فراهم شود.

محمد طاهری، رئیس شورای مشترک ایران و اسپانیا نیز ضمن امیدواری از آینده روابط اقتصادی دو کشور اذعان داشت: دور جدیدی از روابط اقتصادی بین دو کشور در شرف آغاز است و از سفر سه وزیر اسپانیا به ایران طی سال گذشته  به عنوان حرکتی نوید بخش و نقطه عطف مناسبات دو کشور یاد کرد..

وی همچنین حضور سفیر جدید اسپانیا در ایران را اقدامی مهم در تحکیم مناسبات دانست و گفت سیر صعودی حضور هیئت‌های تجاری که بین دو کشور در رفت‌وآمد هستند بیانگر آغاز دوران روشنی از تعاملات ایران و اسپانیاست.

طاهری گفت مشکلات بانکی را یک چالش جدی در روابط ایران با بیشتر کشورهای دنیا است. امضای برجام موانع قانونی برای همکاریهای بانکی بین ایران و سایر کشورها را برداشته و از نظر قانونی منعی برای همکاری‌های بانکی بین ایران با سایر کشورهای دنیا وجود ندارد در حال حاضر روابط بین بانک‌های ایرانی و بانک‌های متوسط اروپایی برقرار شده است اما متأسفانه بانک‌های بزرگ نگرانی‌هایی از فشارهای پشت پرده دارند و به همین دلیل از همکاری با بانک‌های ایرانی اجتناب می‌کنند.این مساله نیز باید با گفتگو حل شود.

وی پیشنهاد داد کمیته ای به منظور رسیدگی به تفاهم نامه ها و توافقات صورت گرفته در این دیدار تشکیل شود.در ادامه از هیات های تجاری دو کشور دعوت کرد به منظور تعامل رودررو در جلسات b2bشرکت کنند.

کد خبر 13554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =